Gå til innhold

Prisme i brilleglass, samsynsproblemer. Kan man bruke linser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.3.2015 den 15.12):

Jeg hadde store samsynproblemer tidligere. Jeg begynte med linser lell, og det gikk helt fint. Har prismer i brilleglassene fremdeles, men merker ikke noe problemer med linser. Jeg passer på å gå med briller litt om kveldene, og i helgene venter jeg gjerne til jeg skal ut før jeg tar på meg linser. I ukedagene bruker jeg linser fra tidlig morgen til tidlig kveld.

Anonymous poster hash: 67c94...131

Hvor sterke prismer har du/hadde du hatt glassene dine?

Anonymkode: d0ddb...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.10.2014 den 22.54):

Har dere vært hos en optiker som er spesialist på samsynsproblematikk, eller bare en optiker med grunnutdannelse?

Der er en spesialist på Voss, og i Bergen reiser folk fra hele landet til Sølvi Knudsen. Begge skal være gode på samsynsproblematikk.

Ved samsynsvansker er musklene som styrer øyets bevegelser litt i ulage. Noen kan for stramme og noen kan være for slakke. Når disse musklene ikke er helt som de skal være blir resultatet skjeling enten på nært eller på langt, eller begge deler. Noen har og en variant der de kompenserer for problemet med at det ene øyet kobber og det andre hviler. Og noens øyne bytter på å hvile og å jobbe.

Gode briller er derfor alfa og omega for et syn som fungerer optimalt både ved lesing og annet synsarbeid.

Linser er vanskelig å få med prismer. Noennhar prismer inn og noen har prismer ut, så dette er litt variabelt.

Samsyn kan bli bedre og nesten helt borte dersom man får fornuftig trening og trener slik optikeren anbefaler. (Har erfaring med Sølvi sin trening og vet at denne hjelper, og at briller fra Sølvi fungerer for mange som tidligere ikke har kunnet lese.)

Anonymous poster hash: d78a3...480

Hva slags trening gir Sølvi Knudsen? Jeg har gått til henne et par år og ikke fått noe trening og mitt samsyn var helt på trynet sa hun

Anonymkode: d0ddb...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...