Sitronmelis Skrevet 18. oktober 2014 #1 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg var ferdig utdannet førskolelærer nå i vår. Jeg var ganske sikker på man nesten var sikret jobb når man tok denne utdanningen siden det alltid har vært så mangel på førskolelærere. Der tok jeg grundig feil? .. Nå har det gått snart 5 mnd siden jeg var ferdig med skolen, men sitter fortsatt uten jobb. Det er utrolig frustrerende! Jeg sjekker nettet så og si daglig for å se om det ligger ute noen aktuelle jobber. Finner ALDRI jobb som førskolelærer/barnehagelærer. Eneste jeg kan se er Pedagogisk leder stillinger og assistent/fagarbeider. Har det blitt sånn at alle som er førskolelærer heller søker på jobber som pedagogiske ledere? Trodde det var vanlig med ped.leder, førskolelærere og assistenter i barnehagene jeg..? :forvirra: Utrolig frustrerende da jeg ikke føler meg klar for å jobbe som pedagogisk leder, og jeg har heller ikke noen erfaring som det, så å få jobb som det kan jo bli utrolig vanskelig. Derfor ville jeg heller foretrekket en stilling som førskolelærer for øyeblikket, men det finnes jo ikke Jeg bor i Trondheim for de som lurer.. Her skal det jo i tillegg være veldig vanskelig å få jobb som førskolelærer også, så egentlig ser jeg på hele greia som en lost case? Utrolig frustrerende når man har studert i 3 år og fortsatt sitter uten jobb når man trodde man så og si var sikret jobb etter endt utdanning...
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #2 Skrevet 18. oktober 2014 Har inntrykk av at de fleste jobber som ped.ledere ja. Hvis ikke det er en veldig stor barnehage så er det vel vanligst med en førskolelærer pr avd. altså en ped.leder. Anonymous poster hash: 52823...0eb
Sitronmelis Skrevet 18. oktober 2014 Forfatter #3 Skrevet 18. oktober 2014 Har inntrykk av at de fleste jobber som ped.ledere ja. Hvis ikke det er en veldig stor barnehage så er det vel vanligst med en førskolelærer pr avd. altså en ped.leder. Anonymous poster hash: 52823...0eb Tenkte meg det ja.. Men kan jeg søke på jobb som assistent/fagarbeider da jeg er utdannet som førskolelærer? Eller vil jeg bli regnet som overkvalifisert?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #4 Skrevet 18. oktober 2014 Du kan jo prøve. Men hvorfor ikke søke på ped.leder? Du er jo kvalifisert. Og du får jo opplæring og sikkert en som kan støtte deg om du er usikker. Anonymous poster hash: 52823...0eb
Filippa90 Skrevet 18. oktober 2014 #5 Skrevet 18. oktober 2014 Du blir nok regnet som overkvalifisert til å være assistent ja. Også er det stor forskjell på lønna. Er selv trønder og ferdigutdanna på DMMH i 2013. Venta/søkte jobber i Trondheim i et år før jeg måtte flytte for å få meg jobb. Nå jobber jeg som førskolelærer, og jeg vil aldri bli ped.leder, her er det 12000 som skiller på lønna i året. På den ene jobben jeg søkte på i Trondheim var det over 600 søkere..
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #6 Skrevet 18. oktober 2014 Tenkte meg det ja.. Men kan jeg søke på jobb som assistent/fagarbeider da jeg er utdannet som førskolelærer? Eller vil jeg bli regnet som overkvalifisert? Du skal søke ped.leder eller ped.leder 2-stillinger. Kun svært store barnehager (evt kommuner med veldig god råd) har ansatt førskolelærere uten pedagogisk ansvar. Anonymous poster hash: 28466...d3c 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #7 Skrevet 18. oktober 2014 For øvrig må du regne med å flytte fra Trondheim, da det er et av stedene i landet med overskudd av førskolelærere. Anonymous poster hash: 28466...d3c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #8 Skrevet 18. oktober 2014 Søk på pedleder, det gjør de fleste. Såvidt jeg har forstått får også de fleste god veiledning underveis, selv om ikke jeg selv var så heldig på grunn av mye rot , intriger og kaos med ledelsen det første stedet jeg jobbet på og en langtidsykemeldt leder i mitt andre vikariat. Si på jobbintervju at du gjerne vil ha god oppfølging ( som du har krav på) og skjer ikke dette, så må du mase. Anonymous poster hash: 6da00...d78
Sitronmelis Skrevet 18. oktober 2014 Forfatter #9 Skrevet 18. oktober 2014 Du kan jo prøve. Men hvorfor ikke søke på ped.leder? Du er jo kvalifisert. Og du får jo opplæring og sikkert en som kan støtte deg om du er usikker. Anonymous poster hash: 52823...0eb Jeg føler jeg ikke er klar for å jobbe som ped.leder og lede en hel avdeling + personalet. Det har med min personlighet og gjøre, og jeg ville helst jobbet som førskolelærer først og heller søkt som ped.leder senere. Jeg tror også jeg ville havnet ganske langt ned på listen som søker om jeg skulle søkt på en ped.leder stilling nå på grunn av ingen erfaring innen det + at jeg er sjenert osv.. Vet man får oppfølging osv, men ville gjerne jobbet som førskolelærer først Men hvis det er den eneste muligheten så må jeg vel bare prøve uansett..
Sitronmelis Skrevet 18. oktober 2014 Forfatter #10 Skrevet 18. oktober 2014 Å flytte fra Trondheim blir ikke aktuelt før samboer er ferdig med skole isåfall. Jeg tenker å kanskje bruke de to årene til å gå mer skole selv når mulighetene for å få jobb virker så liten. Da kan jeg likesågodt gå mer skole, ta GLMS eller spes.ped eller noe i den duren.. Blir helt frustrert og deppa over å tenke på dette for det virker så umulig. Samt foreldre som maser hull i hode på at jeg må bare prøve og som ikke vil forstå hvor vanskelig det faktisk er å få jobb her i Tr.heim. Det tar på. Ikke ønsker de jeg skal gå mer skole heller pga de er livredde for alt lånet som jeg blir sittende med til slutt.. De maser også om at jeg skal gå rundt i hver og en barnehage og levere CV og søknad. Er det egentlig poeng i det, eller hva tror dere? Ser de fleste stillingene som blir utlyst er assistent/fagarbeider.. Men jeg er vel overkvalifisert til å jobbe som fagarbeider også regner jeg med? Bli hakka spenne gæren av dette
Gjest Vampen Skrevet 18. oktober 2014 #11 Skrevet 18. oktober 2014 Hva med å prøve deg som vikar på småtrinnet i skolen?
Sitronmelis Skrevet 18. oktober 2014 Forfatter #12 Skrevet 18. oktober 2014 Hva med å prøve deg som vikar på småtrinnet i skolen? Er det en mulighet også?
fruBeist Skrevet 18. oktober 2014 #13 Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Det er fullt mulig for en utdannet barnehagelærer å jobbe som fagarbeider. Du vil selvfølgelig ikke få barnehagelærerlønn, men fagarbeiderlønn. Det er vel bedre å søke en assistent/fagarbeiderstilling framfor å sitte der uten jobb. Lykke til Endret 18. oktober 2014 av fruBeist
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #14 Skrevet 18. oktober 2014 Min søster og hennes kjæreste ble begge ferdige med førskolelærerutdanning i år. Begge hadde jobb før det hadde gått en måned. De har fått jobb som førskolelærer, ikke pedagog. Dette er i Kristiansand, etterspørselen etter førskolelærere er sikkert forskjellig avhengig av hvor man befinner seg i landet. Jeg forstod det som at de fleste fra min søss klasse fant seg jobb fort.Anonymous poster hash: 969ab...09b
Gjest Vampen Skrevet 18. oktober 2014 #15 Skrevet 18. oktober 2014 Er det en mulighet også? Det er mange førskolelærere på småtrinnet. For å få formell kompetanse og fast ansettelse tror jeg du må ta ett år videreutdanning. Jeg mener man da får undervisningskompetanse fra 1. til 4. trinn. Men som vikar vil du nok få jobb med utdannelse som førskolelærer. Du har jo ihvertfall en pedagogisk utdannelse, og er utdannet til å jobbe med barn som ikke er så veldig mye mindre enn 1. klassinger. Man sliter også med rekrutteringen til lærerstudiet for 1. - 7. trinn, så jeg tror nok fortsatt man kommer til å være avhengig av førskolelærere som ønsker videreutdanning og/eller jobb i skolen.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #16 Skrevet 18. oktober 2014 Å flytte fra Trondheim blir ikke aktuelt før samboer er ferdig med skole isåfall. Jeg tenker å kanskje bruke de to årene til å gå mer skole selv når mulighetene for å få jobb virker så liten. Da kan jeg likesågodt gå mer skole, ta GLMS eller spes.ped eller noe i den duren.. Blir helt frustrert og deppa over å tenke på dette for det virker så umulig. Samt foreldre som maser hull i hode på at jeg må bare prøve og som ikke vil forstå hvor vanskelig det faktisk er å få jobb her i Tr.heim. Det tar på. Ikke ønsker de jeg skal gå mer skole heller pga de er livredde for alt lånet som jeg blir sittende med til slutt.. De maser også om at jeg skal gå rundt i hver og en barnehage og levere CV og søknad. Er det egentlig poeng i det, eller hva tror dere? Ser de fleste stillingene som blir utlyst er assistent/fagarbeider.. Men jeg er vel overkvalifisert til å jobbe som fagarbeider også regner jeg med? Bli hakka spenne gæren av dette De skal du ikke tenke på... Men akkurat det med å gå rundt og levere CV og søknader kan gå begge veier... Noen barnehager utlyser ikke stillingene sine, hvor bekjentskap stiller høyt (Vet ikke om det gjelder midt-Norge, men i sør.. uff :/ Anonymous poster hash: 33fdc...044
Gjest Carmen. Skrevet 18. oktober 2014 #17 Skrevet 18. oktober 2014 Har jobbet som ped.leder på dispensasjon, da jeg har en annen pedagogisk utdannelse. Det gikk helt fint litt mye ansvar, men ikke verre enn det.
Sitronmelis Skrevet 19. oktober 2014 Forfatter #18 Skrevet 19. oktober 2014 Takk for svar alle sammen Jeg får bare søke på alt som dukker opp, selv om jeg tviler jeg lykkes med det første. Føler hele livet mitt er satt på vent pga dette. Det er mange førskolelærere på småtrinnet. For å få formell kompetanse og fast ansettelse tror jeg du må ta ett år videreutdanning. Jeg mener man da får undervisningskompetanse fra 1. til 4. trinn. Men som vikar vil du nok få jobb med utdannelse som førskolelærer. Du har jo ihvertfall en pedagogisk utdannelse, og er utdannet til å jobbe med barn som ikke er så veldig mye mindre enn 1. klassinger. Man sliter også med rekrutteringen til lærerstudiet for 1. - 7. trinn, så jeg tror nok fortsatt man kommer til å være avhengig av førskolelærere som ønsker videreutdanning og/eller jobb i skolen. Gjelder dette i Trondheim også? Vet det er mye førskolelærere i småskolen i bygder ihvertfall.. Men vet ikke helt hvordan det er her i byen? Jeg kan jo ihvertfall forsøke å søke og se hvordan det går Vurderer også å ta videreutdanning (GLSM) så jeg har formell kompetanse til å jobbe i småskolen også. Men da må det bli over NKS nettstudier isåfall, da man ikke finner noe sånt tilbud her i Sør-Trøndelag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå