AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #1 Skrevet 19. oktober 2014 Jeg er nærsynt og bruker briller. I løpet av de siste 10 årene har jeg vært til optiker 3 ganger. Første gangen for 10 år siden, fikk jeg oppgitt at jeg har -0,25 i skjev hornhinne på det høyre øyet. De andre to gangene har ikke dette blitt skrevet ned i brillesedlene. Jeg var nylig til optiker, og nevnte dette med skjev hornhinne (fordi jeg trodde jeg hadde det). Men det kunne hun ikke skjønne, hun synes ikke det virket som jeg hadde det. Jeg har jo ikke peiling på dette, men vet liksom ikke hva jeg skal stole på? Er det fare for at jeg får feil briller nå hvis jeg har skjev hornhinne på det ene øyet og det ikke har blitt oppdaget? Eller er den første synstesten kanskje uriktig i forhold til dette, siden de 2 andre ikke har lagt merke til noe sånt? Anonymous poster hash: e7174...510
Nåleputa Skrevet 19. oktober 2014 #2 Skrevet 19. oktober 2014 -0,25 er det "minste" du kan ha i skjev hornhinne. Du ødelegger ikke øynene med å bruke brillene med så liten styrkefeil. Mulig din første opptiker målte det. Det er også du som "bestemmer" synet ditt, fordi optikeren hører på deg når hun/han spør om det blir klarere på det grønne, røde, eller om prikkene er bedre i nr en eller i nr to. Dagsform og edruelighet, og har også mye å si når synet skal måles. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #3 Skrevet 19. oktober 2014 0,25 er lite, og mye kan forandre seg på 10 år, så hvis du så greit gjennom apparatet på synstesten er nok styrken riktig. Jeg har selv gått fra skjev hornhinne på begge øyne, så kun på ett øye i noen år. Nå har jeg skjev på begge igjen. Jeg bruker likevel linse uten korreksjon for dette på et øye, og det går greit fordi skjevheten er liten.Anonymous poster hash: a55a7...ee8 1
Gjest Blondie65 Skrevet 19. oktober 2014 #4 Skrevet 19. oktober 2014 Jeg har hatt synskorrigering siden jeg var barn. På de noen og førti årene har jeg vært til en rekke synskontroller og synet har virkelig utviklet seg på disse årene - i begge retninger. Jeg har nå myke linser, noe jeg har hatt i snart 20 år. Helt 100 % korrigering av mitt syn, inkludert skjeve hornhinner var alt for dyrt for meg, så optikere foreslo korrigering til nærmeste standardlinse. Og det fungerte som bare det i mange år uten at jeg fikk problemer med synet av den grunn. De siste årene har jeg også kunnet bruke månedslinser for mitt syn, og har fortsatt standardlinser. Hornhinneskjevheten beveger seg opp og ned med 0,25 fra tid til annen, og styrken blir dessverre ikke bedre med alderen. Men det er ikke manglende spesialtilpasning på linsene som endrer synet, det er alder i mitt tilfelle. De eneste gangene jeg sier tydelig fra til optiker er når det har vært problemer siden siste kontroll på et eller begge øynene. Så du kan ta det helt med ro - 0,25 i skjev hornhinne er nesten ingenting og innenfor varians området. Si fra neste gang, dersom du mener at det plager deg (mørke og dybdesyn blir oftest rammet av hornhinneskjevhet).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå