Dina Skrevet 16. juli 2004 #1 Skrevet 16. juli 2004 Skal kjøpe meg ny bærbar PC. Dere som er litt kyndige på omtrådet, er følgende en god PC? Toshiba Satelite Pro M30 Centrino Mobilteknologien til Intel® Centrino™ med integrert trådløs mulighet forbedrer mobiliteten og forlenger batterilevetiden for økt uavhengighet Avanserte tilkoblingsmuligheter med alt tilgjengelig, inkludert i.LINK®(IEEE 1394), SD™-kortspor, tre USB-porter, Fast InfraRed og LAN Den 15.4" widescreen-skjermen med et 16:10-forhold er ideell til å se DVD-filmer på NVIDIA® GeForceTM FX Go5200-grafikk med 64 MB RAM og Harman Kardon-stereohøyttalere, som er av det nyeste og beste på området, for en fremragende hjemmekinoopplevelse Den superelegante nye sølvfargede utformingen, med en vekt på bare 2,8 kg, gjør maksimalt visuelt inntrykk hvor enn du går M30-serien er utformet for virkelig mobilitet uten å ofre høy ytelse og underholdningsmuligheter. Den 15.4" widescreen-skjermen og kraftige NVIDIA® GeForceTM-grafikken levendegjør filmer i all deres filmatiske prakt. Med en lang rekke tilkoblingsfunksjoner pakket sammen i en slank og stilig utforming og drevet av kraften i mobilteknologien til Intel® Centrino™, er Satellite M30 perfekt til arbeid og fornøyelse. Prosessor Centrino 1,5GHz Minne 256+256 MB, maximum expandability: 2,048 MB, technology: DDR Skjerm 15.4” Wide View TFT colour display Grafikk NVIDIA® GeForce™ FX Go5200, 64 MB DDR Video RAM, 3D graphics accelerator, 4 x AGP bus Harddisk 60 GB, S.M.A.R.T . Kortplasser 1 x PC Card Type II,, 2 x memory slots (0 to configure) Operativsystem Windows® XP Professional Batteri Main, technology: lithium-ion, maximum life: up to 3.7 hours Vekt 2.8 Størrelse W x L x H: 360 x 270 x 25 (front) / 36 (back) mm, weight: 2.8 kg Nettverk 10/100 Base-TX Ethernet Ethernet, 56 Kbps data (V.92) and 14.4 Kbps fax (V.17) international V.90 modem, V.92 ready Trådløst Fast InfraRed (FIR compliant), Wireless LAN (802.11b integrated, dual band (802.11a/B) ready network support, Wi-Fi® compliant) Sum Toshiba Satelite Pro M30 Centrino kr.: 13.990.-eks. mva. Mange spesifikasjoner her, som ikke sa meg så mye...! Regner med at det kun er spesielt interesserte som har giddet å lese hele innlegget, da det ble litt langt, så jeg håper på kloke tilbakemeldinger...!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 16. juli 2004 #2 Skrevet 16. juli 2004 Jeg er absolutt ingen ekspert på dette, men reagerer litt på at den ikke har en mobile-prosessor. En vanlig prosessor tilpasset en bærbar maskin krever ganske mye kjøling, noe som medfører en del viftestøy. Jeg hadde en Toshiba satellite for halvannet år siden, og slet med dette. En mobile prosessor vil kreve mindre kjøling og gi bedre ytelse for samme kraft, nettopp fordi den er spesiallaget for bærbar maskin. Er som sagt langt fra noen ekspert på dette, men dette er hvertfall mine erfaringer. Og mobile prosessor er blitt så vanlig og billig nå, at jeg ikke ville kjøpt noe annet i en laptop.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. juli 2004 #3 Skrevet 16. juli 2004 Eh jo, den har en mobile prosessor. Den ser fin ut den der. Vær klar over at grafikk-kortet er litt lite hvis du skal spille spill med avansert 3D-grafikk. På den andre siden ville jeg ikke kjøpt en bærbar en i det hele tatt hvis jeg skulle brukt den til det .
liv Skrevet 16. juli 2004 #4 Skrevet 16. juli 2004 Hva må du ut med for den der da Dina? Mannen som er datastudent sier det er en grei pc men om du skal bruke den til større spill så bør du ha 128mb grafikkort
Gjest Dalwhinnie Skrevet 16. juli 2004 #5 Skrevet 16. juli 2004 Mental note to self: Ikke stol på egen lese-/oppfatningsevne etter en natts rangel Jeg har som sagt dårlig erfaring med Toshiba satellite, men det var en annen modell. Har inntrykk av at folk flest er fornøyd, var muligens bare jeg som var uheldig.
Gjest Dina ikke innlogget Skrevet 19. juli 2004 #6 Skrevet 19. juli 2004 Takk for svar! Jeg må ut med ca. 18000 for denne pc`en. Kunne sikkert fått den billigere hos Elkjøp e.l., men jeg kjøper den gjennom vår dataleveransør på jobb. Da får jeg med mye programvare, samt hjelp fra dem dersom jeg skulle få problemer med noe... kjøper meg litt tryghet kan du si...! Skal ikke bruke den til spill, men i jobbsammenheng. Den må imidlertid fikse Power Point presentasjoner og ganske tunge Excel filer, men det er vel ikke noe problem???
Gjest Devil's Spawn Skrevet 19. juli 2004 #7 Skrevet 19. juli 2004 Skal ikke bruke den til spill' date=' men i jobbsammenheng. Den må imidlertid fikse Power Point presentasjoner og ganske tunge Excel filer, men det er vel ikke noe problem???[/color'] Hvilken som helst PC som selges i dag (i og for seg også for noen år siden) klarer de oppgavene fint, så det skulle ikke være noe problem.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 19. juli 2004 #8 Skrevet 19. juli 2004 PC'n fikser helt sikkert både tunge power point-presentasjoner og excel-ark. Og ikke dumt å kjøpe via jobben, da bedriftskunder vanligvis har bedre service-/supportavtaler enn privatkunder har. Og kjøp for all del ikke PC hos Elkjøp! Jeg gjorde det en gang, og har aldri opplevd makan til inkompetanse og dårlig kundeservice. Etter at de hadde fått diverse utbedringsforsøk på å rette opp en feil, ville jeg heve kjøpet om ble møtt av et rent arrogant helvete av en kundebehandling. De kan selge, men der stopper det.
Dina Skrevet 20. juli 2004 Forfatter #9 Skrevet 20. juli 2004 Mental note to self: Ikke stol på egen lese-/oppfatningsevne etter en natts rangel Jeg så akkurat Bridget Jones Diary for tredje gang her for noen uker siden, er du også litt fan av den eller???
Dina Skrevet 20. juli 2004 Forfatter #10 Skrevet 20. juli 2004 Tusen takk for hjelp og innspill folkens! Pc herved bestilt, og blir levert i løpet av uken! Bestilte samtidig en basestasjon til heimen, så jeg får trådløst nettverk hjemme! Gleder meg vilt til å kunne sitte over alt i hele huset, og surfe på nettet med min nye smekre lille laptop!! Kommer muligens tilbake og ber om mer hjelp om jeg ikke får til å installere basestasjonen som skal gjøre hjemmet trådløst...!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 20. juli 2004 #11 Skrevet 20. juli 2004 Jeg så akkurat Bridget Jones Diary for tredje gang her for noen uker siden, er du også litt fan av den eller??? Har både lest boka og sett filmen og liker akkuat det uttykket. For øvrig er enhver film med Colin Firth severdig Trådløst nettverk er kjempedeilig, men sørg for å sikre nettet ditt. Det har nemlig ikke naboen min gjort
Dina Skrevet 20. juli 2004 Forfatter #12 Skrevet 20. juli 2004 Har både lest boka og sett filmen og liker akkuat det uttykket. For øvrig er enhver film med Colin Firth severdig Trådløst nettverk er kjempedeilig, men sørg for å sikre nettet ditt. Det har nemlig ikke naboen min gjort Jeg skal sikre nettverket ja! Det var det første dataleverandøren sa til meg...! Men, du kommer vel ikke inn på naboens "ting og tang", men surfer gratis på hans/hennes nettverk??!
Dina Skrevet 20. juli 2004 Forfatter #13 Skrevet 20. juli 2004 Har både lest boka og sett filmen og liker akkuat det uttykket. For øvrig er enhver film med Colin Firth severdig Ikke for å spore helt av, men er enig med deg der...! Så "Love Actually" for et par dager siden!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 20. juli 2004 #14 Skrevet 20. juli 2004 Jeg skal sikre nettverket ja! Det var det første dataleverandøren sa til meg...! Men, du kommer vel ikke inn på naboens "ting og tang", men surfer gratis på hans/hennes nettverk??! Jeg har aldri prøvd å komme inn på naboens ting og tang, men det skal vel i prisnippet være mulig om en bare vet hvordan, så lenge nettverket er usikret. Men nettverket er helt helt åpent. Har eget bredbånd og bruker vanligvis det, men hvis jeg vil sitte på balkongen å surfe litt, så låner jeg litt nett hos naboen. Er imidlertid ikke frekkere enn at jeg aldri laster ned ting da, kun vanlig surfing.
Dina Skrevet 20. juli 2004 Forfatter #15 Skrevet 20. juli 2004 Jeg er igrunnen en snill person, så i utgangspunktet hadde det ikke gjort meg noe om naboene en gang i blant surfet på mitt nett. Problemet er jo hvis de utnytter det og laster ned mye, for ikke å snakke om at de kan komme inn på mine filer...!!? :o Da er det nok best å sørge for at det er sperret for andre ja... It has now been taken care of! *Dina sitter her og tripper, og gleeeder seg vilt til å få sin nye leke i hus.....*
Gjest Devil's Spawn Skrevet 20. juli 2004 #16 Skrevet 20. juli 2004 Det er ikke så moro om naboen stjeler mye båndbredde heller...Greit å sikre det ja, både med WPA-nøkkel og MAC-adresse kontroll. I tillegg ville jeg hatt software-brannmur på hver av PC'ene sånn i tilelle noen klarer å komme innpå nettet ditt alikevel
Dina Skrevet 20. juli 2004 Forfatter #17 Skrevet 20. juli 2004 Det er ikke så moro om naboen stjeler mye båndbredde heller...Greit å sikre det ja' date=' både med WPA-nøkkel og MAC-adresse kontroll. I tillegg ville jeg hatt software-brannmur på hver av PC'ene sånn i tilelle noen klarer å komme innpå nettet ditt alikevel [/quote'] MAC-adresse kontroll har jeg fikset, men hva er WPA nøkkel??? :oops:
Gjest Devil's Spawn Skrevet 20. juli 2004 #18 Skrevet 20. juli 2004 WPA er en viderutvikling av WEP. I prinsippet det samme, men WPA er vanskeliger å dekryptere for hackere. Man setter en WPA nøkkel på routeren med f.eks 1111-2222-3333-4444-5555, hver PC må da skrive inn den koden for å få tilgang til routeren. For å si det på en enkel måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå