Gå til innhold

Fikk du ris som barn?

Fikk du ris som barn?  

4 stemmer

1. 1. Fikk du ris som barn?

• Ja, ofte og velfortjent, helt ok i grunn
      3
    • Ja, noen få ganger, og det var HELT GALT
      16
    • Ja, ofte, og det var HELT GALT
      11
    • Ja, noen få, velfortjente ganger, helt ok i grunn
      27
    • Nei
      94

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men drittunger som til stadighet gjør ting de vet er galt fortener en klaps på baken.

Det virker ikke på meg som at du kan så mye om barn.

Det er ALLTID en grunn for at barn gjør som de gjør. Da er det den voksne som må trå til å veilede barnet, ikke slå det. Barn har vanskelig for å sette ord på vanskelige ting, det vet vel alle?

Hvis ett barn hadde f.eks pisset på et annet barn, og ble fortalt at det var feil opptil flere ganger og aaalt var prøvd men barnet likevel fortsatte å gjøre det, da mener jeg at barnet hadde hatt godt av ris.

Eller hvis ett barn roper stygge ting etter folk, da synest jeg de fortener en klapp over munnen.

Jeg blir helt rystet over holdningen din. Glad du ikke er min mor, eller passer mine barn.

Så nå er jeg hjernevasket, fordi jeg synes fysisk avstraffelse er greitt ved visse situasjoner. :roll::roll:

Dette vet jeg ingenting om, men det er i mine øyne ikke normalt. Dette er noe alle vet, at det ikke er greit å slå eller bli slått under noen omstendigheter.

Jeg blir alldeles sjokkert over det du sier og velger å tro at du har problemer med nettopp slike ting - kvinner som blir slått pleier å forsvare mannen som gjør det. Om jeg har rett, er en annen sak. Det vil jeg aldri få vite. Om du blir sinna på meg nå, så er det også bare slik det er.

Vi har ikke like meninger på dette temaet, aksepter det!

Nei, det har vi heldigvis ikke.

Aksepterer du at vi ikke har samme holdning?

Skrevet
Jeg fikk ALDRI ris som barn. Ikke så mye som en liten klask.

Vi ser jo idag at det ikke førte til uante seksuelle lengsler....

Skrevet

Hmm.... Den eldste loven vi bruker idag er Christian den 4 lov av 1685 eller noe sånt.... (husker ikke i huet sitter i spania nå og har ikke norges lover her).

Alle lover har vært for å beskytte privat eiendomsrett. hvis en unge knuser en rute vil ungen få straff, altså man lærer barn at ruter er mer verdt enn unger, men nok om det... Jeg skal ikke detaljere.

Jeg er helt for at man har lover, men jeg vil bare ikke straffe noen, loven er for enkel for menneskesinnet, så lenge det ikke er bevist at det finnes ondskap burde heller ikke myndighetene utøve ondskap. Langvarig pine er begrunnelsen for innesperring, en forståelse og tolkning jeg ikke aksepterer.

Hva er det som er så vanskelig å forstå med det?

Waco

Gjest Valhalla
Skrevet

Vi ser jo idag at det ikke førte til uante seksuelle lengsler....

Hehe tenkte akkurat det samme

Skrevet

Alle lover har vært for å beskytte privat eiendomsrett. hvis en unge knuser en rute vil ungen få straff, altså man lærer barn at ruter er mer verdt enn unger, men nok om det... Jeg skal ikke detaljere.

Lurer på hva du mener med straff i en slik sammenheng.

Jeg er helt for at man har lover, men jeg vil bare ikke straffe noen, loven er for enkel for menneskesinnet, så lenge det ikke er bevist at det finnes ondskap burde heller ikke myndighetene utøve ondskap. Langvarig pine er begrunnelsen for innesperring, en forståelse og tolkning jeg ikke aksepterer.

Hva er det som er så vanskelig å forstå med det?

Mulig det er jeg som misforstår deg, men sa ikke du tidligere at du ikke ønsker lover, ei heller en konge?

For å fortsette denne diskusjonen, tror jeg det er greit å få definert straff, så vi ikke går rundt hverandre. ;)

Waco

Skrevet

For å fortsette denne diskusjonen, tror jeg det er greit å få definert straff, så vi ikke går rundt hverandre. ;)

Waco

- At man straffer andre ved å vise at man selv har rett.

Gjest hva i all...........
Skrevet

Å bli slått selv som barn betyr ikke at man trenger å gjøre det samme med egne barn.

Jeg ble slått, det var den måten mine foreldre oppdro barna på. Og det var de som bestemte hva jeg hadde gjort galt.

Jeg har hele tiden vært bevisst på at mine barn ikke skal ha samme oppvekst som meg. Selvfølgelig har jeg på grunnlag av egne dårlige erfaringer hatt lyst til å klappe til alle tre men har klart å styre unna. Og for

hver gang jeg har klart å stå imot så har det blitt lettere å unngå vold. Og jeg er stolt av at jeg har klart å unngå volden. Men jeg har måttet jobbet med meg selv hele tiden. Det går an å ha regler uten å slå, jeg har også et vennepar med et barn med ADHD (husker ikke rekkefølgen på bokstavene) og de har jobbet knallhardt med regler og konsekvenser, men konsekvensen har aldri vært juling. Så det går an.

Å lå være å straffe et barn med å slå eller lignende betyr ikke at vi dikke-dikker.

Jeg mener fortsatt at å inngi frykt ikke er det samme som å oppnå respekt.

Skrevet

Jeg blir helt rystet over holdningen din. Glad du ikke er min mor, eller passer mine barn.

Og jeg er glad dine barn ikke er i nærheten av meg, for du er den type mødre som har ufyselige barn, som svarer andre og gjør som de vil. Som hylskriker om noen snakker til dem for å i rettesette oppførselen deres. Men du som mor sier bare: "nei, mine barn er er godt oppdratt og gjør ikke noe galt de. Og skulle de gjøre det, så snakker jeg til dem også gjør de ikke det igjen". Med andre ord, pytonunger som ikke fårstår at det får konsekvenser for dem å gjøre noe galt. De blir snakket til og slipper unna.

Du sier du ikke er en underdanig kone, men forstår likevel at han ville ha brukt fysisk raseri om du hadde gjort noe med vilje.

Hvem har gjort dette med deg? Et hvert oppegående menneske, selv om det er hjernevasket til å tro noe annet av en psykopat, vet at dette er galt.

Igjen gjenspeiler din holdning til oppdragelse seg. Du viser igjen at man skal akseptere at en person som med viten og vilje ødelegger noe for andre mennesker skal slippe straff. Ja da, da setter vi oss bare ned å snakker om det slik at det ikke skjer igjen, også er vi ferdig med saken liksom..... til neste gang det skjer :ler:

Dette vet jeg ingenting om, men det er i mine øyne ikke normalt. Dette er noe alle vet, at det ikke er greit å slå eller bli slått under noen omstendigheter.

Jeg blir alldeles sjokkert over det du sier og velger å tro at du har problemer med nettopp slike ting - kvinner som blir slått pleier å forsvare mannen som gjør det. Om jeg har rett, er en annen sak. Det vil jeg aldri få vite. Om du blir sinna på meg nå, så er det også bare slik det er.

Unnskyld meg, men er du så dum? Klart det er greit å slå om man f.eks. blir slått selv, det heter selvforsvar og i selvforsvar kan man faktisk også drepe den andre om truselen er alvorlig nok!!! Men du, hva ville du ha gjort? "jo, jeg hadde snudd det andre kinnet til jeg, og latt meg slå engang til. Etterpå kunne jo personen som slo og jeg snakke om det". Du minner meg om en dum blondine, en sånn miss universe figur: "jeg er i mot krig og fred og sånt......" Og når det gjelder det du sier om at en person som har blitt slått, pleier å forsvare den som slår, ja så er det faktisk slik at mange selv mener at det var velfortjent. Som flere her sier at de fullt ut aksepterer at de fikk en dask som barn når de gjorde noe galt etter uttallige formaninger om at slikt gjør man ikke.
Skrevet

Denne tråden sjokkerer meg!

Dere snakker om slag over munnen, klaps i bakhodet, ris på rompa, klyping osv. Dette er mishandling - ingenting annet! Er det slik dere vil lære barna å løse konflikter eller reagere når de blir provosert?

Amona: Lærer du dine barn (hvis du har noen) å kommunisere på den måten du gjør? I tilfelle oppdrar du noen heslige unger som i neste øyeblikk vil bli slått som straff - høres ut som er god oppvekst!

Clea:Jeg vet ikke om du har barn, men når du snakker om "drittunger som pisser på andre barn" så tror jeg faktisk at du har med et barn å gjøre som er fullstendig sviktet av de voksne. Å begynn da endelig å slå det i tillegg....!

:-?

Det er forresten tydelige forskjeller i måten å kommunisere på her: De som er for fysisk avstraffelse er agressive og svært nedlatende i innleggene sine, mens de som er imot fysisk avstraffelse holder seg ganske rolige og saklige. Vel, say no more.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Har et spørsmål til Emalie, du mener det ikke fører fram med en dask på baken eller ris på rompa, hva gjør du når barnet ignorerer deg fullstendig

svarer tilbake og ikke bryr seg om noe av det du prøver å lære barnet, når barnet er frekt og kommer med sinte utbrudd og du ikke når fram med noe bare ved å forklare? Og da mener jeg at du har prøvd alt som kan prøves for å få barnet til å forstå...

Hvis et barn oppfører seg sånn mot foreldrene, er det fordi foreldrene ikke har klart å sette seg i respekt hos barnet!! Det er forresten forbudt ved lov i Norge å slå sine barn!

Gjest Anonymous
Skrevet
Det eneste barn lærer ved fysisk avstraffelse er frykt. Frykt for å bli slått igjen...

Et lite barn som ennå mangler språk og en klar forståelse av årsak og virkning, vil ikke alltid skjønne at det faktisk har gjort noe galt.

Et barn som ikke helt skjønner hva det har gjort galt, skjønner heller ikke hvorfor det blir slått. Det blir bare redd. Ergo vil barnet stå i fare for å kunne begå samme "feil" igjen. Og bli klapset - igjen - av hoderistende foreldre som sukker oppgitt: "At du aldri kan lære!!!"

Det å bli slått eller mishandlet er minst like ydmykende som fysisk vondt, men kan også smerte så det holder. Det å bli slått gjør vondt i kropp og sjel. Det å bli slått skaper engstelige barn.

Norges lover forbyr heldigvis å legge hånd på barn i Norge. Så det å planlegge slag og klaps som et ledd i barneoppdragelsen trenger vi heldigvis ikke å vurdere engang...

Hilsen førskolelærer og trebarnsmamma

:klappe:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hehe tenkte akkurat det samme

Det var kanskje en grunn til at jeg skrev det?

Barn skal ikke slås. Det er skadelig, og komplett unødvendig hvis du som voksen er i stand til å kommunisere.

For øvrig kan jeg avkrefte at BDSMere er som vi er fordi vi har blitt slått som barn.

Skrevet
Amona: Lærer du dine barn (hvis du har noen) å kommunisere på den måten du gjør? I tilfelle oppdrar du noen heslige unger som i neste øyeblikk vil bli slått som straff - høres ut som er god oppvekst!

Nå ja, har du lest innleggene til f.eks. Gullhår? Er hun rolig og saklig i sin argumentasjon?Jeg oppfatter faktisk Amona sitt innlegg som at hun tar igjen med samme mynt som det Gullhår bruker i sine svar til Clea. Merkelig at du ikke ser denne nedlatende tonen Pjusk, men det skyldes vel at Gullhår har samme synspunkter som deg, og dermed får det passere.

Det er forresten tydelige forskjeller i måten å kommunisere på her: De som er for fysisk avstraffelse er agressive og svært nedlatende i innleggene sine' date=' mens de som er imot fysisk avstraffelse holder seg ganske rolige og saklige. Vel, say no more..... [/quote']

Hvis det er noen som er nedlatene i sin diskusjon, så er det nettopp de som er i mot fysisk avstraffelse. For de hevder at deres syn er det eneste korrekte, til tross for at det her er mange som sier de fikk en dask når de var små uten å ta skade av dette. Det er altså stor forskjell på hva man har av opplevelser her.

Og dere snakker om fysisk avstraffelse som om man slår ungene ihjel, dere vet å overdrive for å poengtere saken deres. Et barn tåler å bli holdt hardt i armen, et barn tåler å få en klaps eller to på baken uten på klærne, og et bar tåler å bli holdt i øret. Det er i snakk om å brekke/rive av armen, slå ungen på bar rumpe så hun/han ikke kan sitte på flere dager osv. Dere overdriver så til de grader at det virker i mot sin hensikt.

Skrevet

Det handler om respekten for den forulempende, men slike ting er visst vanskelig å skjønne for dere.

Mener du at du ville gitt barnet ris i respekt for den "forulempede"????? Ikke for at barnet skal lære? Ja, det synes jeg det er litt vanskelig å skjønne!

Gjest Hildeikkeinnlogget
Skrevet

Jeg er sjokkert over hvor mange som mener det er ok å daske, knipse, knipe barn.

Vi har også en sønn som ikke hører etter, som gjør alle mulige gale ting, men vi slår da for fanken ikke! Hvor sannsynlig er det at han lærer når vi slår? Og HVA lærer han om vi slår?

Jeg har en eneste gang knipset en av ungene på fingrene for å dra i en ledning. Jeg glemmer aldri det sjokkerte, sårede uttrykket i øynene. Aldri, aldri om jeg noensinne kommer til å bevisst gjøre mine barn vondt igjen.

Hilde KS

Gjest Anonymous
Skrevet

Dersom man ikke har noe annet å si enn det som har vært sagt 100 ganger før, så er det lov å la vær.

Det er heller ingen særlig vits i å sitere et 25 linjer langt innlegg bare for å si at man er "helt enig". Vi som leser dette er ikke dumme!

Skrevet

Dere snakker om slag over munnen, klaps i bakhodet, ris på rompa, klyping osv. Dette er mishandling - ingenting annet! Er det slik dere vil lære barna å løse konflikter eller reagere når de blir provosert?

Hvis du leser tidligere i tråden så har jeg nevnt at jeg er for klaps på baken når alt annet viser seg ikke å fungere.

Nei, jeg kommer ikke til å lære mine barn å ty til vold i konflikter, og det mener jeg heller ikke at ett klyp i hånda gjør når de har gjort noe galt.

Clea:Jeg vet ikke om du har barn, men når du snakker om "drittunger som pisser på andre barn" så tror jeg faktisk at du har med et barn å gjøre som er fullstendig sviktet av de voksne. Å begynn da endelig å slå det i tillegg....!

Jeg tok det faktisk fra en reel historie, hvor en drittunge gjentatte ganger pisset på en uskyldig liten gutt.

Drittungen er alt annet enn sviktet, han får den hjelpen han trenger + mer, men det hjelper ikke.

Det er forresten tydelige forskjeller i måten å kommunisere på her: De som er for fysisk avstraffelse er agressive og svært nedlatende i innleggene sine, mens de som er imot fysisk avstraffelse holder seg ganske rolige og saklige. Vel, say no more.....

Jeg er hverken aggresiv eller nedlatende i mine uttalelser, og er heller ikke enig i at de som er imot fysisk avstraffelse holder seg rolige,....

Gullhår: Jeg respekterer dine holdninger, men av det du skriver så virker det som om du ikke har respekt for mine.

Skrevet

Enkelte av dere som forsvarer vold mot barn, for det er det faktisk, begrunner det i at hvis ikke blir de noen drittunger som får gjøre som de vil. Vel, det finnes faktisk barn som er veloppdratte ute at vold er brukt som del av oppdragelsen. Det sjokkerer meg at dere virkelig mener man skal slå eller knipse et barn, barnet forstår ikke konsekvensene av sine handlinger eller at det er galt før det får det forklart. Og hører det ikke etter å ha fått et forklart får man si det igjen på en annen måte!

Skrevet

Og ikke rart det er vold i samfunnet! Disse barna har jo bare lært å si fra ved å bruke neven!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...