AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #1 Skrevet 20. oktober 2014 Jeg har alltid hatt et godt forhold til min søster som er jevngammel med meg. Nå er vår mor død ett lengre tids sykdom kreft) og vi har lenge visst at det går mot slutten så vi har vært forberedt. Begravelsen er nå på torsdag og søsteren min og jeg møttes hjemme hos oss i går for å avtale litt praktiske ting. I det hun skal gå kommer min 15 år gamle datter ned i stuen. Vi snakker litt sammen og i det min søster skal ta farvel sier hun ganske skarpt til min datter at hun har å kle seg mørkt og pent og "ikke i det horeanrekket" hun kom i sist (vi var også i familiebegravelse i fjor der hun var uheldig med en altfor kort kjole). Datter min ble kjempelei seg og ville knapt på skolen i dag. Hva gjør jeg nå?? Anonymous poster hash: e25f2...130
Gjest Haaploes Skrevet 20. oktober 2014 #2 Skrevet 20. oktober 2014 Du sier til søsteren din at det var en uakseptabel bemerkning, og ber henne unnskylde til datteren din. Så sier du til datteren din at det er uaktuelt å gå i den samme kjolen. Så spør du deg selv om hvorfor du ikke hindret datteren din i å gå i en altfor kort kjole i en begravelse. Sistnevnte må jeg innrømme at jeg er litt nysgjerrig på også,
Gjest Skrevet 20. oktober 2014 #3 Skrevet 20. oktober 2014 Rett og slett forklare datteren din at tanten er litt ute av kontroll pga morens død, men at kjolen sist kanskje var litt kort til en begravelse. 40
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #4 Skrevet 20. oktober 2014 Du bør da ta ansvar slik att din datter kler seg anstendig i en begravelse. Forklar til din datter att tante er preget att morens død og ikke mente det vondt, men att en slik kjole ikke passer til en begravelse(passet den egentlig til en 15 åring uansett anledning?). Overasker meg att du lar henne møte opp slik i en familiebegravelse Anonymous poster hash: ee474...793 25
Kittykat Skrevet 20. oktober 2014 #5 Skrevet 20. oktober 2014 Jeg hadde spurt søsteren min om hva hun i alle dager mente med den kommentaren der. Det kan også hende at hun var litt skarp pga deres mor død, men hun trengte ikke å si "horeantrekk". Det var veldig på kanten å si det og det burde hun si unnskyld for. Nå på Torsdag så lar du ikke datteren bruke den samme kjolen. Gå og kjøp et skikkelig antrekk/en lengre kjole. Begravelse er ikke stedet for korte kjoler. 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #6 Skrevet 20. oktober 2014 Sørg for at datteren din kler seg akseptabelt til denne begravelsen, og si til søsteren din at hun heller kunne ha tatt det opp med deg. Når du også innrømmer at hun var uheldig med en altfor kort kjole, hvorfor stoppet du henne ikke? Anonymous poster hash: be9ab...c47 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #7 Skrevet 20. oktober 2014 Nå er ikke jeg TS, men kan tenkes hun er som mange i familien min, der mener man at barn og ungdom kan kle sg litt som de vil da de lærer på sikt. Anonymous poster hash: 841c4...a83 1
Chloe- Skrevet 20. oktober 2014 #8 Skrevet 20. oktober 2014 Nå er ikke jeg TS, men kan tenkes hun er som mange i familien min, der mener man at barn og ungdom kan kle sg litt som de vil da de lærer på sikt.Anonymous poster hash: 841c4...a83 En begravelse er ikke en tid og stund for at en 14-åring skal prøve og faile i klesveien. 34
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #9 Skrevet 20. oktober 2014 En begravelse er ikke en tid og stund for at en 14-åring skal prøve og faile i klesveien. Jeg ville ikke reagert om en ungdom kom i kort sort kjole i begravelse, jeg ville brydd meg mer om utringning og udekkede skuldre. Jeg tenkte kanskje at TS også var litt sånn. Anonymous poster hash: 841c4...a83
Gjest AllisHagtorn Skrevet 20. oktober 2014 #10 Skrevet 20. oktober 2014 Verden går ikke under fordi en tenåring bommet litt på kleskode. Hore er et begrep man simpelthen ikke bruker, og jeg hadde gitt klar beskjed i etterkant av ferdig begravelse at man ikke kaller tenåringsjenter for horete, spesielt ikke når de er i sorg over å ha mistet familiemedlem. Dette er fullstendig uakseptabelt, og hun har med å be om uforbeholden og ektefølt unnskyld. Til datteren hadde jeg gjort som Nanne70 sa, og bedt henne glemme hele episoden. Hun skammer seg nok allerede, og mente jo ingen verdens vondt. Hun feilvurderte kleskode slik mange i tenårene gjør, og det finnes viktigere ting i verden enn et litt kort skjørt. Be henne finne noen alternativer, så kan du avgjøre hva hun går kledd i. 24
Harlekin Skrevet 20. oktober 2014 #11 Skrevet 20. oktober 2014 100 % enig med AllisHagtorn. Det er da ingen krise om kjolen til TS' datter var litt kort. Det er ikke alltid så lett, spesielt når man er ung, å finne ut hva som passer og ikke passer til forskjellige anledninger. Jeg synes så absolutt tanten hennes skylder niesen sin en unnskyldning. Sorg eller ikke, man oppfører seg ikke sånn, og bruker ikke ord som "hore". 13
Chloe- Skrevet 20. oktober 2014 #12 Skrevet 20. oktober 2014 Jeg ville ikke reagert om en ungdom kom i kort sort kjole i begravelse, jeg ville brydd meg mer om utringning og udekkede skuldre. Jeg tenkte kanskje at TS også var litt sånn.Anonymous poster hash: 841c4...a83 Moren selv skriver jo at den var "altfor kort". På tantes oppfordring til å kle seg sort nå, virker det nesten som om den forrdige ikke var dét. Poenget var uansett at jeg mener foreldre bør ta styringen når en fjortenåring skal kle seg i begravelse. "Hore" er forresten aldri greit, og tante bør beklage. 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #13 Skrevet 20. oktober 2014 100 % enig med AllisHagtorn. Det er da ingen krise om kjolen til TS' datter var litt kort. Det er ikke alltid så lett, spesielt når man er ung, å finne ut hva som passer og ikke passer til forskjellige anledninger. Jeg synes så absolutt tanten hennes skylder niesen sin en unnskyldning. Sorg eller ikke, man oppfører seg ikke sånn, og bruker ikke ord som "hore". Helt enig! Anonymous poster hash: 13ded...99f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #14 Skrevet 20. oktober 2014 Søsteren din burde holdt seg for god for den kommentaren. Du burde hindret din datter i å gå i så kort skjørt i en begravelse. Din datter høres utrolig hårsår ut dersom hun ikke tåler mer enn dette før hun ikke vil gå på skolen. Anonymous poster hash: fd8f5...c4b 16
Harlekin Skrevet 20. oktober 2014 #15 Skrevet 20. oktober 2014 Søsteren din burde holdt seg for god for den kommentaren. Du burde hindret din datter i å gå i så kort skjørt i en begravelse. Din datter høres utrolig hårsår ut dersom hun ikke tåler mer enn dette før hun ikke vil gå på skolen.Anonymous poster hash: fd8f5...c4b Så det er å være hårsår å bli opprørt over å bli kalt horete av sin egen tante? Da er jammen jeg hårsår også, og jeg er voksen. 11
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #16 Skrevet 20. oktober 2014 Så det er å være hårsår å bli opprørt over å bli kalt horete av sin egen tante? Da er jammen jeg hårsår også, og jeg er voksen. Hun sa ikke jenta er horete, men at antrekket var det. Anonymous poster hash: fd8f5...c4b 9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #17 Skrevet 20. oktober 2014 Så det er å være hårsår å bli opprørt over å bli kalt horete av sin egen tante? Da er jammen jeg hårsår også, og jeg er voksen. Greit å bli opprørt, men å knapt ville gå på skolen? Da er man hårsår. Anonymous poster hash: be9ab...c47 8
Chloe- Skrevet 20. oktober 2014 #18 Skrevet 20. oktober 2014 Så det er å være hårsår å bli opprørt over å bli kalt horete av sin egen tante? Da er jammen jeg hårsår også, og jeg er voksen. Jojo, men å ikke ville dra på skolen på grunn av en kommentar er litt voldsomt. 10
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #19 Skrevet 20. oktober 2014 Datter min ble kjempelei seg og ville knapt på skolen i dag. Hva gjør jeg nå?? Anonymous poster hash: e25f2...130 Du gir søsteren din valget mellom å klappe igjen horekjeften sin eller å miste flere tenner. Anonymous poster hash: a3c7e...b6c 1
Harlekin Skrevet 20. oktober 2014 #20 Skrevet 20. oktober 2014 Noen reagerer sterkere enn andre på denne typen "navnekalling". Det er snakk om en tenåring også, og de er fulle av hormoner og "i sine følelsers vold". Dessuten, TS skriver at hun knapt ville gå på skolen - altså gikk hun likevel. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå