Gå til innhold

Er du Norges rikeste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag oppdaget jeg en morsom søkefunksjon der man kan sammenlikne sin formue, inntekt og skatt med Norges befolkning.
Jeg fikk "Din formue plasserer deg som nr. 280 385 av Norges 4 437 754 skatteytere" og "Din inntekt plasserer deg som nr. 578 201 av Norges 4 437 754 skatteytere"

Syns det er morsomt i en alder av 30.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skatten-2013/sammenlign-deg-med-resten-av-loenns-norge/a/23317382/

Anonymous poster hash: b2a27...b9d

Anonymous poster hash: b2a27...b9d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din inntekt plasserer deg som nr. 65 871 av Norges 4 437 754 skatteytere.

Din formue plasserer deg som nr. 24 625 av Norges 4 437 754 skatteytere.

Anonymous poster hash: 2c479...679

• Liker 1
Skrevet

Din inntekt plasserer deg som nr. 555 015 av Norges 4 437 754 skatteytere. 20 år ;)

Anonymous poster hash: 29ee2...123
Skrevet

Er student, 24, ingen fast inntekt.

Din formue plasserer deg som nr. 70 097 av Norges 4 437 754 skatteytere.

Anonymous poster hash: 9bca9...41c
Gjest Kathpus
Skrevet

Din formue plasserer deg som nr. 1 490 422 av Norges 4 437 754 skatteytere.

19 år

Skrevet

Denne kalkulatoren virker ikke riktig. Flertallet i Norge må i så fall være lutfattige.

Anonymous poster hash: adaeb...01b
Skrevet

Denne kalkulatoren virker ikke riktig. Flertallet i Norge må i så fall være lutfattige.

Anonymous poster hash: adaeb...01b

Husk at ligningsinntekt er mye lavere enn brutto i ntekt for de aller fleste...

Anonymous poster hash: 45752...f39

Skrevet

Ser ut til at veldig mange ikke forstår at dette er nettoinntekt, og den reelle bruttoinntekta kan variere stort.

1. Du kan legge til et minstefradrag på alle inntektene. Denne varierer, men ligger vel på rundt 80000 for de fleste.

2. Gjeldsrenter kan legges til. Vi har f.eks. totale gjeldsrenter på 105000 for 2013. Så avhengig av hvordan man fordeler disse mellom ektefeller, så må dette legges til.

Ta meg f.eks. I fjor tjente jeg ganke nøyaktig 800.000,-. Likevel står jeg oppført i skattelistene med litt i overkant av 600.000,-

Årsaken er at alt av fradrag på gjeldsrenter er på min likning. Dette pluss diverse andre fradrag for fagforening etc. Utgjør altså nærmere 200.000,-

Hade vi ønsket det kunne vi overført alle gjelsrentene til konas likning, uten at det hadde påvirket vår totale skatt (pga at vi er gift). Dette ville ha sørget for at jeg hadde blitt oppført med over 100.000 mer på skattelistene, og kona tilsvarende mindre.

Derfor stemmer heller ikke avisenes kalkulatorer der de regner ut "så mye tjener de egentlig". Rett og slett fordi de ikke aner hvor mye gjeldsrenter og andre fradrag hver enkelt har, og heller ikke vet hvordan de har fordelt fradragene sine.

Anonymous poster hash: e14c7...708
Skrevet

Derfor stemmer heller ikke avisenes kalkulatorer der de regner ut "så mye tjener de egentlig". Rett og slett fordi de ikke aner hvor mye gjeldsrenter og andre fradrag hver enkelt har, og heller ikke vet hvordan de har fordelt fradragene sine.

Bortsett fra spesialfradrag som f.eks. BSU og personer som har andre skattesatser enn de vanlige så stemmer faktisk kalkulatorene veldig godt. Jeg har vært med å lage en slik kalkulator selv, og ved å bl.a. ta hensyn til at lønn skattes med trygdeavgift og som alminnelig inntekt, mens de fleste fradrag bare trekkes fra alminnelig inntekt, så kan man regne ut hvor store kapitalinntektene eller utgiftene (f.eks. renteinntekt eller utgift) totalt sett har vært.

Ut i fra dette kan man også estimere f.eks. hvor mye de har i gjeld ut fra hvor høy rente de fleste banker har hatt, men det er så vidt jeg vet ikke noen som har gjort det siden man er redd for å bli den som blir hengt ut som for invaderende.

Anonymous poster hash: a73e0...d52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...