Gå til innhold

Hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest matglad jente
Skrevet

Til uken får vi besøk fra tyskland... Da vi var hos de i våres, fikk vi servert nydelig mat hver dag... Nå føler jeg at jeg har litt press på meg. Nå må jeg nemlig lage middag til 6 personer hver dag, vanligvis lager jeg kun til to... Noen som har noen bra oppskrifter jeg kan imponere med?Har ikke så stort kjøkken, så jeg er avhengig av at det ikke blir for mye kjeler og styr...

Hadde tenkt til å lage komler/raspeballer en dag, men da bør jeg nesten servere noe mer til enn flesk,pølser og kålrabistappe, tilfelle de ikke liker komler...noen som har ideer om alternativt tilbehør?

Skrevet

Bestemor pleide å lage kjøttkaker til meg ho når alle andre spise komle..

Har du stekeovn? Hva med å lage ovnsbakt ørret? Det er enkelt og du kan være sosial mens maten står i ovnen.

Gjest matglad jente
Skrevet

Stekeovn har jeg ja.. Ovnsbakt ørret er jo godt.. da kan jeg vel putte grønnsaker i folie sammen med fisken, og bruke kraften til saus...?

Skrevet

Jeg pleier å bruke kraften av fisken og blande den inn i holandesesaus...

Gjest matglad jente
Skrevet

Det var lurt!Jeg elsker jo holladaisesaus!Lager du den fra bunnen av, eller fra pose?

Skrevet

jeg bruker pose... kan ikke det å lage den fra bunnen..

Gjest Matglad jente
Skrevet

Okey..den er jo veldig god på pose også. Men jeg tror ikke det er så mye vanskeligere å lage enn bernaise.. Den eneste forskjellen er at man ikke bruker estragon i hollandaise...men hva man bruker i stedet vet jeg ikke...

Noen flere tips?de skal være her en uke...så jeg må nesten sette opp en plan... :roll:

Skrevet

hmm, hva med å ta en tur å titte litt i denne dagboken...

Hun har sikkert mange tips også

Skrevet

*Fondue er koselig og veldig godt!! :)

*Hjemmelaget pizza en dag setter de fleste pris på! :)

*Hjemmelaget Lasagne med salat og hvitløksbaguetter! :)

*En grillaften?! :)

Lykke til! :enig_animasjon:

Skrevet

En veldig god og enkel gryte:

Ytrefilet, mørbrad eller liknende som du skjærer i biter. Stek i panne og tilsett løk, fersk champignon og kuttet paprika. Hell over creme fraiche som da blir sausen. Krydre med salt, pepper og basilikum. Fersk hvitløk i er veldig godt, men det går med pulver også. Server med ris! Ikke møtt noen som ikke har likt dette ennå.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Kan være lurt å koke noen poteter utenom komlene, for det er ikke alle som spiser komler.

Kjøtt, pølser, kålrot, flesk er vanlig til komler.

Ellers kan du lage supper, lapskaus ol saker, som er vanlig her i Norge.

Skrevet

Ved fint vær så er jo grilling eller sjømat et alternativ. Må jo ikke være så komplisert for at det skal smake godt.

Gjest matglad jente
Skrevet

Takk for tips dere!Bare å komme med fler! Håper selvfølgelig på godt vær, så vi kan grille..Ingenting er jo så enkelt og godt som grillmat! Tenker også at det kunne vært smart å lage noe som man servere som en ting den ene dagen, for så å lage noe annet av restene neste dag...noen kloke forslag?

Skrevet
Stekeovn har jeg ja.. Ovnsbakt ørret er jo godt.. da kan jeg vel putte grønnsaker i folie sammen med fisken, og bruke kraften til saus...?

Det enkleste er å legge laks/ørret, poteter, brokkoli, gullrøtter og en god smørklatt over. Strø med sitronpepper (skal være en god del) og salt og pakk den godt inn i folie slik at den er tett. ca. 15+ min på grillen og den er perfekt ;)

Skrevet
Takk for tips dere!Bare å komme med fler! Håper selvfølgelig på godt vær' date=' så vi kan grille..Ingenting er jo så enkelt og godt som grillmat! Tenker også at det kunne vært smart å lage noe som man servere som en ting den ene dagen, for så å lage noe annet av restene neste dag...noen kloke forslag?[/quote']

Lag en stek av noe slag og lag risotto av restene dagen etter!!! :wow:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...