Gå til innhold

Erfaringer med kjøp av leilighet

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min samboer og jeg vurderer å kjøpe leilighet sammen. Noen som kan gi oss noen praktiske råd? Hva gjøre først å sist... Vi kommer nok ikke til å ha like mye penger hver vi setter inn i dette, så hvordan gjør vi det med lån og hver vår egenkapital og slike ting? Dette ble litt innviklet, men håper noen forstår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det er mulig å ta opp hvert deres lån og investere dette i en felles leilighet. Dere vil da ikke eie en lik del (nødvendigvis) av leiligheten, og kan fordele etter samme andel når dere skal selge.

Dere bør ta kontakt med en bank (eller flere) for å høre hvilke vilkår de kan tilby og hvor høyt lån dere kan få. Der kan dere også få hjelp til å lage den mest gunstige fordelingsordningen etter hva dere ønsker. Når dere har fått et max lånebeløp er det bare å begynne å se etter leilighet og starte budrunder.

Lykke til! Det er veldig moro! (Har akkurat kjøpt selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første dere bør gjøre er å ta en tur i banken. Ta med nødvendige papirer som siste lønnslipp, likning for sist år etc. Da kan banken beregne hvor mye dere kan låne. Men husk også at leiligheter ofte er borettslag, og har ekstra husleie. Ta det med i beregning på hvor mye dere kan klare å betale. Og regn også med at renta kommer til å stige på sikt.

Så kommer den morsomme fasen, finn ut hva dere har lyst på. Gå på visninger, mange visninger, ikke by på den første og beste! Dere kommer til å se mange leiligheter der synes er fine, drømmeleiligheten kommer etterhvert. Vær kritiske. Mye kan pusses opp, men har dere råd til det like etter kjøp?

Hvordan dere deler det økonomisk blir opp til dere. Lånet vil sannsynligvis stå på en av dere, mens den andre er medansvarlig. Dermed fordeler dere lånet på selvangivelsen slik at dere får mest mulig utbytte av det der. Om en legger inn mer egenkapital, så kan kanskje den andre betale mer i renter/avdrag? Eller dere kan skrive samboerkontrakt som forteller fordeling av leiligheten (den med mest egenkapital eier X%, den andre resten f.eks)

Noen steder er forresten leiligheter like dyre som rekkehus/hus. Kan være lurt å sjekke det også. Kanskje kan dere leie ut en del av et hus og få inntekt på det?

Håper dere ble litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar fra abelille. Vil legge til en ting, det aller første dere bør gjøre er nemlig å lage et budsjett som viser hvilke inntekter og utgifter dere har, og hvor mye dere har til overs for å betale huslån hver måned. Lag dette i et regneark, sånn at dere enkelt kan se hvilket utslag endringer får. For eksempel hvordan ulikt strømforbruk i den nye leiligheta vil virke inn, om dere har råd til kabeltv eller hvordan en endring i husleie på en borettslagsleilighet vil påvirke økonomien. Vi la inn nye tall for hvert eneste prospekt vi henta, slik at vi hele tida visste hva vi hadde råd til å by. Banken kommer uansett til å be om budsjett så det er best å lage det med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i budsjettoppsett osv...

Angående bankene, vil de alltid foretreke at dere tar opp lån i fellesskap (da har banken større sikkerhet). Husk at dersom du signerer sambo's låneavtale, står du solidarisk ansvarlig dersom han skulle misligholde lånet, dvs at banken også kan gå på deg for å få pengene.

Da jeg og sambo tok opp lån til leilighet (hvert vårt lån), ville banken hans ha meg til å signere lånavtalen hans - da jeg nektet, var de først veldig påståelige, men da jeg forklarte at jeg visste hva jeg snakket om, påsto de at det var en glipp (veldig tvilsomt).

Angående det å eie sammen, husk at det ikke holder med en samboeravtale - den dreier seg utelukkende om forholdet dere imellom. Dersom leiligheten står i hans navn og han skulle få økonomisk problemer og kreditorer står på døren, er det eneste som gjelder vha som står i grunnboken (register over fast eiendom i Norge). du registrerer hva som står i grunnboken ved tinglysning - sørg for at eierskapet blir korrekt i denne!

Da vi kjøpte leilighet, spyttet vi inn ulik sum, og eier hver vår brøkdel av leiligheten. Han eier 9/16, jeg 7/16. Dette står i grunnboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta høyde for at renta kan stige! Mange som låner til over pipa nå, og ikke tenker på at lånet skal betales tilbake i en 20-års periode, der renta ikke nødvendigvis er like lav som nå.

Vi guffer på og betaler raskere ned nå som renta er lav, for å bli raskere ferdig med lånet, og betale mindre totalt sett.

m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...