Gå til innhold

Hva med rørsystem når jeg vil flytte kjøkkenet..

Anbefalte innlegg

Gjest Sanne__
Skrevet

Jeg har lyst til å flytte kjøkkenet til en annen del av huset,

Jeg lurer iden forbindelse på om det er mulig å legge rørene i veggen?

Eller blir det veldig dyrt?

Noen vvs - kyndige som kan svare?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig dyrt ut.

Anonymous poster hash: c4ee7...e38
  • Liker 1
Skrevet

Ikke noe enkelt ja/nei-svar på det spørsmålet der når jeg vet så lite. Regner med vi snakker om en enebolig.

• Hvor gammel er huset?
  • Hvor gammelt er dagens røropplegg?
  • Hva slags type rør har huset i dag? Plastrør? Kobberrør?
  • Er det et rom under kjøkkenet i dag? Hva med den nye plasseringen?
  • Hva er gulvet laget av på den nye plasseringen?
  • Hva er bakveggen laget av?
Gjest Sanne__
Skrevet

Ikke noe enkelt ja/nei-svar på det spørsmålet der når jeg vet så lite. Regner med vi snakker om en enebolig.

• Hvor gammel er huset?
  • Hvor gammelt er dagens røropplegg?
  • Hva slags type rør har huset i dag? Plastrør? Kobberrør?
  • Er det et rom under kjøkkenet i dag? Hva med den nye plasseringen?
  • Hva er gulvet laget av på den nye plasseringen?
  • Hva er bakveggen laget av?

Huset er fra 64 og nyere del hvor vann er innlagt er fra 94. Plastrør. Tenker å videreføre rør i vegg til gammel del av huset. Trevegger og tregulv med pilarer i den delen det tenkes å videreføres.

Hva mener du med rom under kjøkkenet? Huset har ikke kjeller..

Skrevet

Huset er fra 64 og nyere del hvor vann er innlagt er fra 94. Plastrør. Tenker å videreføre rør i vegg til gammel del av huset. Trevegger og tregulv med pilarer i den delen det tenkes å videreføres.

Hva mener du med rom under kjøkkenet? Huset har ikke kjeller..

Fullt mulig å videreføre rør i veggen hvis denne er av tre. Regner med du har løsning på avløp?

Gjest Sanne__
Skrevet

Fullt mulig å videreføre rør i veggen hvis denne er av tre. Regner med du har løsning på avløp?

Hvordan løses dette fra eksisterende avløp, må bakken utenfor da graves opp ?Og hva med fall?

Skrevet

Hvordan løses dette fra eksisterende avløp, må bakken utenfor da graves opp ?Og hva med fall?

Avløpet kommer normalt sett inn i bygget et sted under gulvet og forgrener seg deretter frem til sluk og andre oppstikk. Hvis det ikke er mulig å få frem avløp via vegg må du finne avløpsrør under gulvet. Å grave utvendig har lite for seg med mindre kjøkkenet ligger mot yttervegg, og det er avløp å oppdrive på utsiden.

Skrevet

Vannrør bør være rimelig enkelt å legge i veggene (bortsett fra at du må åpne opp en del), avløp kan være vanskeligere pga fall. Er det langt til nærmeste rom med vann i?

Gjest Sanne__
Skrevet

Vannrør bør være rimelig enkelt å legge i veggene (bortsett fra at du må åpne opp en del), avløp kan være vanskeligere pga fall. Er det langt til nærmeste rom med vann i?

Det er 5,6 meter fra eksisterende vann og avløp til nytt planlagt kjøkken

Skrevet

Det er 5,6 meter fra eksisterende vann og avløp til nytt planlagt kjøkken

Ikke målt i rett linje antar jeg? Men den trasén avløpet må følge? Rundt hjørner og den slags?

Du bør legge avløpet med fall 1:50, altså to centimeter per meter. Det er også greit å ikke komme ut av veggen særlig mye høyere enn 30 cm over gulvet, ellers blir det fort vrient å koble til avløpet fra kummen.

Skrevet

Innhent anbud fra elektriker og rørlegger. Da får du gratis befaring og raskt svar på om deg er mulig eller ikke + prisoverslag.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...