Gå til innhold

Kronprinsen har blitt politiker

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg har vært for monarkiet fordi jeg mener det er en del av Norges historiske arv og kultur som vi bør ta vare på.

Nå har vår kjære kronprins gått hen og blitt politiker noe som provoserer meg voldsomt.

Han skal være forsiktig med å støtte et multikulturelt samfunn. Kanskje noen av hans sterkeste støttespillere ser ikke positivt på kulturelt "mangfold".

"Kronprins Haakon tviler på om Norge ville vært rangert som best i verden hvis vi hadde målt kulturell frihet. Han vil ha bred debatt om hva friheten innebærer."

"Pressen ba ham etterpå om å svare på spørsmålet han selv stilte:

- Det er et retorisk spørsmål. Jeg tror at det å lære om andre kulturer og mennesker kan bidra til mer forståelse og til å kunne leve i fred med oss selv, svarte kronprins Haakon."

"Tilpasning og integrering er ikke lenger levedyktige løsninger. Folk vil ha variasjon. Derfor må vi ha nye tilnærminger som ivaretar de kulturelle variasjonene, la han til. "

"Kronprinsen brukte plasseringen til å slå et slag for norsk utviklingshjelp og fredsengasjement. "

- Rangeringen viser hvilken mulighet vi har til å skape positive forskjeller og til å bygge fred, sa kronprins Haakon.

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet
Han skal være forsiktig med å støtte et multikulturelt samfunn. Kanskje noen av hans sterkeste støttespillere ser ikke positivt på kulturelt "mangfold".

Kanskje et moderne monarki ikke er tjent med å ha disse støttespillerne?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hadde han tatt en "Carl Ivar" så hadde du vel vært fornøyd med at han var "politiker".

Gjest Valhalla
Skrevet

Det hadde jeg absolutt ikke vært, han skal være konge for HELE folket ikke de med en viss partipolitisk og ideologisk tilhørighet. Det som er morsomt er at synet han støtter er det man finner oftest blant de som vil avvikle monarkiet.

• Liker 1
Gjest Valhalla
Skrevet

Mente selvsagt skal bli konge

Gjest TomKrus
Skrevet
Det hadde jeg absolutt ikke vært' date=' han skal være konge for HELE folket ikke de med en viss partipolitisk og ideologisk tilhørighet. Det som er morsomt er at synet han støtter er det man finner oftest blant de som vil avvikle monarkiet.[/quote']

Noensinne hørt kongens tale på nyttårsaften? Mang en mobber og sneversynt for på pukkelen der. Kanskje de er kongeløse?

Gjest Valhalla
Skrevet

Så du synes det er helt greit at kongefamilien uttaler seg om politiske spørsmål? Da kan vi like godt innføre republikk. Han lever på folkets penger på folkets nåde, han burde holde seg unna slike temaer

Gjest TomKrus
Skrevet
Så du synes det er helt greit at kongefamilien uttaler seg om politiske spørsmål? Da kan vi like godt innføre republikk. Han lever på folkets penger på folkets nåde' date=' han burde holde seg unna slike temaer[/quote']

Jeg synes at kongefamilien kan uttale seg om ting alla vi må være snille mot hverandre, og det hadde vært koselig at landet vårt var utopisk. Og det er det han sier. Det vil sikker alltid være noen som mener mobbing er for politisk å mene noe om, men de fleste synes nok det er helt greit at kongefamilien har meninger om slikt.

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg synes særlig denne setningen er kontroversiell:

"Tilpasning og integrering er ikke lenger levedyktige løsninger. Folk vil ha variasjon. Derfor må vi ha nye tilnærminger som ivaretar de kulturelle variasjonene, la han til. "

Her sier han jo rett ut at vi bør gi opp integreringsprosjektet og innse at vi vil bli delt opp i kulturelle grupper. Dette støtter forsåvidt mitt syn.

Hvem er han til å hevde at "folk vil ha variasjon" ,vi har faktisk jobbet lenge for å inkludere og integrere de nye folkegrupper i samfunnet. Nå skal de altså ikke lenger behøve å tilpasse seg Norge,men fritt utøve sin kultur som de mener er riktig.

Gjest Valhalla
Skrevet

Vi diskuterer ikke mobbing her,vi diskuterer kronprinsens direkte politiske uttalelser,vennligst hold dem til saken

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Mobbing er en politisk sak.

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg synes særlig denne setningen er kontroversiell:

Her sier han jo rett ut at vi bør gi opp integreringsprosjektet og innse at vi vil bli delt opp i kulturelle grupper. Dette støtter forsåvidt mitt syn.

Hvem er han til å hevde at "folk vil ha variasjon" ,vi har faktisk jobbet lenge for å inkludere og integrere de nye folkegrupper i samfunnet. Nå skal de altså ikke lenger behøve å tilpasse seg Norge,men fritt utøve sin kultur som de mener er riktig.

Det han ønsker er et utopisk samfunn hvor ulike mennesker kan leve side om side. Mulig dette er kontroversielt å ønske seg for deg, men det tror jeg ikke flertallet av oss mener.

Formuleringene var kanskje litt uheldige, men dette er snakk om kongefamilien. Språk har aldri vært deres sterkeste side.

Krompen forholder seg til den globaliserte verden, den globaliserte verden jeg tidligere har hevdet at ditt drømme-Norge ikke vil overleve i. Mulig han bare vil det beste for landet han skal regjere. Oi, kanskje han gjør jobben sin?

Gjest TomKrus
Skrevet
Vi diskuterer ikke mobbing her' date='vi diskuterer kronprinsens direkte politiske uttalelser,vennligst hold dem til saken[/quote']

Mobbing er, som Ratle allerede har nevnt, en politisk sak, og årsaken til mobbing er gjerne holdninger som alle er vi like, men noen av oss er mer lik enn andre. En gruppetekning mange har mot andre kulturer (muslimer som nordmenn).

Videre går denne talen begge veier: alle må respektere hverandre. Det er ikke snakk om enveiskjøring her.

Gjest Valhalla
Skrevet

Jobben hans er å være presentabel,holde seg unna skandaler og representere Norge på en verdig måte der næringslivet kan følge på slep når han er i utlandet.

Hans jobb er ikke å uttale seg om hva han mener norge skal gjøre for å bli et bedre land,til det har vi politikere.

Gjest TomKrus
Skrevet
Jobben hans er å være presentabel,holde seg unna skandaler og representere Norge på en verdig måte der næringslivet kan følge på slep når han er i utlandet.

Hans jobb er ikke å uttale seg om hva han mener norge skal gjøre for å bli et bedre land,til det har vi politikere.

Han kan mene at folket bør ta vare på hverandre.

Skrevet
Så du synes det er helt greit at kongefamilien uttaler seg om politiske spørsmål? Da kan vi like godt innføre republikk.

Selvsagt er det greit at kongefamilien uttaler seg politisk. I mine øyne er det meningsløst å ha en kongefamilie uten noen reell innflytelse, men som bare er til pynt. Da kan man ihvertfall begynne å snakke om republikk...

Gjest Valhalla
Skrevet

Eir det er faktisk slik at i Norge SKAL kongefamilien holde seg unna politikk. Slik har det vært og slik bør det forbli. Kongefamilien har sin nytteverdi ved at når de representerer i utlandet åpner de dører for vårt næringsliv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...