Gå til innhold

Ubehagelig situasjon på jobb, trakassering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som jobber i et kundeserviceyrke, jeg er også en tidligere kollega.

Det er slik at i dette yrket vil det være et påbud om mersalg, dvs per dags dato står det ikke skrevet i rutiner at det er påbudt, men ledelse og teamledere forventer det.

Det er greit, men så er det slik at den lederen hun har ikke er av ledermateriale. Jeg har selv dratt han inn til samtale pga han ikke gjør jobben sin og mener at "veien til et bedre team er via minst mulig positive tilbakemeldinger". Det er kanskje ikke et utsagn, men er nøyaktig det han holder på med.

Han fraskriver seg ansvar i forbindelse med svangerskap, og som IA-bedrift skal gravide få tilrettelegging ved problemer.

Slik som helst ikke like mye press når du sliter med blodtrykk i skyene og tilpasset plass hvis du sliter med bekken osv. Dette fungerer forresten helt yppelig på arbeidsplassen ellers - så lenge han ikke er leder.

Nå er det slik at de over en lengre periode har prøvd ulike måter for å få venninna mi til å selge mer, hun har 100% kvalitet på jobben ellers. Løsningsorientert, fornøyd kunder, og tester og kvalitetskontroller scorer hun alltid topp på.

På grunn av mangelen på salg har hun fått en skriftlig advarsel, dette var 10-15 min etter hun var innom teamlederen for å høre om hun kunne få hjelp til å nå målene sine. Dvs i stedet for å komme frem til en løsning fikk hun bare en skriftlig advarsel.

Nå er hun i den situasjonen at teamlederen hele tiden hinter og småpresser henne til at hun skal si opp jobben, han har til og med ymtet til at hun bør grue seg i og med at hun ikke klarer salgstallet han har stilt. Han har sagt til henne at hun generelt er en stor belastning for jobben at hun selv måtte se at dette ikke fungerer mer.

Han selv mener at de har gjort alt de kan gjøre for å hjelpe henne med salgene.

Uten å gå nærme inn på hvorfor salgene er vanskelige, så er det hovedsakelig pga det er uproft å selge til mennesker som har tekniske problemer med produktet du representerer.

Hun er tilnærmet ødelagt nå.. Sliten, lei, føler seg uønsket, er nærme en smell, mislykket til tross for at hun gjør jobben bedre kvalitetsmessig enn 95% av de med samme jobb som henne. Andre reagerer på at hun ser sliten ut, at hun smiler svært lite, holder seg mer for seg selv.

Hva kan man gjøre i en slik situasjon?
Eventuelt, hvilke rettigheter har man?

Vil det være korrekt å igjen melde han inn til ledelsen igjen? Og ikke minst, er dette på grensa til trakassering det teamlederen holder på med?!

Anonymous poster hash: 26803...7d4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff ja, detter er ikke bra, bare å melde det videre.

Anonymous poster hash: 892e3...6d1
Skrevet

Hun bør ta kontakt med fagforeningen sin, dersom hun er medlem av noen, eller Arbeidstilsynet dersom hun ikke er med i noen fagforening. Da vil hun få veiledning på hva hun bør gjøre, for det sjefen hennes driver med er ikke lov.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Her ville jeg gått direkte til Arbeidstilsynet for å få råd.

Det er vel dessverre lite sannsynlig at fagforening, verneombud og Arbeidsmiljøutvalg er på plass i bedriften og da er det i praksis bare Arbeidstilsynet som gjenstår.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Forøvrig:

Hva slags regelverk har dere på jobb? Advarselsreglement er ikke regulert i lovverket og heller ikke direkte omtalt i tariffavtaler. Dette betyr at bedriften må lage eget regelverk for dette - det betyr at det må våre nedfelt skriftlig i f.eks en personalhåndbok.

På generell basis vil jeg si - jeg var ikke tilstede og aner ikke hvem som sa hva på møtet - at det er ufint å gi advarsel til en person som erkjenner at de trenger hjelp til å nå målene sine. En slik advarsel har ikke forbedring som mål, men må anses som starten på en prosess for å kvitte seg med en ansatt. Slik vårt regelverk er skal advarsler gis for å forbedre tilstanden og ny advarsel for det samme er siste strek før oppsigelse - innenfor rimelig tid. Hvis f.eks advarsel blir gitt fordi en kommer sent og går tidlig og ikke retter på dette etter to advarsler på 6 måneder så betyr det at den ansatte vet at dette er uakseptabelt og bryr seg ikke. Da er neste skritt oppsigelse.

Jeg er fortsatt forundret over at en som er klar over sitt problem og ber om hjelp får advarsel.

Så sant advarselen er gitt med bakgrunn i manglende mersalg som hun selv ba om hjelp til, tror jeg denne bedriften skal få seg en stor overraskelse den dagen en eventuell oppsigelse med bakgrunn i denne og fremtidige advarsler for samme sak prøves for retten.

Be din venninne sørge for at alle møter med sjefen blir protokollført, at hun alltid har et vitne med seg (tillitsvalgt, verneombud, kollega) i møtet - dersom man ikke har VO eller tillitsvalgt kan en spørre om en kan få med seg kollega NN , som ikke trenger si noe, bare lytte og notere.

Endret av Blondie65
Skrevet

Forøvrig:

Hva slags regelverk har dere på jobb? Advarselsreglement er ikke regulert i lovverket og heller ikke direkte omtalt i tariffavtaler. Dette betyr at bedriften må lage eget regelverk for dette - det betyr at det må våre nedfelt skriftlig i f.eks en personalhåndbok.

På generell basis vil jeg si - jeg var ikke tilstede og aner ikke hvem som sa hva på møtet - at det er ufint å gi advarsel til en person som erkjenner at de trenger hjelp til å nå målene sine. En slik advarsel har ikke forbedring som mål, men må anses som starten på en prosess for å kvitte seg med en ansatt. Slik vårt regelverk er skal advarsler gis for å forbedre tilstanden og ny advarsel for det samme er siste strek før oppsigelse - innenfor rimelig tid. Hvis f.eks advarsel blir gitt fordi en kommer sent og går tidlig og ikke retter på dette etter to advarsler på 6 måneder så betyr det at den ansatte vet at dette er uakseptabelt og bryr seg ikke. Da er neste skritt oppsigelse.

Jeg er fortsatt forundret over at en som er klar over sitt problem og ber om hjelp får advarsel.

Så sant advarselen er gitt med bakgrunn i manglende mersalg som hun selv ba om hjelp til, tror jeg denne bedriften skal få seg en stor overraskelse den dagen en eventuell oppsigelse med bakgrunn i denne og fremtidige advarsler for samme sak prøves for retten.

Be din venninne sørge for at alle møter med sjefen blir protokollført, at hun alltid har et vitne med seg (tillitsvalgt, verneombud, kollega) i møtet - dersom man ikke har VO eller tillitsvalgt kan en spørre om en kan få med seg kollega NN , som ikke trenger si noe, bare lytte og notere.

Tusen takk for svarene dine...!

Jeg har dessverre selv stått i den situasjonen at teamlederen sa slik som "ikke alle passer i yrket, kanskje du burde finne deg noe annet?" på HVERT ENESTE møte vi hadde bare han og jeg. "når du selger lite så får jeg pes fra mine overordnede!" har jeg også fått servert et par ganger.

I tillegg fikk vi aldri tilbakemmeldinger når salgene gikk bra, vi fikk alltid tilbakemeldinger når det gikk dårlig. Så i tillegg til den gravid-greia (var jo henne som nå blir nedbrutt) han holdt på med så fikk jeg spader og sa ifra sammen med de andre det gjelder.

Ledelsen var VELDIG interessert i hvem denne personen var, men vi inngikk en midlertidig løsning hvor han lovte forbedringer. Han har klart å holde det i noen mnd frem til jeg sa opp (kom inn på skolen jeg ville).

Mitt håp har nå vært at han får seg en skikkelig smekk, at han blir klar over hvor ille han faktisk er som leder slik endringer kommer og er permanente. Om ikke så burde han fjernes fra jobben han gjør og direkte bli degradert til konsulent han og.

Jeg har bedt henne om å printe ut alle mailer hun har fått og bedt ei annen venninne stille opp som vitne under møte med evt tillitsvalgt. Og nå skal jeg be henne om å gjøre det du foreslår også! :)

skal også be om å lese regelverket jeg! :)

så igjen tusen takk for hjelp, regner med at dette vil bidra til at hun får litt mer mot nå!

Misliker STERKT at hun har det som hun har det nå pga en dritt. :fnise:

Skrevet

Hun bør ta kontakt med fagforeningen sin, dersom hun er medlem av noen, eller Arbeidstilsynet dersom hun ikke er med i noen fagforening. Da vil hun få veiledning på hva hun bør gjøre, for det sjefen hennes driver med er ikke lov.

Skal be henne om å forhøre seg med fagforenig om hun er med der og evt ta dette videre. Takk :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...