AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #1 Skrevet 17. oktober 2014 Hei, Måtte ha leiebil i 2 dager for å komme frem og tilbake på jobb. Leverte bilen, og trodde alt var i skjønneste orden. Sjekker mailen min noen timer senere. Her får jeg beskjed at den var innlevert med sprekk i frontruten. Jeg ringer umiddelbart til utleiefirmaet, og klager. Men de påstår at det er faktum. Jeg sier så at jeg vil komme ned å se på denne sprekken. Det kan jeg ikke, da den allerede er sendt til verksted for skifte. Dagen etterpå drar jeg ned for å prate med de, spør om å se bildebevis. Det har de ikke. De har kun skjemaet som en ansatt der fylte ut 8-9 min. etter jeg var innom, hvor han attesterer at det var sprekk i ruta. De har altså ikke prøvd å ringe meg eller noe. De sendte kun en epost hvor de skrev at det var sprekk i ruta. Jeg sjekket epost noen timer senere - ringte de umiddelbart. Så var jeg innom der dagen etter (altså i dag). Må jeg virkelig betale dette? Såvidt jeg så var det ingen sprekk i ruten. Jeg brukte den kun t/r jobb hjem i to dager, også rett tilbake. Jeg fikk ingen telefon om å komme å se, ingen bilder, ikke noe. Har ikke rå til å betale mangfoldige tusner for dette.. Anonymous poster hash: c8b39...7d7
Gjest Skrevet 17. oktober 2014 #2 Skrevet 17. oktober 2014 Heisan! Du skal kun betale egenandel på frontruta, kanskje rundt 900,- Hvem leide du hos? Hva krever de? Det høres litt spoky ut. Jeg er ikke så kjent med rutinene på dette, vi fikk en påstand om vindusskade en gang, og da var den der trolig før vi fikk bilen, men den var så møkkete at vi ikke så skaden straks. (Aldri mer Hertz!)
Neutral90 Skrevet 17. oktober 2014 #3 Skrevet 17. oktober 2014 Du har krav på bildebevis og skaderapport fra verksted men som sagt, så er det bare en egenandel så spørst om det er verdt å ta videre om utleiefirma fortsatt nekter. 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #4 Skrevet 17. oktober 2014 TS her.... Fikk regning på epost, de skulle ha 5.000 kr. Synes det er helt hårreisende. Nå har jeg kontaktet de to ganger for "bevis" og har ikke særlig lyst å punge ut med fem lapper for noe jeg er uenig i. Hadde det vært en liten egenandel på 500kr, hadde jeg ikke orket å krangla på det. Men dette blir litt for heftig. Hvordan går jeg frem nå? Har to ganger bedt om bevis, men ikke får noe. Det er alltid muntlig. Går jeg videre til forbrukerrådet? Skal prøve å sende en ny mail til bil utleien nå. Men jeg kan jo risikere at de bare tar bilde av noe gammelt og sender meg? Anonymous poster hash: c8b39...7d7
Gjest Skrevet 17. oktober 2014 #5 Skrevet 17. oktober 2014 Du bestrider regningen og krever bevis der det kommer fram at det er den bilen du har leid på det tidspunktet du leide den som har en skade! Og 5000,- kan de bare se langt etter! De prøver å svindle deg! Hvilket firma er dette? Gå til avisa, om du ikke når fram ellers. 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #6 Skrevet 4. november 2014 TS HER! Takk for svar. Jeg har fått nr. til RIIS BILGLASS hvor jeg kan få bekreftet at den aktuelle bilen ble levert til skifte av frontrute kort tid etter den var levert. Og hvor det var sprekk i rute. Har også fått kopi av fakturaen din fikk fra riis bilglass. Slik jeg forstår, må de betale 5000 kr til riis bilglass, men regningen jeg har fått er på "kun" 4000? Det er det? Da må jeg betale denne? Hvordan går jeg evt. frem for å bestride dette? Anonymous poster hash: c8b39...7d7
Gjest constance90 Skrevet 4. november 2014 #7 Skrevet 4. november 2014 Derfor er det greit å ta bilder av bilen når den leveres inn. Er drt sprekk så må du betale ja.
Gjest Evans Skrevet 4. november 2014 #8 Skrevet 4. november 2014 Har du fått bekreftet at det var sprekk i ruta? Kan de si noe om hvordan det har oppstått også? Dette blir vel en sak hvor det blir ord mot ord: Du hevder du leverte bilen i fin stand, de hevder den kom inn med sprekk i ruta. Når skaden oppstod, om det var hos deg, eller hos dem er det vanskelig å bevise så lenge du ikke har bilder av at ruta var hel og fin. På den annen side kan de heller ikke bevise at skaden oppstod før den kom inn til de. Det enste som er klart er at det faktisk var sprekk i ruta - så sant du får det bekreftet av de som fika det. Jeg ville kontaktet forburkerrådet/ombudet og hørt hva du skal gjøre i denne saken.
Athene Skrevet 4. november 2014 #9 Skrevet 4. november 2014 Hvilket selskap var dette? Normalt kvitterer man jo ut at det ikke er noen skader sammen med en ansatt i forbindelse med innlevering. Når man leier bil bør man også sørge for forsikring. Enten gjennom utleier (Dyrt!!). Eller privat. Jeg har gjennom Coop, og de har dekket både knust baklykt og sprukket rute. Det er jo ganske risikabelt å leie bil uten, hva om bilen ble totalvrak?
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #10 Skrevet 4. november 2014 Hvilket selskap var dette? Normalt kvitterer man jo ut at det ikke er noen skader sammen med en ansatt i forbindelse med innlevering. Når man leier bil bør man også sørge for forsikring. Enten gjennom utleier (Dyrt!!). Eller privat. Jeg har gjennom Coop, og de har dekket både knust baklykt og sprukket rute. Det er jo ganske risikabelt å leie bil uten, hva om bilen ble totalvrak? Vanlig forsikring er da vel innkludert i leien, eller innkludert i din egen bilforsikring? Har bilforsikringer i IF. Der får jeg hjelp også med juridiske spørsmål av denne typen. En venninne har i Gjensidige hun får ingen hjelp. Så du kan prøve å spørre hos dem du har egen bilforsikring. Eller melde deg inn i NAF eller andre bilorganianisasjoner hvor de har juridisk hjelp. Har du en innboforsikring eller en god bilforsikring har du også rettshjelp innkludert. Du har nå en tvist med utleier av bilen og er således innenfor reglene for å kunne benytte rettshjelp. Det betyr at du og kan ta kontakt med en advokat. MEN her er et stort men, fordi du har ingen som helst bevis! Jeg frykter at du ikke komme noen som helst vei uansett hva du foretar deg, desverre. Før du setter nøklene i døren og åpner en leiebil, ta bilder fra alle sider av bilen og av antall km bilen har kjørt. Det samme gjør du når du forlater bilen etter endt leie. Med egen bil gjør du det samme før og etter verkstedsopphold. Finner du den minste avvik helt utleiers representant eller send melding! Verden er full av kjeltringer, hvem som er kjeltring og hvem som er en ærlig sjel er umulig å vite.Anonymous poster hash: 21b66...50d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #11 Skrevet 5. november 2014 Hvis du har satt fra deg bilen og dumpet nøkkel kan like gjerne den sprekken kommet etter at du satte fra deg bilen, de kan ikke bevise at den var der da du forlot bilen, og i så fall får de ta dette som svinn pga dårlige tilbakeleveringsrutiner. Sår du rimelig tvil om dette kommer de aldri til å kunne kreve disse pengene fra deg. Anonymous poster hash: cf9a2...a8d 2
Athene Skrevet 5. november 2014 #12 Skrevet 5. november 2014 Vanlig forsikring er da vel innkludert i leien, eller innkludert i din egen bilforsikring? Har bilforsikringer i IF. Der får jeg hjelp også med juridiske spørsmål av denne typen. En venninne har i Gjensidige hun får ingen hjelp. Så du kan prøve å spørre hos dem du har egen bilforsikring. Eller melde deg inn i NAF eller andre bilorganianisasjoner hvor de har juridisk hjelp. Har du en innboforsikring eller en god bilforsikring har du også rettshjelp innkludert. Du har nå en tvist med utleier av bilen og er således innenfor reglene for å kunne benytte rettshjelp. Det betyr at du og kan ta kontakt med en advokat. MEN her er et stort men, fordi du har ingen som helst bevis! Jeg frykter at du ikke komme noen som helst vei uansett hva du foretar deg, desverre.Anonymous poster hash: 21b66...50d Nei, leiebilforsikring er noe eget. Det som inngår i leieprisen er kun en minimumsforsikring, med enorme egenandeler. Selskapene selger derfor dyre forsikringer på toppen når du henter ut bilen. Tilleggsforsikringer dekker disse egenandelene for 2-500 i året i forsikringspremie. Man bør derfor alltid ha en privat ekstraforsikring ved leie av bil. Kasko (vanlig bilforsikring) dekker kun skader på den bilen som er forsikret. Men man kan som sagt å ha rett på rettshjelp og tjenester utenom det vanlige som en del av andre forsikringsavtaler.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #13 Skrevet 5. november 2014 Dette var Asker Bilutleie.. Har nå sendt følgende mail til de: Ok, da ser jeg meg nødt til å bestride denne. Jeg ble ikke informert innen rimelig tid, eller oppringt. Mulighet til å gå gjennom bilen sammen med firmaet, var heller ei mulig. Jeg fikk mail, og når jeg sjekket denne ringte jeg dere umiddelbart. Jeg ba om å komme ned å se på dette, men det var ikke mulig. Dere hadde allerede sendt bilen bort. Og dere ringte ikke, eller tok kontakt, for å gi meg mulighet til å se på dette. Jeg ba sådan om bilder, men det var heller ei ikke mulig. Ba igjen om bilder nå nylig, men ikke mulig da heller. At den hadde sprekk, og Riis Bilglass kan bevitne det, sier lite om at det er skjedd i tidsrommet disponerte bilen. Det kan ha skjedd før jeg overtok bilen, og etter bilen var levert. Dette synes jeg er dårlig håndtert. Hadde det sådels vært en liten egenandel, så spørs det om det er verdt bryet med å bestride, men at dere krever flere tusen er fullstendig hårreisende og useriøst. Så med dette bestrider jeg regningen og ønsker bevis hvor det fremkommer at det er den aktuelle bilen jeg har leid, i det tidsrommet jeg har disponert bilen på, som har fått en skade. Hvis ikke vil jeg måtte gå videre med dette til forbrukerrådet, evt. media, for å belyse denne vanvittige situasjonen. Håper på ett greit svar.. Anonymous poster hash: c8b39...7d7 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #14 Skrevet 5. november 2014 Hvilket selskap var dette? Normalt kvitterer man jo ut at det ikke er noen skader sammen med en ansatt i forbindelse med innlevering. Aldri gjort. De gangene jeg har leid bil skal har de skulle blitt levert utenom åpningstid. Anonymous poster hash: 5edf4...dc4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #15 Skrevet 5. november 2014 stryk evt, media. :O Anonymous poster hash: 00ae6...4b5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #16 Skrevet 5. november 2014 Nei, leiebilforsikring er noe eget. Det som inngår i leieprisen er kun en minimumsforsikring, med enorme egenandeler. Selskapene selger derfor dyre forsikringer på toppen når du henter ut bilen. Tilleggsforsikringer dekker disse egenandelene for 2-500 i året i forsikringspremie. Man bør derfor alltid ha en privat ekstraforsikring ved leie av bil. Kasko (vanlig bilforsikring) dekker kun skader på den bilen som er forsikret. Men man kan som sagt å ha rett på rettshjelp og tjenester utenom det vanlige som en del av andre forsikringsavtaler. Vi har hatt flere leiebiler pga. En problembil. Aldri tenkt over at disse ikke var forsikret via min egen bils superforsikring. Eller forhandlers forsikring da det har vært bilforhandler som har stått qnsvarlig for å gi oss bil når den nesten nye bilen gang på gang hadde problemer. Fikk til slutt hevet kjøpet så det problemet er løst men dette skal undersøkes videre! Det står egenandel kr. 4000 v/skade på noen av papirene.Anonymous poster hash: 21b66...50d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå