Gå til innhold

Om å få sitt første barn, trenger litt innspill :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt å tenke på at vi har lyst på barn, men jeg blir litt usikker innimellom og vil gjerne ha innspill på situasjonen vår fra utenforstående. Er ikke usikker på om jeg vil ha barn, men usikker på om det er for tidlig.

Vi er et samboerpar på 23 og 24 år, han i fast jobb og jeg er straks ferdig med bacheloren min. Vi har vært sammen i 8 år, og eier et hus sammen. Vi har reist masse både sammen og hver for oss, og bodd i utlandet, så jeg føler vi begge har opplevd mye på den fronten.

Jeg har planlagt å ta en mastergrad, men tenker at det fort kan bli sent med barn etter det. Vil være 26 år når master er fullført, og må i tillegg da få fast jobb og jobbe en stund før vi eventuelt kan begynne å prøve. Tenker at hvis det da tar lang tid før det klaffer, kan det bli senere enn jeg ønsker å få mitt første barn. Alternativt tenker jeg å jobbe etter endt bachelor og få litt erfaring, begynne prøvingen og ta master på deltid ved siden av jobb når barnet begynner i barnehagen. Høres dette ut som en fornuftig mulighet?

Da vil vi tidligst være 24 og 25 når det første barnet kommer. Vet det er litt tidlig, men føler at det meste er på plass og at vi er i et stabilt forhold. Synes alikevel det er svært uhyggelig hvis man skal bli dømt som unge foreldre i helsevesenet og av andre personer. Det bør jo selvfølgelig ikke ha noe å si, men det er likevel en faktor som får meg til å bli litt usikker. Har hørt om så mange som møter lite respekt og forståelse rundt å få barn noe tidligere enn gjennomsnittet, og det er jo ikke spesielt hyggelig å bli sett ned på når man er ute med barnet sitt.

Hva tenker dere? Er vi for unge? Hvordan opplevde dere hverdagen når dere fikk deres første barn?

Anonymous poster hash: b70d5...2a2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ikke tidlig å bli foreldre som 24 og 25 år!!

Dere må gjøre det som passer best for dere. Se bort i fra alder, det praktiske osv. Ønsker dere barn nå?

Anonymous poster hash: 7bf77...8d5
Skrevet

Det er da ikke tidlig å bli foreldre som 24 og 25 år!!

Dere må gjøre det som passer best for dere. Se bort i fra alder, det praktiske osv. Ønsker dere barn nå?

Anonymous poster hash: 7bf77...8d5

Personlig synes jeg heller ikke det er så tidlig, men hører og leser ofte at det er for tidlig å få barn før man er 26-27 år. Jeg har hatt lyst på barn en god stund. Vi har nettopp begynt å snakke seriøst om det nå, men det er et ønske vi begge har ja :) Vet at det aldri er et perfekt tidspunkt for barn, men er vanskelig å ikke ta med det praktiske i planleggingen.

Anonymous poster hash: b70d5...2a2

Skrevet (endret)

Det høres jo absolutt ut som dere har alt på stell, og etter min mening er dere i akkurat passende alder. Hvis dere i tillegg har et godt og velfungerende forhold og dere begge ønsker barn nå, så vil jeg si kjør på :-) Samt ønske lykke til :-)

Endret av Semydfe
  • Liker 1
Skrevet

Synes ikke det høres så tidlig ut når dere er så etablerte. Det eneste jeg tenker at kan bli slitsomt er dette: "ta master på deltid ved siden av jobb når barnet begynner i barnehagen" (hvis du mener ved siden av full jobb). Men en fordel med å få barn i ung alder er jo sikkert at man orker mer :)

Anonymous poster hash: 07d85...d87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...