Gå til innhold

Kan jeg bytte helsesøster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Spørsmålet er: kan jeg bytte helsesøsteren til dattera mi..? Jeg synes hun er veldig rar og hverken jeg eller mannen min klarer å finne kjemi med henne.. Hun er tørr og kald!! Sier merkelige ting om bakgrunnen vår, blir irritert når jeg sier at jeg leser mye artikler på nette som angår barn og finner løsninger selv ( har lært masse på nette fra folk som deler info med andre som for eks da lille prinsessen min hadde masse ørevoks i begge ørene og jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre, søkte litt her og der ig fant ut at jeg skulle dryppe litt matolje i ørene deretter bruke en kompress til å fjerne voksen istedenfor en Q tips) dermed føler jeg at hun blir litt sjalu på hvorfor jeg ikke spør henne men isteden søker på nette-_-

Hun blir også irritert når vi kommer 2-3 minutter forsent til timen, og ble så sint da forrige gang vi kom ikke til timen for at vi sovnet etter at lille jenta mi var våken til 4 på morningen og gråt i et sett og timen var 8 på morningen.. Så vi forsov oss :(

For 5 dager siden, falt jeg ned og slo meg Pga høye hæler. Fikk et lite blåmerke på øyelokket mitt, da hun så meg så slengte hun noe såååå frekt at jeg ble helt paff!! " ser ut som du og mannen har havnet i en veldig stygg krangel og du har fått skikkelig juling av han" selvom jeg forklarte hvorfor jeg hadde fått blåmerke men alikevel stirret hun på meg lenge og på stakkar mannen min! Han skjønte jo ikke noe ig ble stille ... Ja vi har forresten utenlandsk( muslimsk) bakgrunn men både jeg og mannen er født og oppvokst her! Han er da ikke sånn som de andre maktsyke psykopater som slår og banker konene sine.

Jeg er redd for at Helsesøsteren har sendt bekymringsmelding til barnevernet..? Kan det være mulig..?

Takk for hjelpen

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Ja, dere kan be om å bytte HS.

Når det er sagt, så bør dere lære dere å møte tidsnok til avtaler. Det er frekt, og uhøffelig. Det værste jeg veit er når pasientene mine er forsinket. Om så bare noen minutter. Vi har en viss tid til hver pasient. Kommer de for seint, fører det til at neste pasient som kanskje kommer til tiden må vente, og at jeg må droppe lunsjen for å komme i ture igjen..

Og ang BV. Er hun bekymret for barnet har hun sikkert sendt en melding, men har du ingen ting å skjule, så har du ingen ting å frykte.

Endret av Magdalene
  • Liker 3
Skrevet

Nei vi har virkelig ikke havnet i noe bråk. Men hva skjer hvis barnevernet har fått noe melding av henne? Kommer de og tar babyen vekk fra oss på hennes forklaring? Hvis jeg bytter ut henne, sender hun melding til barnetrenere på at vi har byttet ut Pga at hun " følte" noe stemte ikke mellom meg ig mannen? Jeg er så lei meg :( hater å sitte her med ekle følelser om barnevernet :(

Gjest Magdalene
Skrevet

Nei vi har virkelig ikke havnet i noe bråk. Men hva skjer hvis barnevernet har fått noe melding av henne? Kommer de og tar babyen vekk fra oss på hennes forklaring? Hvis jeg bytter ut henne, sender hun melding til barnetrenere på at vi har byttet ut Pga at hun " følte" noe stemte ikke mellom meg ig mannen? Jeg er så lei meg :( hater å sitte her med ekle følelser om barnevernet :(

Det er ytterst få barn som bare blir tatt i fra foreldrene, sånn med en gang. Da skal det være mistanke om alvorlig mishandling i såfall.

Om hun skulle sendt en melding på dere, vil BV ta kontakt med dere, snakke med dere, og ta det derifra, ut i fra hva de ser. Men barnet blir ikke tatt i fra dere pga helsesøster er usikker på forholdet mellom deg og mannen din.

Skrevet

- Helsesøster er ikke sjalu fordi du søker på nettet.

- Informasjonen du finner på nettet må du være kritisk til.

- Barnevernet tar ikke babyen deres pga. helsesøsters muligens bekymring.

• Liker 9
Skrevet

Åhhhhhhh tusen takk for at dere tok vekk all det negative følelsene mine nå :( huff

Skrevet

Om helsesøster har kontaktet barnevernet, hører du fra dem innen én uke. I første omgang er det en telefonsamtale, og mulig et møte. Barn blir ikke tatt ut av hjemmet med mindre det foreligger svært gode grunner til det.

Jeg forstår godt at helsesøster blir irritert om dere uteblir og kommer forsent! Hun har visst lang tid per avtale.

Nettet kan være et godt hjelpemiddel, men det forutsetter at du er kildekritisk. Dobbeltsjekk gjerne informasjon du finner der med helsesøster!

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt at hun ble irritert pga at dere kom for sent. 3 minutter for sent er 3 minutter for sent. Forsover man seg, eller blir sen av andre grunner ringer man og sier ifra, strax man ser man blir for sen. Det burde være en selvfølge.

Og ja, hun kan sende bekymringsmelding. Det er hun pålagt etter loven om hun mistenker omsorgssvikt eller andre forhold som kan skade barnet.

Kompress i øret på et spedbarn ville ikke jeg eksperimentert med.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel en viss fare for at barnevernet kommer på døra, all den tid troll ikke regnes som godt egnet til å oppdra menneskebarn, spesielt ikke når det i tillegg er prinsesser det dreier seg om ;)

Anonymous poster hash: 063f3...0f1

• Liker 6
Skrevet

Hei. Det virker som om du er god til å utrykke deg på skrift.

Kan du ikke sende helsesøster en mail.

Starte med å forklare at du er lei deg for at dere har kommer så skeivt ut. Og at du føler hun stigmatiserer dere pga. religionen. Og legg alle kort på bordet om hva du er redd hun tror om dere..

Forklar at du er engstelig for å bli forhåndsdømt pga. En uskyldig uheldig hendelse som det med skoen..

Forklar at sånn med barnevern er noe du er redd for på samme måte som noen er redd tollere når de kjører igjennom grenseoverganger uten å smugle, eller redd når det kjører en politibil bak, på tross av at man vet man kjører i lovlig hastighet med bilbelte..

Det er jo mange som har det sånn.

Formuler det bra. På skrift? Få luftet tankene..?

Skrevet

Hei. Det virker som om du er god til å utrykke deg på skrift.

Kan du ikke sende helsesøster en mail.

Starte med å forklare at du er lei deg for at dere har kommer så skeivt ut. Og at du føler hun stigmatiserer dere pga. religionen. Og legg alle kort på bordet om hva du er redd hun tror om dere..

Forklar at du er engstelig for å bli forhåndsdømt pga. En uskyldig uheldig hendelse som det med skoen..

Forklar at sånn med barnevern er noe du er redd for på samme måte som noen er redd tollere når de kjører igjennom grenseoverganger uten å smugle, eller redd når det kjører en politibil bak, på tross av at man vet man kjører i lovlig hastighet med bilbelte..

Det er jo mange som har det sånn.

Formuler det bra. På skrift? Få luftet tankene..?

dette ville jeg ikke gjort
  • Liker 11
Gjest Elseby13
Skrevet (endret)

1. Helsesøster er ikke sjalu på at du søker på nett.

2. Vær presis neste gang, det er respektløst å komme for sent. Hvis du ikke kan møte til time, er det forventet at du ringer og melder avbud.

3. Det var ufint og unødvendig av henne å si at du hadde blitt slått av mannen din. Jeg hadde tatt en rolig prat med henne om at jeg ikke likte nettopp dette utsagnet.

4. Det er helsearbeideres plikt å melde sin bekymring til barnevernet. Hvis du får besøk av dem, er det ingenting å frykte. De vil bare hjelpe deg. Hvis de ser at alt bare er bra hos dere, avslutter de saken. Ikke bli agressiv eller sett deg til motverge.

PS. Jeg er også muslim og det ER irriterende å bli satt i bås pga min bakgrunn.

Endret av Elseby13
Skrevet

Jeg er litt uenig med flere her, at det å komme 3min forsent er veldig dumt. Men det er kanskje bare pga den helsesøsteren jeg har. Hvis det er noen som forstår det at det ikke alltid går helt etter planen når man skal ut av døra med småbarn er de tjo helsesøster?

Men samtidig er det jo bare for deg å dra en halvtime tidligere, så har du god til hvis det oppstår noe, og på helsestasjonen fins det vel leker etc mini kan leke med mens dere venter på time?

Er forskjell på å bli forsinket av og til/forsove seg en gang, enn å være kronisk for sen (som jeg mer kan forstå er irriterende).

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig i at man skal komme tidsnok og ringe hvis man uteblir fra timen. Ting kan selvsagt skje som gjør at man forsover seg eller ellers kommer for sent, men man bør gi beskjed og ikke la det bli en vane. Legg inn litt mer tid enn du tror du egentlig trenger, TS, så kommer dere ikke for sent lenger.

Det er fint å lese ting på nettet, men vær kritisk. Jeg hadde ikke vært komfortabel med å dryppe diverse ting inn i øret på babyen min uten å være helt sikker på hva jeg gjorde, eller at det var anbefalt av lege.

Mange helsesøstre er kanskje gammeldagse, men de har også mye kunnskap. Lytt til dem, men bruk sunn fornuft og magefølelse i tillegg.

---------------

Jeg synes også at en helsesøster som kan finne på å si det hun sa til TS, sannsynligvis ikke er helt i vater. Hvis TS faktisk VAR blitt mishandlet, kunne en slik kommentar sagt rett ut til mannen hennes, gjort ting mye verre for TS.

Hvis du vil, TS, kan du bytte helsesøster.

Skrevet

Her hadde jeg en kolikkunge som natten før sjekk skrek fra 23 til 10 på morgenen! Men når hun sovnet ringte jeg da å avlyste før timen. Å komme for sen hele tiden er fryktelig irriterende da det går utover de som har time etterpå også

Anonymous poster hash: f2e78...1db

Skrevet

Du har sikkert litt uflaks med helsesøsteren. Jeg tror de har fått streng beskjed om å se etter ting som ikke er bra (og så kontakte barnevernet), og jeg tipper at enkelte grupper mennesker blir nøyere sjekket enn andre. Det er bare å prøve å ikke bry seg, hev deg over det.

Ikke la det dårlige forholdet mellom deg og henne ødelegge for dere eller skape bry for dere.

Jeg leser også masse på nettet (får bedre hjelp der enn av helsesøster, som bare sier "det vil gå seg til" og "alt er normalt, det er så stor variasjon".) Men noe jeg aldri gjør, er å si det til helsepersonell. Både helsesøster og fastlege rynker på nesen med EN gang man forteller om noe man har funnet ut selv (om det er fra medisinske håndbøker eller fra legesider på nettet). De som er i full jobb har sikkert ikke like god tid som oss i permisjon til å oppdatere seg på ting og lære om nye, dagsaktuelle ting.

Min fastlege (som jeg gikk til under graviditeten) mente at det var tull at gravide ikke burde spise salami og spekemat, for eksempel. Det hadde hun aldri hørt om... Mens vi nett-lesende gravide plukker jo opp ting på matportalen.no og andre nettsider.

Altså: Ikke nevn så ofte alt du har lest på nettet, vær ydmyk og underdanig (hjelper å la seg "belære" av den erfarne helsesøsteren), så vil hun sikkert endre holdning til deg/dere.

Og som de andre sier, kom i rett tid! Å være forsinket stadig vekk gir et veldig dårlig inntrykk.

:)

Anonymous poster hash: 55dd8...e2e
  • Liker 3
Skrevet

Men hvor mange kontroller gjenstår?

Det er jo bare det første halvåret at det er hyppige kontroller og mye kontakt med helsesøster. Etter det er det bare en sjelden gang - det er ingen kontroller mellom to og fire år, feks.

Hvis man kræsjer totalt på første kontroll er det sikkert greit å bytte, men om du bare skal ha kontakt med dama noen få ganger til ville jeg tenkt det var like greit å bare jatte med den lille tiden du må.

Anonymous poster hash: e572f...ff7

Skrevet

Åhhhhh tusen tusen hjertelig takk for svar alle sammen <3 setter utrolig mye pris på at dere svarer meg i denne situasjonen.

Jeg synes hun ER virkelig merkelig! Hun sier ting som for eks:

- ja dere kan vel snakk norsk? Og dere kan lese norsk også..?

- det er en medium stor blå flaske som ser slik og slik ut og som heter "Farrrris" . Det er reseptfritt og du kan jeg tror, få kjøpt det hos Kiwi..? ( ja da dattera mi fikk sopp i munnen og vi skulle ta vekk soppen med faris og bomullspads.

- hun syntes det var rart at dattera vår ikke hadde masse hår på hode -_-

-hun syntes også at det er vår feil at dattera mi på 3 Mnd ikke tar og legger merke til leker og holder leketøy selv! ( vi prøver jo å få henne til å holde leker med sterke farger slik at hun blir opptatt med leken og ikke bare vifte med armer og ben..)

-jeg og mannen min har alltid vært hos henne, han hjelper meg med alt, alikevel ser hun bekymret på mannen min og tror jeg er ulykkelig med han

Hva skal jeg gjøre :( jeg kan ikke takle tanken på at noen skal ta vekk babyen min fra meg :( jeg har ikke andre barn fra før og det har ikke mannen min heller, så alt av kjærlighet som vi har går til henne og vi vil derfor ikke ha BV på døra bare fordi jeg hadde falt ned og slo meg :(

Jeg tenkte å ringe henne i dag og si at hun har virkelig såret meg ved å si noe sånn som " jeg har blitt banket opp av min ektemann" , men da sa mannen min om å la være ellers kommer hun til å lage er stort nummer ut av det og at han har fått meg til å skjule sannheten bare for at ingen skal anmelde han for noe !?

Jeg synes synd på han :( han så så målløs ut da hun så frekt på han.. Han så ned på gulvet og ble bare stille ..:(

Skrevet

Åhhhhh tusen tusen hjertelig takk for svar alle sammen <3 setter utrolig mye pris på at dere svarer meg i denne situasjonen.

Jeg synes hun ER virkelig merkelig! Hun sier ting som for eks:

- ja dere kan vel snakk norsk? Og dere kan lese norsk også..?

- det er en medium stor blå flaske som ser slik og slik ut og som heter "Farrrris" . Det er reseptfritt og du kan jeg tror, få kjøpt det hos Kiwi..? ( ja da dattera mi fikk sopp i munnen og vi skulle ta vekk soppen med faris og bomullspads.

- hun syntes det var rart at dattera vår ikke hadde masse hår på hode -_-

-hun syntes også at det er vår feil at dattera mi på 3 Mnd ikke tar og legger merke til leker og holder leketøy selv! ( vi prøver jo å få henne til å holde leker med sterke farger slik at hun blir opptatt med leken og ikke bare vifte med armer og ben..)

-jeg og mannen min har alltid vært hos henne, han hjelper meg med alt, alikevel ser hun bekymret på mannen min og tror jeg er ulykkelig med han

Hva skal jeg gjøre :( jeg kan ikke takle tanken på at noen skal ta vekk babyen min fra meg :( jeg har ikke andre barn fra før og det har ikke mannen min heller, så alt av kjærlighet som vi har går til henne og vi vil derfor ikke ha BV på døra bare fordi jeg hadde falt ned og slo meg :(

Jeg tenkte å ringe henne i dag og si at hun har virkelig såret meg ved å si noe sånn som " jeg har blitt banket opp av min ektemann" , men da sa mannen min om å la være ellers kommer hun til å lage er stort nummer ut av det og at han har fått meg til å skjule sannheten bare for at ingen skal anmelde han for noe !?

Jeg synes synd på han :( han så så målløs ut da hun så frekt på han.. Han så ned på gulvet og ble bare stille .. :(

Det har da ikke vært snakk om at noen skal ta fra dere barnet, har det det?

Skrevet

Kan jeg få være ærlig?

Jeg blir ALLTID veldig skeptisk når noen er veldig redde for at barnevernet skal komme og ta barna deres. Da tenker jeg umiddelbart at det er en grunn til at du er så forferdelig redd for dette.

Behandler du barnet ditt godt har du ingenting å frykte fra barnevernet. Det heter barneVERN fordi de skal verne barna, og det skal mye til for at barnevernet vurderer foreldre som så uskikket at barna har det bedre et annet sted. MYE.

Så slapp av.

Ellers må du jo bare lære deg å komme henne i møte der og da. Når hun kommer med antydninger må du jo si fra hvordan du tolker det og hvor uriktig det er.

Og du må lære deg å møte opp tidsnok eller ringe og gi beskjed.

Jeg tror det er et totalbilde her som skurrer litt for helsesøster. Du virker kanskje litt redd og bekymret, mannen virker unnvikende, dere kommer sent, dere referer til rare råd dere har lest på nettet, hun mistenker at han slår deg.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...