Gå til innhold

Avslag på sykepenger som deltidsstident?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan nav nekte meg sykepenger når jeg er deltidsstudent?

Grunnlaget er "vi finansierer ikke din utdanning!"

Anonymous poster hash: 9f196...3c8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klag. Du skal kunne få sykepenger fra jobb selv om du er student i tillegg.

Anonymous poster hash: 729c1...502
  • Liker 1
Gjest Phoenix
Skrevet

Kan nav nekte meg sykepenger når jeg er deltidsstudent?

Grunnlaget er "vi finansierer ikke din utdanning!"

Skal ikke være bastant nå, men om jeg husker dette riktig, så ja, de kan det.

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo kun få sykepenger når du har tapt arbeidsinntekt. Så arbeider du ved siden av studiene, så kan du ha krav på tapt arbeidsinntekt når du ikke kan arbeide pga sykdom.

Anonymous poster hash: ee681...a3c
  • Liker 7
Skrevet

Hva nekter de deg sykepenger for? Du har krav på sykepenger dersom du er syk i forbindelse med jobb. Men ikke i forbindelse med studier.

• Liker 5
Skrevet

De nekter meg sykepenger fordi jeg er student.

Jeg eg sykemeldt fra jobb, og ikke studiene.

Så husk bare på om dere noen ganger skal studere noe deltid, selv om dere har jobb, har dere ikke krav på sykepenger!

• Liker 1
Skrevet

Høres utrolig rart ut! Jeg er sykemeldt fra jobb, og får sykepenger. Jeg er fulltidsstudent, men kan ikke se at det skal ha noe med saken å gjøre. Hvor mye jobber du ved siden av studiene? Det er vel noen regler mtp ansettelsestittel, og varigehet siden forrige arbeidsperiode.

• Liker 4
Skrevet

trur ikke på deg. Det kan hende at du rett og slett har arbeidet for lite til å krav på sp. Jeg har vært sykemeldt som student, men aldri vært problemer med sykepenger fordet om.

Anonymous poster hash: ee681...a3c
  • Liker 3
Skrevet

Tror ikke på meg?
Jeg har nettopp vært i mammapermisjon og er sykemedt pga bekkenløsning. Så jeg har nok like mye rett på sykepenger som alle andre som har arbeidet.
Problemet ligger i at nav sier at jeg ikke får sykepenger pga studiet siden det er lån og stipend som skal dekke utdanningen og ikke dem! Jeg har jobbet i i ca 2 år før jeg gikk ut i mammapermisjon og hadde krav på sykepenger før jeg gikk ut i permisjon og skjønner ikke hvorfor jeg ikke har krav på det nå da plutselig?

Skrevet

Hvorfor vet de at du er deltidsstudent?

Anonymous poster hash: c9acc...71b

Skrevet

Sålenge du har et arbeidsforhold å gå tilbake til etter permisjonen så er NAV pliktig til å utbetale deg sykepenger fra dag 1 (arbeidsgiver er fritatt sine 16 dager, om du ikke har vært tilbake i mer enn 4 uker). Om du ikke har et arbeidsforhold å gå tilbake til etter endt permisjon så har du ikke krav på sykepenger.

• Liker 3
Skrevet

Har ikke fast jobb nei, men det hadde jeg ikke da jeg var sykepemeldt før svangerskap heller, men har bekreftelse fra arbeidsgiver at jeg får fortsette som tilkallingsvikar, dermed har jeg ett arbeidsforhold.
Fordi jeg fikk beskjed av lege at jeg var pliktig til å opplyse nav om det.

Skrevet

Har ikke fast jobb nei, men det hadde jeg ikke da jeg var sykepemeldt før svangerskap heller, men har bekreftelse fra arbeidsgiver at jeg får fortsette som tilkallingsvikar, dermed har jeg ett arbeidsforhold.

Ble du sykemeldt FØR permisjonen var over? At du er tilkallingsvikar er ikke godt nok som ansettelsesforhold overfor NAV, desverre, så i praksis står du uten jobb, og dermed ikke krav på sykepenger, med mindre sykemeldingen begynte før foreldrepermisjonen var over.

• Liker 3
Skrevet

Ble du sykemeldt FØR permisjonen var over? At du er tilkallingsvikar er ikke godt nok som ansettelsesforhold overfor NAV, desverre, så i praksis står du uten jobb, og dermed ikke krav på sykepenger, med mindre sykemeldingen begynte før foreldrepermisjonen var over.

Hvorfor hadde jeg da krav på sykepenger før jeg gikk ut permisjon?

Jeg ble sykemeldt 02.10 og permisjonen min varte til og med den 02.10 så da ble jeg vel sykemeldt før permsjonen gikk ut da?

Skrevet

Men de har ikke avslått mine sykepenger på grunnlag av jeg ikke har arbeidsforhold, men fordi jeg studerer.

Skrevet

Tilkallingsvikar kvalifiserer ikke som et fast arbeidsforhold. Om du ikke er satt opp til vakter fremover i tid, så har du ikke noe inntektsgivende arbeid å vurdere sykepengegrunnlag ut i fra. Foreldrepenger kvalifiserer ikke som sykepengegrunnlag. Se Lov om folketrygd.

Du var ikke pliktig å opplyse nav om at du er deltidsstudent, med mindre du hadde søkt om sosialstønad, eller andre stønader hvor du blir bedt om å opplyse om det. På sykemeldingsdelen du skulle fylle ut så eksisterer det ikke noe spørsmål om studier, rett og slett for at det ikke er relevant for ytelsen.

• Liker 4
Skrevet

Men de har ikke avslått min søknad på grunn av at jeg ikke har krav på det pga arbeidsforhold, men fordi jeg er student.

Skrevet

Jeg ble sykemeldt 02.10 og permisjonen min varte til og med den 02.10 så da ble jeg vel sykemeldt før permsjonen gikk ut da?

Du fikk sykepenger fordi du hadde jobbet i forkant, og tjent mer enn 50% av grunnbeløpet. Man i utgangspunktet si at sykemelding baserer seg i større grad på inntekten enn arbeid.

• Liker 1
Skrevet

Men de har ikke avslått min søknad på grunn av at jeg ikke har krav på det pga arbeidsforhold, men fordi jeg er student.

Kan du skrive nøyaktig det som står på avslaget?

Skrevet

Har ikke avslaget her, fordi jeg har ikk fått det endelig. Men min saksbehndler sier at det er som ett endelig avslag. " vi ser ikke at vi er pliktig til å utbetale deg sykepenger siden du er student og dermed er det stipend som skal dekke dine utgifter." eller noe sånt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...