Gå til innhold

Hva "skjer" når man er bevisstløs?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var på et lite kurs med førstehjelp i går, og da kom jeg til å tenke på hva som "skjer" når man er bevisstløs.

F.eks hvis man kommer til en trafikkulykke og sjåføren er bevisstløs. kjenner h*n noe smerte da? er det som en tung søvn?

Og hva gjør at man blir bevisstløs? tap av blod? for mye smerte? hva i kroppen "bestemmer" at man blir bevisstløs?

Ble nysgjerrig jeg.. :oops:

-..og håper dere kanskje kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet stort sett ingenting om det, men jeg har selv (i mitt lille hode) kommet fram til at jeg TROR man blir bevisstløs når smerten blir for høy. Det er kanskje kroppens egen måte og skåne seg fra for mye smerte?

Og jeg tror ikke man føler smerte når man er bevisstløs.

Rett meg hvis jeg tar feil her.

Skrevet

Jeg opplever å nesten besvime stort sett hver dag. Har også besvimt noen ganger. I mitt tilfelle skjer det når jeg har spist veldig lite, og ofte når jeg står opp om morgenen.

Å besvime er omtrent som å sove veldig tungt. Kjenner ingenting før jeg kommer til meg selv, liggende på gulvet. Det er ikke akkurat behagelig nei..

Her kan du lese mer:

http://www.lommelegen.no/art/art1309.asp

Gjest Lompa
Skrevet
Jeg opplever å nesten besvime stort sett hver dag. Har også besvimt noen ganger. I mitt tilfelle skjer det når jeg har spist veldig lite, og ofte når jeg står opp om morgenen.

Å besvime er omtrent som å sove veldig tungt. Kjenner ingenting før jeg kommer til meg selv, liggende på gulvet. Det er ikke akkurat behagelig nei..

Her kan du lese mer:http://www.lommelegen.no/art/art1309.asp

HVER DAG???Bør du ikke kontakte legen din og få sjekket det,da? For å nesten besvime hver dag er jo ikke akkurat vanlig....

Skrevet

Tror ikke det er noe farlig. Har vært sånn lenge. Så lenge jeg sørger for å spise ofte går det bra.

Det er ikke så unormalt å bli svimmel når man reiser seg.

Skrevet
Tror ikke det er noe farlig. Har vært sånn lenge. Så lenge jeg sørger for å spise ofte går det bra.

Det er ikke så unormalt å bli svimmel når man reiser seg.

Snakk med legen din

:fy: *se strengt på*

Skrevet

Men å besvime er vel noe annet enn å være bevisstløs? når man besvimer så er man normalt bare borte i et par sekunder eller litt mer, men når man er bevisstløs så tenker jeg mer på folk som er borte etter ulykker og slikt..

Skrevet

Jeg kan ikke så veldig mye om dette jeg heller, men fysisk vil vel det å besvime si at hjernen kutter kontakten med resten av kroppen. De signalene som nervene sender blir rett og slett ikke tatt i mot. Derfor kan man sjekke om personer er bevisstløs ved å se om pupillen trekker seg sammen når man lyser inn i øyet (slik vi alle har sett på film). Jeg er ikke sikker, men tror alle sansene kuttes ut, og at man derfor ikke kjenner smerte. Reflekser fungerer fortsatt (sånn som at foten spretter ut når man slår på kneet), fordi disse ikke behandles i hjernen men i ryggmargen.

Tror ikke vi blir bevisstløse for å slippe smerten, siden smerten i utgangspunktet er et varsel til kroppen om at vi bør beskytte oss eller komme oss unna. Tror nok heller bevisstløshet er en måte å spare krefter på når man er i ekstreme situasjoner. Pulsen blir jo også lavere, så om man har blodtap blir ikke dette så stort som det ellers ville ha blitt.

Skrevet

Det kan også være at de ikke får nok oksygen til hjernen. Kanskje pga skaden, eller de blir redd og hyperventilerer?

Skrevet

Takk. da vet jeg i alle fall hvorfor det skjer :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Bevisstløs kan man bli ved feks hodekader eller ved store blødninger. Et annet uttrykk er koma. Den bevisstløse er ikke kontaktbar, kroppen er helt passiv, ser ut som h*n sover. Bevisstløshet kan vare i timer til måneder, helt avhengig av skaden.

En bevisstløs kan føle smerte. En bevisstløs person som føler smerte kan få et anstrengt ansiktsuttrykk, en tåre kan renne nedover kinnet, puls, blodtrykk og respirasjonsfrekens kan øke, huden kan bli svett/klam.

Bevisstløse kan av og til høre hva som sies selv om de ikke kan gi uttrykke for at de kan høre. Hørselen er den sansen som er intak lengst.

Pupillen trekker seg sammen hvis man lyser på den hos bevisstløse pasienter. Lysstive pupiller er et veldig dårlig tegn som tyder på at situasjonen er kritisk, eller at personen er hjernedød.

Gjest Poirot
Skrevet

Kan være tegn på lavt blodtrykk. Da bør man ta oppvåkningen litt mer rolig og gradvis når man går ut av senga.

Forøvrig forekommer det at man besvimer når kroppen trenger blod til andre deler av kroppen, enten i muskler eller pga blødning. Kroppen kan også bruek det som en forsvarsmekanisme på ekle hendelser.

Skrevet
En bevisstløs kan føle smerte. En bevisstløs person som føler smerte kan få et anstrengt ansiktsuttrykk, en tåre kan renne nedover kinnet, puls, blodtrykk og respirasjonsfrekens kan øke, huden kan bli svett/klam.

Bevisstløse kan av og til høre hva som sies selv om de ikke kan gi uttrykke for at de kan høre. Hørselen er den sansen som er intak lengst.

Jeg kan huske å ha vært bevisstløs på sykehuset og jeg hørte alt som ble sagt og kjente hva de gjorde med meg. Det var en utrolig rar følelse, å ligge der og ikke kunne se, snakke eller røre på seg, men likevel være så bevisst. Jeg kan ikke huske at jeg oppfattet det som skremmende heller, selv om jeg bare var 13-14 år.

Skrevet
Bevisstløs kan man bli ved feks hodekader eller ved store blødninger. Et annet uttrykk er koma. Den bevisstløse er ikke kontaktbar, kroppen er helt passiv, ser ut som h*n sover. Bevisstløshet kan vare i timer til måneder, helt avhengig av skaden.

Pupillen trekker seg sammen hvis man lyser på den hos bevisstløse pasienter. Lysstive pupiller er et veldig dårlig tegn som tyder på at situasjonen er kritisk, eller at personen er hjernedød.

Takk for et informativt svar, gjest!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...