AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #1 Skrevet 18. oktober 2014 Vil det være lønnsom for meg å starte en BSU-konto når jeg allerede har kjøpt bolig (FULT LÅN, altså jeg må jo betale ned på den etterhvert) ? Altså kan jeg bruke BSU-pengene til å betale ned lånet ? helst ikke svar viss du ikke vet helt sikkert da Anonymous poster hash: e0ca6...411
Tvist Skrevet 18. oktober 2014 #2 Skrevet 18. oktober 2014 Du kan ikke bruke pengene til å betale ned det nåværende lånet, men til å betale ned lånet på en fremtidig bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #3 Skrevet 18. oktober 2014 Du kan ikke bruke pengene til å betale ned det nåværende lånet, men til å betale ned lånet på en fremtidig bolig. Det stemmer ikke. Man kan fint bruke BSU på å nedbetale på boliglån man allerede har. Man kan derimot ikke bruke pengene til vedlikehold av boligen. Anonymous poster hash: b19ab...6a8 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #4 Skrevet 18. oktober 2014 Vet ikke hvor relevant dette er ang det du lurer på, men når vi kjøpte vår første bolig anbefalte rådgiveren i banken at vi ikke brukte pengene på BSU-kontoene våre, men lot de være pga at det er så god rente + fratrekk på skatten. Anonymous poster hash: 9b69d...83f 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #5 Skrevet 18. oktober 2014 Vi har nettopp kjøpt rekkehus, men fikk også beholde bsu på 350 000. Betaler det inn på boliglånet etterhvert.Anonymous poster hash: 05f1a...a5c 1
nojac Skrevet 18. oktober 2014 #6 Skrevet 18. oktober 2014 Det stemmer ikke. Man kan fint bruke BSU på å nedbetale på boliglån man allerede har. Man kan derimot ikke bruke pengene til vedlikehold av boligen. Anonymous poster hash: b19ab...6a8 Nei, man kan ikke bruke en BSU opprettet etter at man kjøpte boligen til å betale ned på denne boligen. Derimot kan man opprette BSU for senere å kjøpe/betale ned en annen bolig anskaffet etter at BSU-kontrakten er inngått. Hvis du klarer å kjøpe en bolig med uten å bruke en eksisterende BSU vil det som de lengre opp nevner vanligvis lønne seg på grunn av skattefordel og bedre renter. Hvis TS har flere år igjen til hun blir 34 og regner med senere å kjøpe en større bolig, anbefale jeg å opprette BSU. 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #7 Skrevet 19. oktober 2014 Nei, man kan ikke bruke en BSU opprettet etter at man kjøpte boligen til å betale ned på denne boligen. Derimot kan man opprette BSU for senere å kjøpe/betale ned en annen bolig anskaffet etter at BSU-kontrakten er inngått. Hvis du klarer å kjøpe en bolig med uten å bruke en eksisterende BSU vil det som de lengre opp nevner vanligvis lønne seg på grunn av skattefordel og bedre renter. Hvis TS har flere år igjen til hun blir 34 og regner med senere å kjøpe en større bolig, anbefale jeg å opprette BSU. Har du en link på dette? Anonymous poster hash: e0ca6...411
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #8 Skrevet 19. oktober 2014 Har du en link på dette?Anonymous poster hash: e0ca6...411 http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Rapportering-til-Skatteetaten/Likningsoppgaver/Boligsparing-for-ungdom/Rettledning-BSU/Likningsoppgavens-innhold/Bruk-av-sparemidlene/http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-11-19-1158/KAPITTEL_16-2-1#§16-10-4Anonymous poster hash: 1c4a5...a47 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå