AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #1 Skrevet 20. oktober 2014 Jeg syns at det er utrolig merkelig og trist at man i dag fremdeles bruker jomfruhinne som et begrep. Den finnes faktisk ikke, og skjedekrans er et mye bedre ord. Det er ingenting som sprekker eller forsvinner når man har sex, bruker tampong osv. At man kan se at noen har hatt sex / ikke har jomfruhinne er derfor en MYTE. Les mer her http://www.sexogsamfunn.no/kropp/Jentekroppen/Skjedekransen/ Og her: http://www.klikk.no/kvinneguiden/samliv/article772177.eceAnonymous poster hash: 34998...c8b 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #2 Skrevet 20. oktober 2014 Jeg syns at det er utrolig merkelig og trist at man i dag fremdeles bruker jomfruhinne som et begrep. Den finnes faktisk ikke, og skjedekrans er et mye bedre ord. Det er ingenting som sprekker eller forsvinner når man har sex, bruker tampong osv. At man kan se at noen har hatt sex / ikke har jomfruhinne er derfor en MYTE. Les mer her http://www.sexogsamfunn.no/kropp/Jentekroppen/Skjedekransen/ Og her: http://www.klikk.no/kvinneguiden/samliv/article772177.eceAnonymous poster hash: 34998...c8b Hva er det som er en myte? Jomfruhinnen finnes, men den er ikke en heldekkende hinne som blokkerer skjedeinngangen. Den vanligste typen er en halvmåneformet (semilunar) hinne som brister under mekanisk manipulasjon. Dette kan være helt normal fysisk aktivitet, eller det kan være samleie. Den sprekker faktisk, jo. Blant jenter i tenårene skjer dette veldig lett, og noen merker lite og har ikke nevneverdig blødning (mange har ikke lenger jomfruhinne ved første samleie), men noe senere vil den fortykkes og bli mer motstandsdyktig. Kroppen skiller ikke mellom om hinnen brister som følge av en oenis, en hårbørste, turnøvelser eller knall og fall. Det er helt riktig at dette ikke er noen indikator for ommman har hatt sex eller ikke. At du synes jomfruhinne er et dårlig ord, gjør ikke at et innarbeidet begrep ikke har berettigelse. Om du ikke liker ordet, kan du si hymen, som er den medisinske betegnelsen. Du kan ikke benekte at den finnes.Anonymous poster hash: bca50...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #3 Skrevet 20. oktober 2014 Hva er det som er en myte? Jomfruhinnen finnes, men den er ikke en heldekkende hinne som blokkerer skjedeinngangen. Den vanligste typen er en halvmåneformet (semilunar) hinne som brister under mekanisk manipulasjon. Dette kan være helt normal fysisk aktivitet, eller det kan være samleie. Den sprekker faktisk, jo. Blant jenter i tenårene skjer dette veldig lett, og noen merker lite og har ikke nevneverdig blødning (mange har ikke lenger jomfruhinne ved første samleie), men noe senere vil den fortykkes og bli mer motstandsdyktig. Kroppen skiller ikke mellom om hinnen brister som følge av en oenis, en hårbørste, turnøvelser eller knall og fall. Det er helt riktig at dette ikke er noen indikator for ommman har hatt sex eller ikke. At du synes jomfruhinne er et dårlig ord, gjør ikke at et innarbeidet begrep ikke har berettigelse. Om du ikke liker ordet, kan du si hymen, som er den medisinske betegnelsen. Du kan ikke benekte at den finnes.Anonymous poster hash: bca50...ee4 Leste du ingen av linkene? Selvsagt finnes det noe der (en slimfold), men det er ikke snakk om noen hinne som dekker åpningen, nei. Selve begrepet jomfruhinne er også problematisk. Dette gjelder kanskje ikke i like stor grad i vår kultur, men det lever fortsatt i beste velgående i i andre. Det har en kontrollerende funksjon, fordi jentene tror at det går an å se om de har hatt sex før ekteskapet eller ikke. Operasjoner som skal gjenopprette den såkalte jomfruhinna er millionbutikk. Anonymous poster hash: 34998...c8b 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #4 Skrevet 20. oktober 2014 Leste du ingen av linkene? Selvsagt finnes det noe der (en slimfold), men det er ikke snakk om noen hinne som dekker åpningen, nei. Selve begrepet jomfruhinne er også problematisk. Dette gjelder kanskje ikke i like stor grad i vår kultur, men det lever fortsatt i beste velgående i i andre. Det har en kontrollerende funksjon, fordi jentene tror at det går an å se om de har hatt sex før ekteskapet eller ikke. Operasjoner som skal gjenopprette den såkalte jomfruhinna er millionbutikk. Anonymous poster hash: 34998...c8b Nei, det gadd jeg ikke, for jeg vet godt hva en jomfruhinne er, og jeg skjønner ikke behovet for å kalle en eksisterende anatomisk struktur for en myte. Jeg skjønner ikke helt hva du vil med denne tråden.Anonymous poster hash: bca50...ee4 3
Gjest earlgrey Skrevet 21. oktober 2014 #5 Skrevet 21. oktober 2014 Vondt første gangen er det uansett
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #6 Skrevet 22. oktober 2014 Vondt første gangen er det uansett Ja, hvis man er anspent og ikke våt og klar nok. Ikke fordi man sprekker en hinne. Blør det er det fordi man får en rift i skjedekransen. Anonymous poster hash: 34998...c8b 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #7 Skrevet 22. oktober 2014 Ja, hvis man er anspent og ikke våt og klar nok. Ikke fordi man sprekker en hinne. Blør det er det fordi man får en rift i skjedekransen. Anonymous poster hash: 34998...c8b For mange kan det være smertefullt. Hva er det egentlig du vil frem til?Anonymous poster hash: bca50...ee4
Gjest GetOverIt Skrevet 22. oktober 2014 #8 Skrevet 22. oktober 2014 Ja, hvis man er anspent og ikke våt og klar nok. Ikke fordi man sprekker en hinne. Blør det er det fordi man får en rift i skjedekransen. Anonymous poster hash: 34998...c8b Jeg tror ikke helt hva du snakket om. Med mindre du har utdannelse innen medisin, synes jeg du kan holde deg for god til å komme med rare påstander.
Gjest BabyBlue Skrevet 23. oktober 2014 #9 Skrevet 23. oktober 2014 Jomfruhinner finnes jo, men det er ikke slik at alle har det og de varierer i fasong og tykkelse. Mye hysteri rundt det i visse kulturer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå