AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #1 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg har vært syk lenge. Begynte med magetrøbbel allerede da jeg var 3 mnd. Magen har alltid vært et problem. A-typisk refluks, akutt gastritt, kronisk gastritt osv. Altså syreproblemer/magekatarr. Når jeg var yngre kastet jeg mye opp og var stadig innlagt for dehydrering. Har altså tatt ph-måling (refluks) og gastroskopi (det var vel i 2003 eller 2004 - ingen funn på gastro). I 2012 begynte jeg også å få diarè og problemer den veien. Var på koloskopi i februar i år (kjente ikke meg dårlig på den måten da og ingen diarè, vet ikke om det er relevant). Fikk diagnose irritabel tarm. Siden 2008 har jeg også vært utmattet. Det har blitt gradvis verre med årene. Jeg er trøtt hele tiden, sover fast 8 timer pr natt samt 1,5 time på dagen og likevel er jeg DRITtrøtt hele tiden. Jeg blir også veldig lett sliten. Så lenge jeg kan huske har jeg også hatt leddsmerter. Prøvd uttalige aktiviteter, men alltid endt med å slutte pga smertene begrenser meg for mye. Har fått henvisning til reumatolog nå. Har også ekstremt mye muskelsmerter i tillegg. De fleste som har sett på det sier det er ekstremt ille for at jeg bare er 21 år. Har så stramme muskler i nakken at jeg har synsproblemer bl.a. Har slitt med jernmangel og folatmangel i lengre tid, men det virker til å ha gitt seg etter jeg begynte med faste B-vitaminsprøyter. Det siste året har det blitt verre. Spesielt siden ca juni. Har hatt ca 12-14 urinveisinfeksjoner og nyrebekkenbetennelser i år samt andre infeksjoner (luftveis/bihulebet./lungebet./bronkitt etc + forkjølelser/influensa). Jeg trodde det var derfor jeg var dårligere, men nå er det ingen utslag i urinen, men jeg er dårligere. Konkret: Mer trøtt, mer sliten, mer kvalm, mer magesmerter (både v/magesekk og lenger ned, har ikke tidligere hatt særlig problemer med smerter nede i magen), fått mye luft i magen, mye hodepine (skrev et innlegg her for en tid siden ang migrene hver dag i nærmere 3 mnd, men det har gitt seg og kommer bare av og til nå, men hodepine ofte), enda mer stramme muskler, ofte hjertebank, svimmelhet (ikke slitt med dette særlig tidligere), mer leddsmerter (antar det er verre nå pga det blir kaldere ute), ekstremt vondt i ryggen (korsrygg, har en bukende skive der nede, men det virker som en ny type smerte som er kommet i det siste), generelt veldig uvel. Kan til tider kjennes ut som jeg er elektrisk/radioaktiv på innsiden om noen klarer å forstå hvor jeg vil hen. Aner ikke hvordan jeg skal forklare det. Akkurat som jeg dirrer innvendig. Skjelver også veldig mye. Utrolig rastløs/ubehagsfølelse hvor jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. "Sug" i underlivet samt mensensmerte-aktige smerter uten at jeg har mensen (går på cerazette, har ikke blødning). Har vært hos gynekolog og det var ikke noe galt der nede. Jeg vet at jeg spiser litt lite, men spiste enda mindre før og har aldri vært så dårlig som nå. Hva skal jeg gjøre? Hva kan jeg be legen om? Det virker som han kun gjør det jeg spør om og ellers gir faen. Ikke at jeg er suicidal eller noe, men jeg tenker jo at om dette fortsetter i all evig tid at jeg ikke kommer til å orke mer på et tidspunkt. Klarer faen meg ingenting lenger. Anonymous poster hash: 3d244...7d5
venus_ Skrevet 18. oktober 2014 #2 Skrevet 18. oktober 2014 Vet dessverre ikke hva du bør be om, men det første jeg tenker er at du bør bytte fastlege. Håper det ordner seg for deg 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #3 Skrevet 18. oktober 2014 Mye av det du nevner henger sammen i kroppen, f.eks. anspent muskelatur kan du få hodepine av. Igjen kan disse tingene ha oppstått pga. mageproblemene dine. Jeg anbefaler deg å prøve en time med en osteopat. Forresten så kan en få mange av disse plagene du nevner ved jern og folatmangel. Har du fått ny time (nye blodprøver) etter at du begynte på folattabletter, for å sjekke om kroppen faktisk har tatt de opp? Ved folatmangel kan en blant annet få problemer med immunsystemet, muskelsmerter, og mageproblemer. Anonymous poster hash: b5dbf...083
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #4 Skrevet 18. oktober 2014 Forresten, har du fått sjekket kolesterolet ditt, er det normalt?Anonymous poster hash: b5dbf...083
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #5 Skrevet 18. oktober 2014 Vet dessverre ikke hva du bør be om, men det første jeg tenker er at du bør bytte fastlege. Håper det ordner seg for deg Har prøvd det en del ganger nå, men føler hver gang jeg bytter at den nye sier sånn: "Hvorfor bytter du? Tåler du ikke at du er helt frisk og fin?". Nå har jeg fått hele journalen min i papir og deler er på pc så blir jo et helvete for en ny lege å sette seg inn i alt også, og sånn som jeg har det akkurat NÅ, føler jeg at jeg må få hjelp - og det veldig snart. Mye av det du nevner henger sammen i kroppen, f.eks. anspent muskelatur kan du få hodepine av. Igjen kan disse tingene ha oppstått pga. mageproblemene dine. Jeg anbefaler deg å prøve en time med en osteopat. Forresten så kan en få mange av disse plagene du nevner ved jern og folatmangel. Har du fått ny time (nye blodprøver) etter at du begynte på folattabletter, for å sjekke om kroppen faktisk har tatt de opp? Ved folatmangel kan en blant annet få problemer med immunsystemet, muskelsmerter, og mageproblemer.Anonymous poster hash: b5dbf...083 Ja, er klar over det. Vil tro at leddsmerter = feilbelaster muskler (glemte å nevne at jeg har kroniske senebetennelser mange steder også, samt. av og på-senebetennelser noen steder) = muskelsmerter = anspenthet = hodepine, svimmelhet, synsproblemer, skjelving etc, dovning i lemmer etc. Har ikke sjekket folat og jern siden jeg byttet lege (januar/februar/mars eller noe?), men da var det helt fine. Har ikke trengt tabletter etter jeg begynte på b-vitaminsprøytene i 2011, så tror egentlig ikke det er der. Kan høre om jeg har tatt nye sjekker av det, for jeg spurte om det sist jeg tok blodprøver så kan jo hende han gjorde det. Anonymous poster hash: 3d244...7d5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #6 Skrevet 18. oktober 2014 Forresten, har du fått sjekket kolesterolet ditt, er det normalt?Anonymous poster hash: b5dbf...083 Vet ikke om det er sjekket. Aldri noen som har nevnt noe. Men vet mamma og pappa har høyt kolesterol. Anonymous poster hash: 3d244...7d5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #7 Skrevet 18. oktober 2014 Bytt fastlege så noen får sett på problemet med nye øyne. Ta deg også en tur til en optiker, jeg sleit med stiv nakke, ekstrem trøtthet og migrene også viste det seg at årsaken til det var at synet mitt ikke var bra (skeive hornhinner). Helt ærlig trodde jeg at man måtte se dårlig for å trenge briller, men sånn var det visst ikke. Skal også nevnes at det tok noen uker før jeg merket forskjell på kroppen etter at brillene kom Anonymous poster hash: 319e9...88f 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #8 Skrevet 18. oktober 2014 Kanskje deg bare er angst? Jeg fikk mye psykiske plager, spesielt mye av det du nevner og det var bare angst. Og noe var mangel på noe næring. Eller kanskje du har blitt allergisk mot noe du spiser? Da kan kroppen reagere veldig, eller at mye av dette har med magesyre å gjøre,at du skulle prøvd noe syrenøytraliserende. Det hjalp meg også mye, dette oppstod pga angst (og depresjoner).Anonymous poster hash: c9606...a52
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #9 Skrevet 18. oktober 2014 Vet ikke om det er sjekket. Aldri noen som har nevnt noe. Men vet mamma og pappa har høyt kolesterol.Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Ok, for om en har lavt kolesterol kan det være svaret på så og si alle plagene dine. Lavt kolesterol er faktisk verre enn høyt kolesterol. Det er dessverre ikke alle leger som gir beskjed til pasientene sine om at de har lavt nivå av kolesterol. Anonymous poster hash: b5dbf...083
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #10 Skrevet 18. oktober 2014 Bytt fastlege så noen får sett på problemet med nye øyne. Ta deg også en tur til en optiker, jeg sleit med stiv nakke, ekstrem trøtthet og migrene også viste det seg at årsaken til det var at synet mitt ikke var bra (skeive hornhinner). Helt ærlig trodde jeg at man måtte se dårlig for å trenge briller, men sånn var det visst ikke. Skal også nevnes at det tok noen uker før jeg merket forskjell på kroppen etter at brillene kom Anonymous poster hash: 319e9...88f Har som sagt byttet lege en del ganger... Må hvertfall vente til neste år i tilfelle. Har vært hos optiker, syn som en hauk eller hva det var han sa. Kanskje deg bare er angst? Jeg fikk mye psykiske plager, spesielt mye av det du nevner og det var bare angst. Og noe var mangel på noe næring. Eller kanskje du har blitt allergisk mot noe du spiser? Da kan kroppen reagere veldig, eller at mye av dette har med magesyre å gjøre,at du skulle prøvd noe syrenøytraliserende. Det hjalp meg også mye, dette oppstod pga angst (og depresjoner).Anonymous poster hash: c9606...a52 Jeg bruker nexium og har gjort det en stund for syre. Har faktisk fått tilbakefall av panikkangst, men det var etter disse nye plagene/forverringen kom til. Er fullt klar over at det ikke gjør noe bedre, for jeg har vært veldig "fysisk" syk av angst tidligere, men tror nok at med en sykdomshistorie som brer seg utover 21 år - at det er NOE annet i tillegg. Det er vel det eneste de forskjellige legene og instansene jeg har vært til har vært enige om. Har sjekket alt av allergier og prøvd ulike dietter tidligere. Kan det komme sånn helt ut av det blå? Ok, for om en har lavt kolesterol kan det være svaret på så og si alle plagene dine. Lavt kolesterol er faktisk verre enn høyt kolesterol. Det er dessverre ikke alle leger som gir beskjed til pasientene sine om at de har lavt nivå av kolesterol.Anonymous poster hash: b5dbf...083 Hmm, okei. Skal høre med legen om han har sjekket det, evt om han kan sjekke det hvis ikke. :-) Takk! Anonymous poster hash: 3d244...7d5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #11 Skrevet 19. oktober 2014 Diare og leddsmerter kan av og til være pga autoimmun sykdom eller revmatiske lidelser. Har du blitt utredet på revmatismen? De såg ingen tegn til ulcerøs colitt eller morbus crohn på colonscopi?Anonymous poster hash: 17b9b...3af
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #12 Skrevet 19. oktober 2014 Diare og leddsmerter kan av og til være pga autoimmun sykdom eller revmatiske lidelser. Har du blitt utredet på revmatismen? De såg ingen tegn til ulcerøs colitt eller morbus crohn på colonscopi?Anonymous poster hash: 17b9b...3af Er klar over det. Har vært hos reumatolog en gang for lenge siden, men der ble jeg overhodet ikke tatt på alvor. Hadde med meg min far og han ble straks bedt om å gå ut hvorpå jeg fikk beskjed om "jeg ser du har vært innlagt på psykiatisk, så jeg tenker at du har noe som heter psykosomatisk sykdom" bla bla. Hun skrev vel også noe om å sjekke for sjøgrens (det har tannlegen også bedt om - ikke blitt gjort) og at hun kunne sette fibromyalgi og at jeg evt kunne komme tilbake senere om det ble verre. Nå har jeg endelig fått legen min til å forstå at jeg faktisk kjenner forskjell på leddsmerter og muskelsmerter. Det er to vidt forskjellige ting, og det er dessverre leddsmerter jeg har mest av. Dette viste seg spesielt godt da jeg brukte nesten 2 år på å prøve å trene/spise meg frisk. Jada, ble jo seende ut som en bikinifitnessdeltaker, men helsen ble overhodet ikke bedre. Snarere tvert imot. Da ble jeg kvitt noen av muskelplagene (gikk også mye til naprapat i samme periode), men leddsmertene var/er uforandret. Ergo: Jeg har nok ikke leddproblemer pga inaktivitet. Derfor har jeg endelig fått ny henvisning til reumatologen så nå krysser jeg fingrene for en annen behandler som ikke bruker 2 minutter på å se hva som står og konkluderer med at det er psykisk (bakgrunnen for innleggelsen var voldtekt og påfølgende depresjon hvor mamma ikke følte det var trygt å ha meg hjemme samt vi slet oss i mellom som ikke gjorde ting bedre, så ser ikke helt hva det har med leddproblemer å gjøre). De så ikke tegn til det på koloskopien, nei. Min mor har en av de/begge (de klarer visst ikke bestemme seg helt) og de har sagt til meg tidligere muntlig (vet ikke om det finnes journal fra det) ved ultralyd at tarmene var kraftig fortykket (da jeg var ca 10-11 år vil jeg tro) - men vet ikke hvorvidt det har noen relevans i så måte. Han sa iallefall bare at jeg hadde irritabel tarm og ga meg et ark med kostholdstips og navnet på en medisin som ikke har hjulpet noe, dessverre. Anonymous poster hash: 3d244...7d5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2014 #13 Skrevet 20. oktober 2014 Noen flere som har noen tips? Anonymous poster hash: 3d244...7d5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #14 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg har mye av det samme som deg, alltid vært mye syk helt siden jeg ble født. Irritabel tarm, leddsmerter, trøtt og sliten heeele tiden. Hatt mye infeksjoner i kroppen, immunforsvaret klarer ikke å bekjempe dem ordentlig. Sitter i lenge etterpå. Samt at trening gjør alt verre. Vel, jeg har fått diagnosen ME. Det har vært en tøff vei å gå, for jeg har sjelden blitt tatt på alvor, og følte jeg måtte grine meg til utredning etter utredning. For å bli utredet for ME må du ha vært sammenhengende syk i 6 måneder, og ekskludert en hel rekke med sykdommer. Les om symptomene (ikke alle er sengeliggende konstant) og se om du kjenner deg igjen. Anonymous poster hash: 2f030...d98
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #15 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg har mye av det samme som deg, alltid vært mye syk helt siden jeg ble født. Irritabel tarm, leddsmerter, trøtt og sliten heeele tiden. Hatt mye infeksjoner i kroppen, immunforsvaret klarer ikke å bekjempe dem ordentlig. Sitter i lenge etterpå. Samt at trening gjør alt verre. Vel, jeg har fått diagnosen ME. Det har vært en tøff vei å gå, for jeg har sjelden blitt tatt på alvor, og følte jeg måtte grine meg til utredning etter utredning. For å bli utredet for ME må du ha vært sammenhengende syk i 6 måneder, og ekskludert en hel rekke med sykdommer. Les om symptomene (ikke alle er sengeliggende konstant) og se om du kjenner deg igjen.Anonymous poster hash: 2f030...d98 Har lest på det før, og ja, jeg kjenner meg igjen. Ble betraktelig dårligere etter kyssesyken også, så det er jo også passende for ME. Jeg har vært sammenhengende syk i mye lenger enn 6 mnd, så tror den biten skal være lett. Skal høre med legen, men har inntrykk av at han ikke er så interessert i å utrede for ME. Iallefall ikke enda, siden det fortsatt kan være andre ting. Anonymous poster hash: 3d244...7d5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #16 Skrevet 22. oktober 2014 Oppdatering: Har sjekket kolesterolet mitt før tydeligvis, og det var i orden. Spurte legen om han trodde det var ME, og han sa det ikke var noe spesifikk diagnose og at jeg skal sjekke andre ting først. Anonymous poster hash: 3d244...7d5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #17 Skrevet 5. november 2014 Jeg er helt desperat nå... Noen som har noen flere råd? Jeg orker ikke ha det sånn som dette lenger Orker ingenting jo... Før klarte jeg ihvertfall sånn et besøk per dag eller kanskje det pluss handling eller noe. Nå orker jeg jo ingen av delene. Aner ikke hvordan dette skal gå videre? F.eks. sånn som jeg har følt meg idag hadde jeg jo ikke engang orket å gå til legen. Anonymous poster hash: 3d244...7d5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #18 Skrevet 5. november 2014 Hva har prøvd i forbindelse med nakken din ? Behandlinger osv ? Jeg har også veldig stram nakke. Jeg har vært veldig mye kvalm pga d, noe som har jidd seg etterhvert så var sammenheng hos meg. Sliten var jeg også da det sto på som verst. Anonymous poster hash: 56abc...7eb
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #19 Skrevet 5. november 2014 Hva har prøvd i forbindelse med nakken din ? Behandlinger osv ? Jeg har også veldig stram nakke. Jeg har vært veldig mye kvalm pga d, noe som har jidd seg etterhvert så var sammenheng hos meg. Sliten var jeg også da det sto på som verst.Anonymous poster hash: 56abc...7eb Har gått til naprapat, kiropraktor, fysioterapeut, muskelterapeut og akupunktur. Akupunktur og naprapat funker, men det varer så kort før det er tilbake igjen. Ideelt sett for økt livskvalitet ville jeg gjerne måttet gå der hver 3. dag minst, og det blir jo i tilfelle svimlende dyrt (ikke noe for an AAP-lommebok). Er sikkert ting som har sammenheng, og det forverrer seg helt sikkert i perioder hvor jeg er nedfor pga situasjonen min for da blir det en ond sirkel = er lei meg = fortsetter å være dårlig mer osv. Tror også angsten har noe å si, men hadde noen år der angsten OG humøret var veldig bra og jeg var jo ikke frisk. Bedre bare.. Anonymous poster hash: 3d244...7d5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #20 Skrevet 5. november 2014 Har lest på det før, og ja, jeg kjenner meg igjen. Ble betraktelig dårligere etter kyssesyken også, så det er jo også passende for ME. Jeg har vært sammenhengende syk i mye lenger enn 6 mnd, så tror den biten skal være lett. Skal høre med legen, men har inntrykk av at han ikke er så interessert i å utrede for ME. Iallefall ikke enda, siden det fortsatt kan være andre ting. Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Det er riktig det han sier om at andre sykdommer må ekskluderes først. Det finnes en liste over alle sykdommer som skal ekskluderes, så du kan be legen teste deg for alle disse spesifikke sykdommene først. Har du ingen av dem så er det liten grunn til å ikke begynne å vurdere ME. Anonymous poster hash: 2f030...d98 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå