Gå til innhold

Hvor mye har troen å si ?

Anbefalte innlegg

Har bodd i Skottland en stund å på britisk TV har de et program om en person med overnaturlige evner...

Det ene stuntet som var vist på TV dreide seg om å komme i kontakt med en person som hadde vært med å ta kollektivt selvmord i et studenthjem på 70 tallet. Det var 12 studenter med som var med på alle forskjellige delene av stuntet. Fra at alle hver for seg fant ut hvem de skulle få kontakt med til wija board(som funket ) og til at ånden tok plass i en av studentene.

Jeg syns sånne ting er drit skummelt og tror litt på det, men har aldri prøvd. Da jeg så dette ble jeg egnstelig ass. Folk ringte inn å sa de hadde hørt lyder hjemme osv. Alle de som var på tv var helt sikkre på at de hadde hatt kontskt med denne person. Man så i øynene deres at de var kjmpe redde.

Det hele endte med at en ekte dame kommer å møter program ledern - samme dame som de hadde hatt kontakt med, hun var ikke død. Han med de overnaturlige evnene hadde klart på sin måte å overbevise de andre om at det virkelig var en ånd der. Når det gjelder glasset på wija boardet som flyttet var det faktisk de forsøks personene som flyttet det, uten at de merket det.

Skremmende hva slike overnaturlige/karismatiske personer kan gjøre. Det finnes sikkert flere slike i "relgiøse personer" som misbruker sine evner til å gjøre liknende ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Skremmende hva slike overnaturlige/karismatiske personer kan gjøre. Det finnes sikkert flere slike i "relgiøse personer" som misbruker sine evner til å gjøre liknende ting.

Evnen han misbrukte var hans ferdigheter til å manipulere folk. Tror mange slike er dyktige tryllekunstnere, jeg. Ikke uten grunn James Randi (tidligere tryllekunstner) bruker mye av livet sitt på å avsløre slike sjarlataner (denne personen var vel ikke det, siden han avslørte triksene sine). Den som klarer å overbevise ham får en pott som nå er oppe i en million dollar (hvis ikke mer nå). Mange som har prøvd seg, men ingen som merkelig nok klarer å bevise sine overntaurlige evner når James Randi ikke tillater dem å preparere menneskene, tingene whateva de har planer å bruke sine evner på. På en tilsvarende måte forsvant Uri Geller første gang på slutten av 70-tallet da hans stunt ble avslørt. Riktignok klarte han å lure folk igjen da de fleste hadde glemt ham, eller så er det bare mange som meg som synes han er en artig tryllekunstner og en dyktig motivator. Tror det er det sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...