Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Formue: 377094
Inntekt: 916866
Skatt: 384180

Inntekt og skatt: det er summen de tjener og skatter pr år.

Men hva betyr formue?

Anonymous poster hash: bfb1c...7ba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verdier - gjeld

Anonymous poster hash: 9eba9...786
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Inntekt er etter alle mulige fradrag, så hvis du skal regne deg frem til noens bruttolønn må du har ganske mye mer informasjon om lån/gjeld/rentebetingelser osv.

Formue betyr innskudd og verdier, generelt sett. Aksjer, penger på bok, fratrukket gjeld osv. Skattelistene gir sjeldent er reelt bilde over en persons inntekter

Endret av Talbot
  • Liker 1
Skrevet

Så formue er gjeld?

Og inntekten er summen uten at skatt ble trukket ikke sant?

Gjest Gjespegjest
Skrevet (endret)

Så formue er gjeld?Og inntekten er summen uten at skatt ble trukket ikke sant? Anonymous poster hash: bfb1c...7ba

.

Endret av Gjespegjest
Skrevet

Grovt forklart:

Formue er verdiene personen skattemessig (!) eier fratrukket gjeld og minstefradrag. Ligningsverdien på hus er eksempelvis lav i forhold til reell verdi.

Inntekten er etter at rentefradrag, personfradrag ++ er trukket fra, pluss evt. kapitalinntekter.

Du må vite ganske mye om en person for å kunne regne ut bruttolønn.

Skrevet

Så det eksemplet jeg la ute, er inntekten brutto?

Skrevet

Ingen av delene, det er inntekt etter fradrag men før skatt. Jeg tror det finnes diverse kalkulatorer på nettet der du kan skrive inn tallene og så regner den ut en mer reell brutto lønn for deg. Søk etter f.eks. skatteliste kalkulator, og pass på at den er tilpasset 2013.

Anonymous poster hash: d9161...29a
  • Liker 1
Skrevet

Ingen av delene, det er inntekt etter fradrag men før skatt. Jeg tror det finnes diverse kalkulatorer på nettet der du kan skrive inn tallene og så regner den ut en mer reell brutto lønn for deg. Søk etter f.eks. skatteliste kalkulator, og pass på at den er tilpasset 2013.

Takk... Men så det stod formue i mange artikler idag så lurte på det ... :)

Skrevet

Takk... Men så det stod formue i mange artikler idag så lurte på det ... :)

I tilfelle du misforstod hva jeg mente: Den oppgitte inntekten er verken netto eller brutto. Formue er formue, men tallet i listen er lavere enn det hadde vært hvis man hadde regnet 100% av verdien på huset i stedet for ca 25%. Hvis man har et veldig dyrt hus med litt gjeld på kan man fortsatt få 0 i formue.

Skrevet

I tilfelle du misforstod hva jeg mente: Den oppgitte inntekten er verken netto eller brutto. Formue er formue, men tallet i listen er lavere enn det hadde vært hvis man hadde regnet 100% av verdien på huset i stedet for ca 25%. Hvis man har et veldig dyrt hus med litt gjeld på kan man fortsatt få 0 i formue.

Aha, nå skjønner jeg bedre :) Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...