AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #1 Skrevet 17. oktober 2014 Heisan. Jeg selger endel ting på finn.no og har den senere tid opplevd det litt vanskelig med hvordan betaling best bør gjennomføres, slik at det både er trygt for kjøper og selger. Jeg har lest mange saker hvor kjøper er redd for å bli lurt/er misfornøyd etc. men jeg ønsker å sette litt fokus på også selger sitt ståsted da jeg har erfaring med nettopp å bli lurt også som selger! slik jeg har kommet fram til finnes 3 betalings-alternativer når en kjøper ønsker å handle noe privat gjennom finn: privat oppgjør, postoppkrav eller Finn betalingsgaranti. -privat oppgjør går jo ut på at kjøper overfører avtalt beløp til selger, og må altså stole på selger. Ikke alle ønsker dette, noe jeg kan ha forståelse for, selv om jeg selv er en ærlig person. - jeg har ofte benyttet postoppkrav hvor kjøper ikke betaler noen ting før vedkommende henter pakken på posten og betaler da. Dette gikk helt fint inntil i sommer da en kjøper valgte å ikke hente pakken. Jeg fikk den i retur, men måtte dekke både postoppkrav beløpet og porto selv. Kjøper fikk jeg selvsagt aldri tak i. Altså ikke noe jeg ønsker å bruke igjen. - Finn har en betalings garanti, og jeg har brukt denne. Jeg har imidlertidig inntrykk av at mange kjøpere synes denne er litt kronglete siden dette tar mer tid med godkjenning via finn etc.. Jeg har også inntrykk av at dette alternativet er til stor fordel for kjøper. Hva hvis kjøper her er uærlig og påstår varen ikke er slik den ble annonsert? pengene er jo da sperret, og selger har vel lite han/hun skulle sagt? Mitt spørsmål er hvordan andre finn-kjøpere og selgere løser dette? Er det andre bedre alternativer? jeg har også et sp. angående forsendelse. De fleste finn-kjøpere ønsker det billigst mulig med forsendelse, og når jeg da selger varer som veier under enn viss vekt som kan sendes som brev til f.eks. 35 kr, så ønsker de færreste å betale ekstra for å spore pakken. Hva da hvis pakken blir borte? skal kjøper eller selger betale så lenge jeg som selger har gitt alternativet med sporing? Jeg har bla. solgt endel smykker av en viss verdi som kan sendes enkelt, men opplevd å miste kunder som ikke ønsker å betale for sporing av pakken.. (ettersom det koster 115 kr mer) Hva er her rettferdig? Skal jeg kreve sporing (sende som pakke som koster 150 kr) eller understreke at jeg ikke dekker beløpet dersom kunden ikke velger dette alternativet, og pakken skulle bli borte i posten? Jeg vil tro dette er et dilemma også for selgere på bloppis, epla etc. Jeg lurer også på hvordan andre løser det dersom kjøper ikke er fornøyd og vil ha penger igjen for varen/sende den i retur. Jeg er som sagt en ærlig selger, men har opplevd kjøpere som har urealistiske forventninger selv om jeg har nøye bilder og skriver "varen har sånn og sånn slitasje". Når varen koster mindre enn porto, f.eks. klær som selges for 100 kr, mens porto er på 150 kr. Hvordan løser man dette? Så langt har jeg latt personen beholde plagget OG betalt tilbake (da dette bare har hendt en gang) men satt igjen med en følelse av å bli "lurt" som selger, og at kunden ville klagd uansett. Er det vanlig å dele porto dersom kjøper ønsker å sende varen i retur? Er det påkrevd at selger dekker dette? Jeg snakker her da igjen som en ærlig selger som gir gode beskrivelser av tingene jeg selger, er det da riktig at jeg skal betale retur hvis jeg allerede i annonsen har opplyst om evt. feil og mangler? Alle innspill mottas med takk. Det er sikkert både uærlige kjøpere og selgere der ute. desverre. Jeg er ute etter innspill for å gjøre kjøp via finn til en positiv og lettvint opplevelse for begge parter Det skal sies at jeg har solgt mange hundre ting, og i 99% av tilfellene går det bra! men jeg ønsker å være litt mer på den sikre siden i framtiden. Anonymous poster hash: a00a3...67a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #2 Skrevet 17. oktober 2014 De siste ukene har det vært minst to tråder med utbrodering av dette temaet. Anonymous poster hash: 1ce36...6a3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #3 Skrevet 17. oktober 2014 jeg sjekket selvsagt dette før jeg skrev, og fikk bare opp en tråd som ikke var relevant fra 2012. kunne du kanskje lagt ved link til tråden? Anonymous poster hash: a00a3...67a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå