Gå til innhold

Betaling for kirke og prest

Gjest Lompa

Anbefalte innlegg

Gjest Lompa

Når man gifter seg i en annen kirke enn den man egentlig tilhører, må man jo betale for dette. Men NÅR må man betale det? Får man en faktura tilsendt før eller etter vielsen,eller betaler man det når man er tilsamtale med presten? Og hvor lang tid i forveien er forresten den samtalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alltid man må betale, heller. Det er menighetsrådene som bestemmer dette.

Vi fikk regning sammen med forlovererklæringer og annen info, jeg tror det var 2 måneder før vielsen. Jeg tipper dette varierer fra sted til sted. Det er også ulikt når man har samtalen med presten. Jeg tror de fleste har det en eller to uker i forveien, hvis ikke man har avtalt spesielt at man vil ha det tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha samtalen med presten fire dager før bryllupet, men det er egentlig litt sent. Men måtte gjøre det sånn pga at vi bor langt unna der vi skal gifte oss, og presten var vekkreist når vi kunne.

Vi skal betale kr. 1.000 for leie av kirken. Jeg vet ikke hvordan og når vi skal betale, for det har vi ikke hørt noe om ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:o Oi, dette har jeg ikke tenkt på.

Vi skal ikke bruke den vi sokner til, men nabokirken.

Håper det ikke er så dyrt... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte 5000,- og fikk regningen en mnd før, med bet.frist to uker før. I tillegg måtte vi egentlig betale for egen prest, men vi kjennte han, så det slapp vi!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på prisene. De mest populære er dyrest. Velger man å bruke dem, må man betale. Man må betale lite eller ingenting dersom man sokner til kirka.

I vår kirke koster det 500 hvis man sokner til den og 1000 hvis ikke. Da er blomster i kirka inkludert.

Jeg synes det er en grei regel, men det er klart det blir mye penger hvis man skal ha f. eks. Holmenkollen kapell eller Nidarosdomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da vanvittige priser! :o

Vi sokner heller ikke til kirken vi har valgt, vi skal betale 200,- og det inkludert blomsteroppsats på alteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Skjønner godt at kirker med 3 bryllup hver lørdag og noen midt i uken også tar seg betalt for å dekke utgifter, når folk gifter seg der kun fordi den er fin og ikke fordi de hører til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med betaling for leie av kirke varierer veldig. Det er det enkelte menighetsråd som bestemmer hvor høy leie de vil ta. I menigheter som bare har noen få ekstra vielser i året, er det mindre merutgifter enn i dem hvor man må leie inn ekstra med folk utenom de fast ansatte til f.eks renhold osv. Her hvor jeg jobber er det gratis å gifte seg i alle kirkene uansett om man bor her eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi betaler 1000,- for kirken, siden jeg har bodd der før. Har lest at leie for de som ikke bor i kommunen nå har steget til 4500,- :o

Vi fikk 2 fakturaer sammen med vielsespapirene. Halvparten skulle betales da (mai?), mens resten skal betales denne uken, 2 uker før.

Vielsessamtalen skal vi ha tirsdagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Leie" av prest kan ikke koste mer enn 900 og noe, men kirkepris varierer sterkt. Holmenkollen kapell, som er den mest populære vigselskirken i landet, koster 5000. Helt rått, spør du meg.

P.S til Helenaa: Kirken kan ikke ta betalt hvis dere bor i sognet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan de, for det har de gjort! Pengene skulle gå til pynting av kirken. Jeg tipper de tjener noen kroner på dette de lørdagene det er flere bryllup, men taper kanskje på andre lørdager. De hadde nemlig flere flotte buketter (fikk jeg høre i går - jeg hadde bare sett en

:-) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk regning på 2500 for leie av kirken, som skulle betales senest en mnd før vielsen. Regningen fra presten skulle vært på 970 kroner, men vi laget vår egen lille deal..... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...