Gå til innhold

Erfaringer fra/synspunkter på å gifte seg i fellesferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker å gifte oss sommeren 2005, men har hatt vanskeligheter med å finne et lokale. Vi har i desperasjon satt oss opp på liste på et flott lokale i Tønsberg (Villa Møllebakken), men problemet er at den eneste datoen som var ledig var den siste helgen i fellesferien sommeren 2005. Hva synes dere om en slik dato? Vi ønsker jo ikke å ødelegge ferien for våre gjester og vi håper jo at flest mulig kan komme... Samtidig er jeg kjempe lei av å leite etter lokale - hadde vært deilig å få en dato å forholde seg til! Har noen erfaringer med å gifte seg i fellesferien? Hvilken respons fikk dere fra gjestene på dette?

Glad for alle svar/synspunkter jeg kan få!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er vel å sende ut invitasjonene tidlig, slik at folk kan planlegge ferien rundt bryllupet. De fleste som blir invitert i bryllup er jo interessert i å komme. Dessuten kan det være fint for noen å kombinere bryllupet med ferie, hvis de kommer langveisfra?

Jeg ville satset på det, hvis jeg var dere. Lykke til!

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Går sikkert fint det!! men en erfaring fra oss...Vi er bedt i bryllup nå i sommer, på slutten av vår ferie. det vi opplevde var at svarfristen var så kort at vi ikke hadde fått vite ferien fra vår arbeidsplass, også begynte brudeparet å purre på svar før fristen var gått ut...det syntes vi var litt domt, så send tidlig ut invitasjonene og sørg for at svarfristen er slik at alle kan få klarlagt ferien sin før de må svare... Lykke til!!

Skrevet
Det viktigste er vel å sende ut invitasjonene tidlig, slik at folk kan planlegge ferien rundt bryllupet. De fleste som blir invitert i bryllup er jo interessert i å komme. Dessuten kan det være fint for noen å kombinere bryllupet med ferie, hvis de kommer langveisfra?  

Enig! Høysesongen for bryllup er jo i vår- og sommermånedene så jeg vil vel ikke tro at gjestene reagerer på tidspunktet da. Vi skal gifte oss midtsommers og jeg tenker på å sende ut "save the date"-kort sammen med julehilsen (med bilde av oss kanskje) og så sende ut selve invitasjonene 3-4 mnd før, forhåpentligvis før folk har spikret ferieplanene sine.

Skrevet

Takk!!!

Nå ble jeg endelig litt mer optimistisk! :blomst:

Skrevet

Siste helgen i fellesgerien er vel helt greit det.Har folk vært i Syden har de gjerne kommet hjem da. Og greit at de får vite om datoen via jungeltelagrafen (mødrene deres eller andre).

Men husk at andre kan ha andre planer og aksepter at noen takker nei pga annen ferie.

Skrevet

Her kom det flere synspunkter ser jeg ...... bra :-)

Skrevet
Her kom det flere synspunkter ser jeg ...... bra :-)

Ja takk for tipset Mrs L! Fikk flere svar nå som jeg la det ut som et eget spørsmål og ikke sammen med etterlysningen av selskapslokale! Ser nå at mange mener at vi kan legge brylluppet til denne helgen, selv om jeg selvfølgelig må regne med at noen av gjestene kanskje takker nei pga ferie. Sikkert er det at jeg ihvertfall ikke skal være sent ute med innbydelsene dersom det blir denne helgen! (det skal jeg forresten passe på å ikke være uansett... :sjarmor: ).

Skrevet
Godt tips det der med julehilsenen! Tror jeg skal prøve å huske på det... Takk!

Enda et tips angående "sett av datoen"-hilsen til gjestene: Jeg har tenkt på å lage et lite kort med datoen og et bilde på, evt en annen illustrasjon, og så lime en magnet bakpå. Så kan folk ha den på kjøleskapet sitt! (Hvis de gidder da... :ler: )

Her kan du lese mer om en slik løsning: Martha Stewart Weddings

Skrevet

Vi skal gifte oss midt i eksamensperioden, og vil derfor sende ut savethedate kort med julekortene. Likte godt det å ha en magnet på de... Kanskje se om jeg klarer å lage et litt stilig minikort på fotoknudsen... :sjarmor:

Og så til svaret; Jeg tror at det går helt bra å ha bryllupet siste helgen i fellesferien. Så lenge gjestene får beskjed en stund i forkant!!

Skrevet

Jeg vet ikke noe om hvordan det lokalet dere har satt dere opp på venteliste er; om det er med mat og serveringshjelp, o.l.

For ellers så kan det jo være vanskelig å få tak i serveringshjelp, el.l på dagen.

Uansett - når en gifter seg i sommermånedene må en være tidlig ute med "alt", tror jeg :wink:

Skrevet

Tusen takk for alle tips jeg har fått!

Tror snart jeg kommer til å prøve å overtale min kjære om å gå for Villa Møllebakken til tross for "dum" dato. Så får vi bare prøve å planlegge alt i litt god tid - slik at ikke noe skjærer seg... Cateringselskapene har vel ikke fri i fellesferien håper jeg. I så fall sliter vi!

Kjempe flott med et slikt forum - der alle kan hjelpe hverandre! Ikke mye hjelp å få fra meg foreløpig siden jeg er helt i startfasen, men det kommer det kommer! Hvis ikke alt ender katastrofalt da... :o

Klem - Vivekke

Skrevet

Vi giftet oss siste lørdag i fellesferien, mamma fikk omtrent spader da hun hørte at vi hadde valgt den datoen. Så dumme som vi var, ødelegge ferien til folk på denne måten! Men når hun fikk tenkt seg om litt kom hun også på at _ingen_ av våre gjester var "fellesferiefolk", det er rett og slett ingen i vår familie/vennekrets som har slik jobb der man har ferie i fellesferien og ikke ellers. Så det passet perfekt for alle gjestene...

Vi sa i fra om datoen ett halvt år i forrveien for sikkerhets skyld, men hadde vist ikke trengt det.

Skrevet

Har aldri hatt noe forhold til fellesferien, og vet egentlig ikke når den er heller....

Skrevet

Vi valgte med vilje en dato i fellesferien da vi giftet oss, nettopp med tanke på at flest mulig kunne komme. Vi hadde mange gjester som måtte reise langt, og det var en kjempefordel at det ble når det ble. Hadde ikke ett eneste forfall blandt de over 100 gjestene våre :-)

Vi starta jungeltelegrafen tidlig, og sendte ut invitasjoner 4 mnd før.

Lykke til!

Gjest Gjesta
Skrevet

Så lenge gjestene får beskjed i god tid før bryllupet, så er det ingenting i veien for å ha det midt i ferien.

Clea

Skrevet

Takk igjen for alle gode tilbakemeldinger og tips... Nå har jeg prata med "gubben" og vi har bestemt oss for å gå får den siste helga i fellesferien. JEG ER SÅ GLAD! Føler endelig at jeg kan slappa av litt og at humøret har kommet tilbake! Nå er det bare å finne en kirke.. Tror det går bra, vi hører ikke til noen spesiell kirke her i Tønsberg så vi har mange muligheter! Eneste faren nå er at foreldrene våre protesterer, men det får de bare gjøre!

:sjarmor::hoppe:

Skrevet
:grine: Nei, nei,nei! Foreldrene mine protesterte! Det viste seg at søskenbarnet mitt skal gifte seg helga etter den datoen vi hadde satt av... :tunge1: Jeg ble så skuffa, trodde endelig jeg hadde lokale og en dato i boks! Men jeg skjønner dem jo, det blir litt mye på en gang.. Så nå må vi prøve å finne et annet lokale og kanskje satse på vår/tidlig sommer i stedet for sensommeren. Det blir ihvertfall ikke i fellesferien. Så nå går jeg inn i en ny deppeperiode... Virker som jeg ikke klarer å roe meg ned før lokale og kirke er i boks!
Skrevet

Så-så, det ordner seg nok skal du se!

Mange flere datoer å ta av, så dere får det helt sikker til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...