Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har bodd sammen i 4 måneder, og generelt har vi det godt. Men det jeg har som byrde som jeg kanskje kan få noen tips om her inne, er at tanker om de negative sidene hennes har begynt å surre i hodet mitt i det siste.

Vi jobber begge to, men det er jeg som betaler husleie, bilkostnader (inkl. bensin), mat, møbler og annet. Av og til betaler jeg også for hennes bind, sminke og hårprodukter.

Vi ble enige ved samboets start, at mat og husleie skulle deles likt, men om jeg tar det opp med henne, svarer hun bare "Begynner du nå igjen med det der!", og fortsetter med det hun holdt på med. Hun skylder meg også 4500,-, men disse tør jeg knapt nevne etter å ha fått kalde blikk og kalde skuldre.

Det hun bruker pengene hun tjener på, er klær, sko og av og til bøker/blader til seg selv.

Skal vi på kino, er det jeg som må betale, men om hun går med venninner kan hun godt betale for seg selv. Mine penger går selvsagt til felles utgifter og lån, slik at jeg må bruke av sparekontoen om jeg skal ha noe ekstra, slik som f.eks. klær, bøker og frisør.

Samtidig låner hun ofte penger av foreldrene sine og av venner. Hva hun bruker disse pengene på vet jeg ikke, men jeg får stadig spørsmål fra vennene hennes om de snart kan få pengene igjen...

Den andre tingen som bekymrer meg er at hun er ekstremt rotete, mens jeg er ryddig av natur. Det fører til at det er hun som roter, og jeg som rydder. (Jeg orker ikke bo i rot). Hun kaster klær på gulvet der hun står akkurat da, kaster ting i søplebøtta selv om den allerede er full så innholdet renner over, legger ofte papir og brukt emballasje på kjøkkenbenken istedet for å kaste det, og lar oppvasken stå der hun spiste frokost. Jeg drar på jobb før henne, og kommer hjem også før henne. Da må jeg rydde oppvask, rydde gulv, bord og stoler før jeg kan begynne å lage mat til oss. Jeg har ofte harde dager på jobb, og er ofte veldig sliten når jeg kommer hjem. :(

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å få henne til å endre seg, eller hva jeg bør gjøre?

Hilsen fortvilt samboer...

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Lag ryddeliste eller avtal rutiner mht ansvar.

Dere bør også sette dere ned og ta en prat mht økonomi, hvordan dette skal fordeles. Ikke riktig (synes jeg) slik dere har det nå. Ha en fast oppgjørsdag i måneden.

Skrevet

Jeg opplever mange kamerater som har det lignende slik du forteller det. Kanskje jenter har blitt for bortskjemte siden de bruker mye penger på klær og sånt og lite på husholdningen? Fra gammelt av har jo kvinner bestemt at menn skal forsørge dem, kanskje det er der det ligger?

Waco

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

La henne sulte til hennes neste lønning.

Skrevet
La henne sulte til hennes neste lønning.

Problemet er nok at han er forelska i henne... og han veit jo jævlig godt (som alle andre menn her) at blir dama husløs er det jo bare å gå på neste bar....

Waco

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Da er vel ikke hun så mye å samle på i utgangspunktet...

Skrevet

Bare gi ho regninga på husleien og si, det er din tur nå.. Jeg to de fire forje så na kan du betale i fire mnd...

Skrevet
Bare gi ho regninga på husleien og si' date=' det er din tur nå.. Jeg to de fire forje så na kan du betale i fire mnd...[/quote']

Da nekter hun karen sex.

Gjest Ethereal
Skrevet

Det der høres helt tragisk ut. Enten er jenta en beregnende bitch som utnytter deg kynisk, eller hun er et rotehue uten virkelighetsforankring whatsoever. Hvor er stoltheten hennes, spør jeg meg. Aldri i livet om jeg ville la meg forsørge på denne måten :evil:

Du må ta deg en prat med henne, dette er ren utnytting av din godhet, og det er bedre å prate sammen før det hele sprekker. Nekter hun å innse problemet, er hun kanskje ikke den rette for deg?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

For å være seriøs. Gi henne ultimatum. Godtar hun det ikke, så gjør det slutt. Vet det høres brutalt ut, men ærlig talt, har du lyst til å leve med ei dame som utnytter deg hele livet?

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan dere opprette en felles konto for matutgifter og husleie som dere begge betaler inn på hver mnd? Alle andre utgifter kan dere betale hver for dere.

Hun setter sikkert pris på en kinobillett eller at du spanderer noe annet hyggelig på henne av og til siden du har best økonomi.

Når det gjelder husarbeid bør dere finne en middelvei som dere begge kan leve med. Hun bør bli mer ryddig, du bør bli mindre perfeksjonistisk.

Viktig å prate sammen om dette. Ellers kan det ødelegge hele forholdet.

Skrevet

På meg virker det som om hun rett og slett utnytter deg. Eller det virker ikke slik... Det ER slik!

Siden det er du som eier plassen dere bor på er det du som skal betale for det, samt bil etc. Men utgifter som går utover dette, som f.eks mat skal mat skal deles likt.

Så lenge hun ikke får kniven på strupen så skjerper hun seg ikke. Ikke bra å skylde folk penger i hytt og pine.

Gi henne klare retningslinjer, hvis ikke får du si til henne at du tror dere bør bo hver for dere en liten periode (og være sammen enda), til hun blir flinkere med å rydde samt å ikke leve på dine penger.

Enten flytter hun og prøver.. eller ber hun om unnskyldning og skal skjerpe seg (og ikke gi henne uker på å komme seg med en dag!) eller blir hun forbanna og vil finne en annen type (da vet du i værste fall sannheten).

Skrevet

Når noen en bor sammen med roter sånn, er det irriterende! Hun høres jo ut som en unge!

Du får la være å rydde etter henne, og heller påpeke rotet hennes og si at nå får hun ta det. Det er ikke noen automatikk i at den som kommer hjem først skal rydde etter den andre.

Når det gjelder økonomien, er det klart hun må bidra. Du lar temaet ligge fordi du er redd for sure blikk og en kald skulder, og da ser hun at akkurat det virkemiddelet er effektivt! Skjær igjennom, ta diskusjonen og ikke gi deg før hun hører etter.

Skjønner hun ikke problemet, kan du gi et bilde på hvordan hun hadde likt å forsørge deg, og måttet ta penger ut fra sparekontoen hvis hun skulle ha noe ekstra. Virker det ikke med prat må du rett og slett stenge pengeboka. Si at hun må handle etter jobb f.eks fordi du ikke har tid den dagen, og gi henne en liste med det som trengs å kjøpes. Og gjør det like etter lønning. Overlever også regningen på husleia. Slutt å betal hennes venner tilbake det hun har lånt.

Ikke finn deg i dette mer!

Lykke til.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Og så? Jeg for min del ville heller gått uten sex en stund enn å betale mange tusen i måneden for det. Uansett har du ingen bakgrunn for å vite hvordan hun vil reagere.

Gjest Utnytting? JA!
Skrevet

Hun utnytter deg helt klart.

Jeg synes synd i deg, for du er sikkert glad i henne..og da er det kanskje ikke så lett for deg å sette "hardt mot hardt"?

Jeg er selv jente og har vært samboer, og må si jeg ble sjokkert over denne jentas oppførsel. Hvordan kan hun oppføre seg så utakknemlig og overfladisk??

Det er absolutt ikke riktig at du skal betale så mye. SPESIELT ikke når du skriver at hun jobber hun også.

Det er helt normalt og vanlig at man deler husleien+strøm 50/50 og matbudsjettet, når begge to jobber. Greit å spandere en greie på henne i ny og ne, men ikke slik som du beskriver her!! :evil: :evil:

Jeg blir sint på dine vegne! Hadde det vært meg hadde jeg slengt de neste 2-3 husleie-regningene på benken og latt være å betale dem, bare latt dem ligge der inntil inkasso-varselet kom. Så fikk HUN ta seg av det. Du kan heretter kun betale HALVPARTEN av husleien, synes jeg. Det er jo det andre folk gjør. Så får hun ligge etter med sin halvpart..og ringer huseieren får du henvise til HENNE og gi hennes telefonnummer. Si at det er hennes ansvar.

Hun høres utrolig barnslig og umoden ut- og tvinner deg tydeligvis rundt lillefingeren. Vær så snill, vær mann nok til å være konsekvent!

Lykke til! :)

Gjest Hillary..
Skrevet

Himmel og hav! :o

Er du sikker på at hun vet hvordan regninger skal betales? Har du fortalt henne at man betale for å bo og spise?

Ja, noen her fikk jammen satt ord på det....penger og sex hører sammen for enkelte som går under begrepet kvinner...

(Kanskje menn nå skjønner at det er ok med jenter som betaler selv?)

Gjest gjesta
Skrevet

Det funker dårlig å gi f... i å betale regninger som står i ditt navn. Det vil jo gå utover deg til slutt. Om hun har en moralsk plikt til å betale så er ikke det det samme som en juridisk plikt. At man faktisk står ansvarlig.

Jeg har stått i en sånn situasjon hvor kjæreste har gitt f.... i å betale. Den banken ringte var meg siden jeg sto som ansvarlig. ALDRI om jeg skal i en slik situasjon igjen.

Anbefaler felles konto hvor dere setter av en sum ved lønning. Dette skal dekke fellesutgifter samt mat. Leier du så er det rimelig med halve husleia. Eier du så deles eventuell husleie i to og rentene på boliglånet etter fradrag for skatt i to. Dette er rimelig dersom boligen er høyt belånt.

Skrevet

Siden det er du som eier plassen dere bor på er det du som skal betale for det.

Nei, dette blir feil. Alternativet til at hun bor hos han er at hun må betale for å bo et annet sted. Hun skal ikke tjene på å bo hos han.

Hvis ikke hun bor hos han så kan han alltids leie ut deler av boligen. I realiteten pådro han seg en kostnad da hun flyttet inn ved at den muligheten forsvant.

Derfor er det helt naturlig at hun betaler en fornuftig leie til han for å bo der.

Gjest Anonymous
Skrevet

Som mann gir jeg deg et virtuelt dataspark i ræven!

Her er det tydeligvis på tide å si klart fra at du ikke finner deg i å bli belastet med nesten alle utgifter.

Kanskje på tide at du lærer henne litt om økonomisk ansvar?!

Gjest Jente (gjest)
Skrevet

Som kvinne gir også jeg deg et virtuelt spark bak!!

Denne dama svarer kun på konsekvent og røff behandling: enten betaler hun de neste 3-4 (HELE) husleiene + strøm, eller hun gir deg halvparten av beløpene du allerede har betalt- NÅ.

Hvis hun ikke følger opp dette, spark henne i rævva ut.

Hun høres totalt uansvarlig ut!

Det er ikke slik man lever sammen.

Samtidig skal du ha kjeft for å være en mannlig pingle: dere burde ha avklart slikt på forhånd og blitt ordentlig enige...men det er bedre sent enn aldri: reager overfor henne NÅ- ikke senere: ellers får du aldri noen penger.

Fortell gjerne her hvordan det gikk...er du fortsatt feig? Har hun total kontroll over deg?

:roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...