Gå til innhold

Fikk du ris som barn?

Fikk du ris som barn?  

4 stemmer

1. 1. Fikk du ris som barn?

• Ja, ofte og velfortjent, helt ok i grunn
      3
    • Ja, noen få ganger, og det var HELT GALT
      16
    • Ja, ofte, og det var HELT GALT
      11
    • Ja, noen få, velfortjente ganger, helt ok i grunn
      27
    • Nei
      94

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke lest tråden, stemte bare nei. Dette er ikke noe å diskutere en gang.

Loven i Norge sier at dette er forbudt. Man har ikke lov å gi barn fysisk avstraffelse, være seg knipsing, ris på rompen, slå på hånden...

Slik er det bare.

Skrevet

Slik er det bare.

Det er det argumentet kvinner bruker når de skal argumentere, - slik er det bare....

Skrevet
Har ikke lest tråden, stemte bare nei. Dette er ikke noe å diskutere en gang.  

Loven i Norge sier at dette er forbudt. Man har ikke lov å gi barn fysisk avstraffelse, være seg knipsing, ris på rompen, slå på hånden...

Slik er det bare.

Så fordi at vi har en lov som sier det, så har den loven helt rett fordi det er en lov?

Har man ikke lov til å være uenig med loven nå?

Folk har sine egne meninger, og det blir det diskusjoner av, "slik er det bare", godta det.

Skrevet

Så fordi at vi har en lov som sier det, så har den loven helt rett fordi det er en lov?

Har man ikke lov til å være uenig med loven nå?

Folk har sine egne meninger, og det blir det diskusjoner av, "slik er det bare", godta det.

Jeg godtar at mange har sine egne meninger ang alle saker som måtte eksistere.

Det er bare det at når noe er nedfelt i loven, så gjelder det som står der, ikke ditt syn på saken.

Fersker jeg en mor eller far i å slå et barn, ringer jeg barnevernet med en gang.

Da vil du få kjenne på kroppen at det ikke var særlig lurt å tenke selv, fremfor å følge det norske lovverk.

Så, hva er poenget med å diskutere dette?

Fatter heller ikke at det er noen som synes det er greit å knipse eller gi ris.

Da er det vel greit at mannen din slår til deg, om han ikke er glad for valg av middag også, da?

Skrevet

Det er det argumentet kvinner bruker når de skal argumentere, - slik er det bare....

Jepp.

Føles det irriterende?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med dine egne argumenter da Waco? Synes som å forsvinne som dugg for solen veldig ofte de. Det har forhåpentligvis gått opp ett og annet lys for deg da, siden du liksom bare tier stille.. :ler:

Skrevet

Jeg godtar at mange har sine egne meninger ang alle saker som måtte eksistere.

Det er bare det at når noe er nedfelt i loven, så gjelder det som står der, ikke ditt syn på saken.

Nei, men man får fortsatt lov å mene hva man vil, og diskutere det hvor man vil.

Så, hva er poenget med å diskutere dette?  

Poenget var vel å få en oversikt over hva folk mener,... akkurat slik som de fleste andre diskusjoner oppfordrer til.

Fatter heller ikke at det er noen som synes det er greit å knipse eller gi ris.

Du kan ikke fatte det, neivel...Det er din mening. Jeg fatter det, det er min mening.

Da er det vel greit at mannen din slår til deg, om han ikke er glad for valg av middag også, da?

Kan ikke sammenlignes overhodet.

Jeg er ingen underdanig kone som er slaven til sambo, jeg bestemmer over mitt liv, han over sitt.

MEN; Hvis jeg f.eks hadde knust lap-topen til sambo med vilje så hadde jeg forstått at han ble sint og brukte fysisk raseri på meg, ja.

Gjest Lilleulv
Skrevet

MEN; Hvis jeg f.eks hadde knust lap-topen til sambo med vilje så hadde jeg forstått at han ble sint og brukte fysisk raseri på meg, ja.

:o hjelp... det hadde ikke jeg...

Skrevet

:o hjelp... det hadde ikke jeg...

Noe annet er at jeg vet det er galt, og gjør det dermed ikke. :wink:

Skrevet

Hva med dine egne argumenter da Waco? Synes som å forsvinne som dugg for solen veldig ofte de. Det har forhåpentligvis gått opp ett og annet lys for deg da, siden du liksom bare tier stille..  :ler:

Gullhår forstår ikke at det er noe som alltid igangsetter at vold blir utløst....

Mange kvinner er mer materialistiske enn det som godt er, f eks lærer mange barn at vasene i stua er mer verdt enn ungene selv... Er det derfor det er riktig å straffe barn dersom de gjør en handling man selv anser for å være galt?

Jeg synes ikke barn skulle bli straffet i det hele tatt, at ingen burde straffes, verken voksne eller barn, men slike som gullhår som ønsker at voksne som slår skal bli satt i fengsel, altså straffe dem som straffer, - men det er en retorikk jeg ikke forstår noe av...

Det er derfor jeg avslutter med;

Slik er det bare.

Waco

Gjest Lilleulv
Skrevet

Gullhår forstår ikke at det er noe som alltid igangsetter at vold blir utløst....

Mange kvinner er mer materialistiske enn det som godt er, f eks lærer mange barn at vasene i stua er mer verdt enn ungene selv... Er det derfor det er riktig å straffe barn dersom de gjør en handling man selv anser for å være galt?

Jeg synes ikke barn skulle bli straffet i det hele tatt, at ingen burde straffes, verken voksne eller barn, men slike som gullhår som ønsker at voksne som slår skal bli satt i fengsel, altså straffe dem som straffer, - men det er en retorikk jeg ikke forstår noe av...

Slik er det bare.

Waco

Ønsker du ikke at voksne skal straffes om de gjør noe galt? er du for anarki da eller? ingenting er galt og ikke noe politi...?

Skrevet

Ønsker du ikke at voksne skal straffes om de gjør noe galt? er du for anarki da eller? ingenting er galt og ikke noe politi...?

Jeg mener bare at politi er galt. Men uansett så er det ikke meningen at dere skal forstå hva jeg snakker om. Det blir en lang diskusjon og avsluttes med noe som; "dersom det blir bosetting på mars vil det også bygges fengsler der".... og da har jeg dratt samtalen langt...

Men bare tenk litt over det jeg mener, dersom det var slik at retten alltid hadde hatt rett ville vi ikke behøvd fengsler.

Mange av de som utøver vold i dagens samfunn har tidligere blitt straffet, et bevis for at fengsling er galt.

Loven, det er kongen. Uten lov ingen konge, derfor har vi lov og derfor har vi konge, jeg ønsker ingen av delene.

Men som sagt, det er ikke meningen at dere skal forstå hva jeg mener, du må nesten ha sittet en natt på glattcella sjøl for å skjønne...

Waco

Det er en dårlig argumentasjon det der, å argumentere FOR fengslinger, dersom man har rett ville man heller ikke behøve å straffe.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk ALDRI ris som barn. Ikke så mye som en liten klask.

Skrevet

Kan ikke sammenlignes overhodet.

Jeg er ingen underdanig kone som er slaven til sambo, jeg bestemmer over mitt liv, han over sitt.

Hva er forskjellen på deg og et lite uskyldig barn?

Når er det liksom greit å slå barnet, da?

Når det lyver? Når det nekter å høre på deg?

Når det kaller deg dum?

Du sier du ikke er en underdanig kone, men forstår likevel at han ville ha brukt fysisk raseri om du hadde gjort noe med vilje.

Hvem har gjort dette med deg? Et hvert oppegående menneske, selv om det er hjernevasket til å tro noe annet av en psykopat, vet at dette er galt.

Det er for enhver pris IKKE lov å gå til fysisk angrep på hverken barn eller voksne.

Dette er ikke noe man skal akseptere eller forstå.

Den som har et behov for å skade et annet menneske i sinne, har det ikke bra med seg selv. Den personen trenger hjelp.

Skrevet
Jeg mener bare at politi er galt. Men uansett så er det ikke meningen at dere skal forstå hva jeg snakker om.  

Jeg skjønner hva du mener og det er vel det du ønsker siden du skriver her inne?  Uansett, så er jeg likevel ikke enig med deg i at politiet er galt. Det må vi ha slik som lovene og samfunnet allerede er bygd opp.

Mange av de som utøver vold i dagens samfunn har tidligere blitt straffet, et bevis for at fengsling er galt.

Enig med deg i at fengselet slik det er i dag, er galt for mange av de som har gjort en kriminell handling. Mange gjentar det når de kommer ut, andre endrer seg.  

De som plasseres i fengsel trenger hjelp på en annen måte.

Loven, det er kongen. Uten lov ingen konge, derfor har vi lov og derfor har vi konge, jeg ønsker ingen av delene.

Kongen skriver vel bare under på det regjeringen kommer med. Er det ikke så?

Man må jo ha noen lover, noen retningslinjer å følge. Hvordan ville verden ellers ha sett ut?

Men som sagt, det er ikke meningen at dere skal forstå hva jeg mener, du må nesten ha sittet en natt på glattcella sjøl for å skjønne...

Så lenge man greier å uttrykke seg på en god måte, så trenger man ikke å ha opplevd det samme som deg for å forstå. ;)

Waco

.
Skrevet

Jo, det forstår Gullhår, men det betyr ikke at jeg trenger å akseptere det. ;)

Dette er jeg enig med deg i. Når man får barn, setter man vekk de tingene man er veldig redde for og lar barnet også bo der med hele sin sprelske kropp.

Hmmm... enten er du forvirret, eller så prøver du å forvirre meg. Når har jeg sagt at voksne som slår skal bli straffet?

Jeg sier at INGEN har lov å utøve fysisk vold, være seg voksne eller barn.

Jeg sier også at de som har et behov for å bruke fysisk vold, har et problem som de trenger hjelp med. Det betyr ikke straff eller fengsel eller noe som helst annet enn hjelp.

Slik er det bare.

Det skulle jeg ha godtatt, om du bare hadde hatt rett i dine uttalelser om meg. ;)

Waco

Skrevet

Jeg er TOTALT imot, under ALLE omstendigheter.

Skrevet

Hva er forskjellen på deg og et lite uskyldig barn?

??

Vel,...for det første så er jeg voksen og kan å oppføre meg. Hverken uskyldige barn eller voksne uskyldige synes jeg fortener bank. ok?

Men drittunger som til stadighet gjør ting de vet er galt fortener en klaps på baken.

Når er det liksom greit å slå barnet, da?

Hvis ett barn hadde f.eks pisset på et annet barn, og ble fortalt at det var feil opptil flere ganger og aaalt var prøvd men barnet likevel fortsatte å gjøre det, da mener jeg at barnet hadde hatt godt av ris.

Eller hvis ett barn roper stygge ting etter folk, da synest jeg de fortener en klapp over munnen.

Du sier du ikke er en underdanig kone, men forstår likevel at han ville ha brukt fysisk raseri om du hadde gjort noe med vilje.

Hvem har gjort dette med deg? Et hvert oppegående menneske, selv om det er hjernevasket til å tro noe annet av en psykopat, vet at dette er galt.

Så nå er jeg hjernevasket, fordi jeg synes fysisk avstraffelse er greitt ved visse situasjoner. :roll::roll:

Vi har ikke like meninger på dette temaet, aksepter det!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skrev det innlegget som startet (restartet) denne debatten for noen timer siden. Er overrasket over all responsen.

Utgangspunktet mitt var at jeg syntes det var rart at så mange som 50 % virkelig hadde fått ris da de var små. Ser at tallet har sunket til 47 % nå. Var det virkelig så vanlig å gi barn ordentlig ris, eller dreier det seg om en klask eller to for de aller flestes vedkommende ?

Håper ikke dette ender som en for-mot debatt hvor begge sider gjentar argumenter som egentlig har vært fremført ganske mange ganger.

Tror svært få barn får ris nå om dagen og det synes jeg er fint. Samtidig sympatiserer jeg veldig med Clea sitt nyanserte syn på saken.

Skrevet
Var det virkelig så vanlig å gi barn ordentlig ris, eller dreier det seg om en klask eller to for de aller flestes vedkommende ?

Jeg kjenner ingen i RL som har fått ordentlig ris, hvis jeg ser bort i fra en tidligere lærer på over 60år,.....

Av de jeg kjenner som har fått fysisk avstraffelse så dreier det seg om et klask eller to, klyp eller smekk over munnen.

De som har svart "ja" her i avstemmingen kan sikkert utdype svaret?,...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...