Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

mine foreldre vil ikke stille som kausjonist, og jeg tror jeg skjønner de godt.

Kan noen forklare meg hvordan man kan begynne med en kausjonist men komme seg ut av den "gjelden"? betaler man inn som en ekstra egenkapital opp til et visst nivå til at noen kan fjernes som kausjonist?

Si at bolig koster 2 millioner, og vi har 200000 i EK. Etter to år har vi spart opp 100000 til og når 15%, hvis dette betales inn vil kausjonist da slettes?

Har noen av dere fått kausjonist? Følte dere at det var OK moralsk sett, vil dere ikke stå på egne ben osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

mine foreldre vil ikke stille som kausjonist, og jeg tror jeg skjønner de godt.

Kan noen forklare meg hvordan man kan begynne med en kausjonist men komme seg ut av den "gjelden"? betaler man inn som en ekstra egenkapital opp til et visst nivå til at noen kan fjernes som kausjonist?

Si at bolig koster 2 millioner, og vi har 200000 i EK. Etter to år har vi spart opp 100000 til og når 15%, hvis dette betales inn vil kausjonist da slettes?

Har noen av dere fått kausjonist? Følte dere at det var OK moralsk sett, vil dere ikke stå på egne ben osv?

Mine foreldre stilte opp som kausjonister.

Det vi gjorde var og kjøpe en bolig da markedet var såpass dårlig, så vi betalt en del under prisantydning, og når vi da har fått pusset opp ferdig, så vil huset ha såpass mye verdi i forhold til hva vi har i lån at kausjonisten vil bare bli slettet.

Men nå er mannen min ganske handy, er utdannet rørlegger og vi har flere i min familie som er både snekker, elektrikere osv. Så vi får materialer billig fordi vi får deres tilbud og mannen min kan gjøre veldig mye selv.

Så vi kommer godt ut av det på den måten..

Anonymous poster hash: f947a...cce

Skrevet

Kan du la banken få pant i boligen, i stede for kausjonist?

Skrevet

Svært mange unge som kommer seg inn i boligmarkedet, gjør dette med hjelp fra foreldre. Kausjonist, forskudd på arv, kjøp sammen med foreldre...

Uten slik hjelp ville disse i de fleste tilfeller blitt værende i leiemarkedet i mange år.

Absolutt ingenting å ha moralske betenkeligheter med. Systemet legger ikke opp til at en skal stå på egne bein .

Jeg mener tvert i mot at foreldrene som har dradd nytte av inflasjon og urimelig gunstige skatteregler og i dag sitter med betydelige verdier, har plikt til å støtte opp om sine barn.

Forutsatt at barna opptrer ansvarsfullt. og fortjener en slik støtte..

Skrevet

Kan du la banken få pant i boligen, i stede for kausjonist?

Banken tar uansett pant i boligen, men de vil ha 15% av boligens verdi som sikkerhet. Det vil se at man kun får låne opp til 85% av boligens totale verdi.

Skrevet

Svært mange unge som kommer seg inn i boligmarkedet, gjør dette med hjelp fra foreldre. Kausjonist, forskudd på arv, kjøp sammen med foreldre...

Uten slik hjelp ville disse i de fleste tilfeller blitt værende i leiemarkedet i mange år.

Absolutt ingenting å ha moralske betenkeligheter med. Systemet legger ikke opp til at en skal stå på egne bein .

Jeg mener tvert i mot at foreldrene som har dradd nytte av inflasjon og urimelig gunstige skatteregler og i dag sitter med betydelige verdier, har plikt til å støtte opp om sine barn.

Forutsatt at barna opptrer ansvarsfullt. og fortjener en slik støtte..

En står da like fullt på egne ben selv om en leier. Greier ikke å forstå dette jaget etter at alle skal eie egen bolig omtrent før de er ute av bleiene. Selv var jeg 32 og mannen min 37 før vi hadde mulighet til å kjøpe bolig selv og leide fram til da. Kan ikke se at vi har hatt et verre liv av den grunn.

Anonymous poster hash: af05b...48e

Skrevet

Banken tar uansett pant i boligen, men de vil ha 15% av boligens verdi som sikkerhet. Det vil se at man kun får låne opp til 85% av boligens totale verdi.

Aha!

Skrevet

En står da like fullt på egne ben selv om en leier. Greier ikke å forstå dette jaget etter at alle skal eie egen bolig omtrent før de er ute av bleiene. Selv var jeg 32 og mannen min 37 før vi hadde mulighet til å kjøpe bolig selv og leide fram til da. Kan ikke se at vi har hatt et verre liv av den grunn.

Anonymous poster hash: af05b...48e

Jeg forstår det. Vi var 29 når vi kjøpte. Vi betalte 8000 i husleie, som var svært rimelig. Nå betaler vi knapt 12.000 i måneden (etter kjøp) og har mer plass og mulighet til å male og innrede helt slik vi vill. Ingen kan forby dyrehold, og ingen kan kaste oss ut. Vi kjøpte da vi måtte flytte fra leieleiligheten, da de skulle bruke den selv.

Med tid og stunder får vi jo faktisk noe ut av kjøpet av leiligheten, vi sitter igjen med noe av verdi, og når vi er pensjonister vil vi ha nedbetalt bolig.

Skrevet

Tror det løses lettest ved å ha et todelt lån.

Man har et lån for 85% av boligens verdi, og et for det overskytende.

Kausjonisten er kun på det overskytende.
Og så må man leve på sparebluss og betale ekstra på lånet som en gal, til det er innløst og kausjonisten ute av bildet.

Det krever en del av begge parter om man har kausjonist.

Hver eneste lille ting som man unner seg, men hadde greid seg uten. Der rissikerer man et skråblikk fra

kausjonisten med spørsmål om "trengte du det? Hvordan går det med å betale lånet"

Og det kan bli slitsomt for familieforholdet om det ikke håndteres rett fra begge sider.

Men foreldrene må faktisk ha økonomi til å kunne stille opp!

Og de må ha tillit til at boligkjøperne har orden i økonomien og kommer til å prioritere rett slik at kriser unngås.

Hvor mye egenkapital har dere spart opp, TS?

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde en bror som kausjonist, og han var med på visningen og leste igjennom all dokumentasjonen. Helt ok iom at vi har lite foreldre å benytte oss av og begynte å få lyst til å slå rot i byen vi kommer fra som er en studentby med huspriser deretter. Vi kjøpte en leilighet som kunne pusses opp og fikk ny verdivurdering og refinansierte lånet etter tre måneder. Hører med til historien av vi er handy av oss da. De oppussede leilighetene i nabolaget vi kommer fra ville vi aldri fått kjøpt heller, da det er de leilighetene foreldrene kjøper til sine studentbarn her. Ingen moralske kvaler ved å bruke kausjonist, gikk jo mye raskere å slå rot enn å måtte spare i 3-4 år til full egenkapital.

Anonymous poster hash: a0df4...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...