AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #1 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg vet det er uendelig antall tråder med tips til spiselige julegaver, og jeg har trålet alle disse for inspirasjon. Jeg tenkte (i mangel på kapital) å lage kurver til foreldre og besteforeldre til jul. Men ingen av disse er særlig glad i søtt, som oftest blir oppgitt i disse trådene. Så er det noen som kan tipse meg om spiselige produkter som er mer på den "salte" skalaen? Mer varer de kan bruke til matlaging eller sammen med mat? Og eventuelt tilleggsprodukter (ikke-spiselige) som kan bli med å piffe opp kurven? Jeg har det veldig skralt økonomisk, så helst ikke noe som krever et enormt innkjøp (kurver har jeg allerede). Takk på forhånd Anonymous poster hash: 39eb7...ba3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #2 Skrevet 18. oktober 2014 Sild er julete. Der får du kjøpt relativt billige, men dekorative, pakker med tre ulike smaker på vanlige matbutikker. Kid og Princess og sånne steder har juleservietter på "ta 3, betal for 2"-tilbud. Hjemmebakt brød. Kjøp solsikkefrø, nøtter og delfiafett og lag fuglemat/meiseboller selv, dersom de bor sånn til at de har lov til/pleier å mate fugler. Et par flasker juleøl? En litt eksklusiv (eller bare velg en med dekorativt glass, den er nok god uansett) sennep. Flaxlodd. Anonymous poster hash: 41a1e...8b1
Gjest Lille-pus Skrevet 18. oktober 2014 #3 Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Hva med noe, ikke alt, av dette? Kaffe, te, en liten flaske balsamico eddik, oliven, olivenolje, krydder, grillet paprika. Endret 18. oktober 2014 av Lille-pus 1
Grinolas Skrevet 19. oktober 2014 #4 Skrevet 19. oktober 2014 Pleier å gi bort noen flasker med eplemost fra en lokal gård i nærheten, alltid en hit!
Kvist Skrevet 19. oktober 2014 #6 Skrevet 19. oktober 2014 Jeg synes sånne kurver er aller best når de har litt "tema". - Kjeks, marmelade og en god ost (i min familie er det ganske vanlig å gi matgaver, så å si i fra at en gave må oppbevares kjølig er ikke noe problem) - Oliven, soltørket tomat, grissini, tapenade etc - Olje, eddik og sennep - ekslusiv (eller bare morsom/pen) pasta, pesto og olje - Spekemat og flatbrød - hjemmelaget oljedressing på pen flaske - hjemmebakte knekkebrød - hjemmelaget grissini eller kjeks - hjemmelaget chutney - hjemmebakt brød 1
Purple Basil Skrevet 19. oktober 2014 #7 Skrevet 19. oktober 2014 Hva med økologisk kaffe, te eller krydder dersom du har mulighet til å få tak i dette? Jeg skal lage en julekurv til min mor i år og vil gi henne dette + økologiske matlagingsoljer, Himalayasalt, ting som man kanskje ikke får tak i overalt
Luckiness Skrevet 19. oktober 2014 #8 Skrevet 19. oktober 2014 Vil du at det skal være julepreget? Eller kan det være noe helt annet? Kanskje de du skal gi til er opptatt av noen spesielle tema, reiser e.l.? Om en er glad i Frankrike, så kan du lage en matkurv med fransk mat? Makroner, fransk landbrød, en fransk vin eller calvados (finnes alltid gode viner til en billig pris), en god ost osv. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #9 Skrevet 19. oktober 2014 Vi gir hvert år julekurv til noen i vår familie. Da gir vi f.eks ost, sild, hjemmebakt brød, julekaker, hjemmebakt havrekjeks og solsikkekjeks, brente mandler som vi lager selv (i pent glass) røde stearinlys, juleservietter, t-lys og lange fyrstikker. Har noen venninner som ikke liker å bake. Og de har noen år fått kurver med hjemmebakst.Anonymous poster hash: 24405...556
Christiania_Oslo Skrevet 19. oktober 2014 #10 Skrevet 19. oktober 2014 I fjor lagde jeg julekurv med følgende ting: En flaske gløgg En julenisseformet sjokolade fra freia Julekaffe fra stockfleths Ansiktsmaske fra nivea Neglelakk fra h&m Olivenolje Oliventapenade Grissini Hjemmelaget eplechutney Hjemmelaget mokkalikør Hjemmelaget cookies in a jar Blander litt spiselig med andre ting som smågaver fra feks h&m og body shop.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #11 Skrevet 21. oktober 2014 Tusen takk for alle svar Anonymous poster hash: 39eb7...ba3
Gjest Linn Cathrin Skrevet 22. oktober 2014 #12 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg vet det er uendelig antall tråder med tips til spiselige julegaver, og jeg har trålet alle disse for inspirasjon. Jeg tenkte (i mangel på kapital) å lage kurver til foreldre og besteforeldre til jul. Men ingen av disse er særlig glad i søtt, som oftest blir oppgitt i disse trådene. Så er det noen som kan tipse meg om spiselige produkter som er mer på den "salte" skalaen? Mer varer de kan bruke til matlaging eller sammen med mat? Og eventuelt tilleggsprodukter (ikke-spiselige) som kan bli med å piffe opp kurven? Jeg har det veldig skralt økonomisk, så helst ikke noe som krever et enormt innkjøp (kurver har jeg allerede). Takk på forhånd Anonymous poster hash: 39eb7...ba3 Tips til eventuelle tilleggsprodukter: Jeg handler alltid såper, shampo, balsam, hårkurer og kremer etc på iHerb. Det er så mye fint der, og det lukter kjempegodt! Veldig ok priser også, så dette er i allefall noe jeg kommer til å benytte meg av til jul. Pynter jo fort opp en kurv om du kjøper noe sånt?
Susa Skrevet 23. oktober 2014 #13 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg skal lage julekurv til pappa i år. Håper svoger får tak i surost på en lokal gård i nærheten, så jeg kan koke brunost slik jeg lærte av bestemor. Hvis ikke får det bli blautprim. Setter en brøddeig på kvelden lille julaften, som jeg baker ut på morgenen julaften. Han er veldig glad i tyttebærbrødet mitt☺ Spekepølse. I tillegg får vi besøk fra danmark, som har kjøpt med seg ei flaske jager for meg. 100 kr flaska der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå