Gå til innhold

Prisme i brilleglass, samsynsproblemer. Kan man bruke linser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prismer i brilleglassene mine, fordi jeg visstnok har noe problemer med samsynet. Jeg skal til optiker etterhvert, men lurer på om noen her vet om man kan bruke kontaktlinser hvis man har samsynsproblemer?

Anonymous poster hash: f8936...c31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror desverre ikke en kan bruke linser om en har samsynsproblemer, men du kan alltids spørre optikeren :) De vet bedre enn oss på KG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, jeg leste i alle fall et sted at man ikke kunne bruke linser hvis man hadde alvorlige samsynsproblemer. Så vet ikke om det kommer an på i hvilken grad man har samsynsproblemer? Jeg skal til optikeren snart ja, men ville bare høre her om noen har erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke linser, men må kanskje ha briller med prismeglass i tillegg.

Det kommer an på hvor alvorlig problemet er, og om du har det kun på nært hold, langt hold, eller begge deler.

Jeg har samsynsproblemer kun på nært hold, og kan godt kjøre bil med bare linser. Men hvis jeg skal lese mye må jeg ha lesebriller som korrigerer for samsynsproblemene.

Andre har det motsatt, at de må ha briller som korrigerer for samsynsproblemet på langt hold, for eksempel ved bilkjøring, men klarer seg med bare linser på mellom- og nærdistanse.

Anonymous poster hash: 96553...71e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samsynsproblemer noe som kan endre seg over tid? Jeg har som sagt prismer i brilleglassene mine nå (de er 4 år gamle), og var til synsprøve i dag. Optikeren der kom frem til at jeg ikke trengte prismer, og fant ikke noe galt med samsynet. Blir litt forvirret, vet liksom ikke helt hva jeg skal tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært hos en optiker som er spesialist på samsynsproblematikk, eller bare en optiker med grunnutdannelse?

Der er en spesialist på Voss, og i Bergen reiser folk fra hele landet til Sølvi Knudsen. Begge skal være gode på samsynsproblematikk.

Ved samsynsvansker er musklene som styrer øyets bevegelser litt i ulage. Noen kan for stramme og noen kan være for slakke. Når disse musklene ikke er helt som de skal være blir resultatet skjeling enten på nært eller på langt, eller begge deler. Noen har og en variant der de kompenserer for problemet med at det ene øyet kobber og det andre hviler. Og noens øyne bytter på å hvile og å jobbe.

Gode briller er derfor alfa og omega for et syn som fungerer optimalt både ved lesing og annet synsarbeid.

Linser er vanskelig å få med prismer. Noennhar prismer inn og noen har prismer ut, så dette er litt variabelt.

Samsyn kan bli bedre og nesten helt borte dersom man får fornuftig trening og trener slik optikeren anbefaler. (Har erfaring med Sølvi sin trening og vet at denne hjelper, og at briller fra Sølvi fungerer for mange som tidligere ikke har kunnet lese.)

Anonymous poster hash: d78a3...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, er samsyn noe som defineres forskjellig, tro? Jeg har de siste 10 årene fått høre at jeg mangler samsyn, men jeg har brukt linser i 30 år. Har aldri hørt det skulle være noe problem. Optikeren bruker det faktisk bevisst i korreksjonen så vidt jeg har forstått.

Men kan sikkert være flere grader av det også, for alt jeg vet.

.....

....og der kom forklaringen, ja.

Jeg har den varianten der et øye hviler mens det andre jobber. Jeg kan faktisk selv kjenne vekslingen når "det andre" overtar. Optikeren har de siste årene brukt dette bevisst i korreksjonen, på den måten at et øye er optimalisert for langt hold, mens det andre er korrigert slik at det skal virke best på leseavstand. :ler:

Ganske praktisk ordning, for så langt har jeg sluppet lesebriller.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv samsynsproblematikk og bruker både briller og linser(ikke samtidig da). Vet ikke om jeg har prisme i brillene jeg da. Men vet at den ene linsa mi har et lodd i seg som gjør at den står "rett vei", så ser dårlig på det øyet som kobler ut dersom jeg knyter sko eller står på hodet. Tror dette gjøres på grunn av hornhinneskjevhet i nevnte øye. Bruker briller til hverdags og linser på trening. Ikke helt komfortabel med linsene enda.

Har vært hos spesialist på samsyn i Trondheim og testet treningsopplegg, men litt for sløv og føler raskt ubehag av denne type øyetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bruke linser mot det nei, men om du er nærsynt/langsynt så kan jo du ha linser mot det og bruke brillene når du trenger dem. Slik at du ikke alltid må ha brillene om du ikke liker det.

Men dette problemet er mulig å trene opp, jeg gjorde det selv for noen år siden og har ikke behov for briller lenger. Det var slitsomt og intensivt, men ga kjempegode resultater. Og når du først har trent det opp så blir det sånn.

Hvor i landet bor du? Kan anbefale optiker/optometrisk i Ålesund og Oslo.

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? Kan anbefale optiker/optometrisk i Ålesund og Oslo.

Har reist langveis fra for å gå til Sølvi i Bergen. Ved hjelp av trening og prismer kan jeg i dag lese uten større besvær. Vet om flere som reiser langveis fra, særlig etter trafikkulykker med nakkeskade for å få hjelp hos Sølvi. Kjente Opheim på Voss, men han har gitt seg. Husker ikke hvem som overtok. Med mindre folk har store problemer er en vanlig optiker ok.

Samsynsvansker sitter i muskulaturen rundt øyet. Dysleksi sitter i hjernens

sysnsenter, men begge deler fungerer ganske likt mht. Lesevansker. Har en problemer med å lese forplanter dette seg til skrivingen. Særlig dyslektikere får skriveproblemer fordi de ikke leser det de skriver, for å bruke en forståelig forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist langveis fra for å gå til Sølvi i Bergen. Ved hjelp av trening og prismer kan jeg i dag lese uten større besvær. Vet om flere som reiser langveis fra, særlig etter trafikkulykker med nakkeskade for å få hjelp hos Sølvi. Kjente Opheim på Voss, men han har gitt seg. Husker ikke hvem som overtok. Med mindre folk har store problemer er en vanlig optiker ok.

Flere optikere som blir kurset ang opptrening av samsyn, så man trenger ikke reise til Voss med det problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
AnonymBruker

Sliter selv med samsyns vansker og har lest mye om dette. Kom borti denne tråden nå og fikk lyst å kommentere, selv om jeg ser den er litt eldre ...har selv vært naturlig nok hos mange såkalte spesialister innen samsyn, men først da jeg tok turen til Voss og Alf Opheim nå i januar , var det endelig hjelp å få! Er uten tvil den beste samsyns spesialisten jeg har vært hos, både under synsprøven og ved resultater som ble oppnådd. Han bruker fort 1 time med grundig forklaring og proft opplegg. Har folk fra hele landet, de har jo drevet i mange år med dette.

Anonymous poster hash: 031ff...e89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prismere i glassene mine, ganske kraftige sådan - jeg kan ikke bruke linser om lang tid, men for en kveld eller på ferie så kan det gå. Men jeg ser ikke veldig bra når jeg går med linser, men det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samsynet kan også endre seg over tid, på samme måte som styrke og hornhinneskjevhet, så det kan hende du ikke behøver prismeglass neste gang du er hos optiker.

Mener prismer som oftest blir brukt når man skjeler, for å unngå at øya går i kryss ved samsynstrøbbel, men hva vet jeg :P

Men det er sjeldent man ikke kan bruke kontaktlinser fordi man har litt trøbbel med samsynet generelt. Antar at det er de som i hovedsak har prismeglass for å unngå eksessiv skjeling som ikke bør bruke linser, da linsene ikke kan gi samme stabilisering av øynene.

Selv hadde jeg litt problemer med samsynet på nært hold før, samsynstesten hos optiker er der du skal få to små klosser til å stå like ved siden av hverandre, eller like over hverandre, og jeg fikk det til på avstand, men på nært hold gjorde de alltid et voldsomt hopp fra en side til en annen.

Dette hadde for øvrig endret seg da jeg var hos optiker sist, plutselig fikk jeg klossene til å stå pent over hverandre også på nært hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde store samsynproblemer tidligere. Jeg begynte med linser lell, og det gikk helt fint. Har prismer i brilleglassene fremdeles, men merker ikke noe problemer med linser. Jeg passer på å gå med briller litt om kveldene, og i helgene venter jeg gjerne til jeg skal ut før jeg tar på meg linser. I ukedagene bruker jeg linser fra tidlig morgen til tidlig kveld.

Anonymous poster hash: 67c94...131
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Jeg har prismer i brilleglassene mine, fordi jeg visstnok har noe problemer med samsynet. Jeg skal til optiker etterhvert, men lurer på om noen her vet om man kan bruke kontaktlinser hvis man har samsynsproblemer?

Det kommer helt ann på prismeverdiene dine, og hvordan du fungerer uten prismehjelp. Noe klarer det over kortere periode, mens andre har ikke evne til å se uten prismene. Dette vil optiker kunne teste på deg. Det kommer også ann på kombinasjonen av styrkene dine ellers også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse
AnonymBruker

Det er ikke uvanlig å ha samsynsfeil. De færreste  merker noe til dette og føler ikke at de trenger å anstrenge seg mer enn normalt. Alle trenger ikke å bruke prismebriller. Når det kommer til linser tror jeg det skal gå fint å bruke dette, det spørs hvor nedsatt syn du har. Bare pass på å bruke briller når du har mulighet slik at øynene får "puste".

Fant en fin artikkel om hva samsyn er. Håper det ordner seg med linsene, det gjør ting litt lettere i hverdagen :)

Anonymkode: e0304...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Er det noen optikere i Oslo som er gode på dette? Jeg har slitt med dette i ti år og vært hos sikkert 20 optikere men får likevel ikke briller som jeg klarer å se godt med. «Må bare leve med det» er beskjeden jeg får. 

Anonymkode: 21410...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klinikk på Holmlia utenfor Oslo som jobber med samsyn

Anonymkode: d0ddb...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke linser med prismer i fordi så langt har ikke forskningen kommet enda.

Anonymkode: d0ddb...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...