AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #1 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg går første avdeling juss, mitt første år på høyere utdanning. Jeg ønsker å få så gode karakterer som mulig, og ønsker å høre deres tips. Kan være alt fra hvor mange timer om dagen du leser til hvordan du har innarbeidet lovverket. Må ikke være jusstudent, og hvis du er en B-student så er du også velkommen til å svare Anonymous poster hash: f5b15...3b6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #2 Skrevet 17. oktober 2014 Har jobbet med karakterstatistikk tidligere og på jussen er det rett og slett slik at trikset er å ta opp eksamen. Det betyr jo både at du får lest "dobbelt" på et fag, eller at du kan nedprioritere et fag det ene året hvis du har to. Vi snakker maksimalt 1 student som uteksamineres årlig med bare A, og det er ofte gjentak involvert. Du kan bli sensor på avdelingseksamen uten A i snitt, liksom. Anonymous poster hash: 3938d...007
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #3 Skrevet 17. oktober 2014 A på jus er ekstremt vanskelig. Jussen er tross alt ikke like mye et huske-fag som et tenke-fag. Jeg har studert andre ting også i tillegg, og det har i mye større grad vært huske-fag. Så lenge man har lest pensum, husker pensum, så kan man ramse det opp på eksamen og få en A. Dette gjelder ikke like langt på jussen, der det stilles mye høyere krav til å anvende en konkret rettsregel eller et konkret pensumstoff på et helt særegent faktum. Faktum er jo aldri lik, og det krever dermed en del refleksjon og forståelse for å vite hvilke regler som er rette å anvende. Det krever også at man ser rettsregelen i system med de andre, samt. at man klarer å se sammenhenger i pensum i mye større grad enn i slike huske-fag. Det er videre et helt unikt krav til egen refleksjon og vurdering, som skal være i tråd med vurderinger og refleksjoner som er gjort tidligere (enten i rettspraksis, juridisk teori, eller lignende). Det er med andre ord krav både til at man har arbeidet med pensumstoffet, men også at man har forstått det man arbeider med! Men det er steg 1. Steg 2 er selvfølgelig å kunne metoden. Den juridiske metode er essensiell i en god jus-besvarelse. Kan man ikke metoden får man heller ikke en god karakter. Det trekker svært mye ned å ha dårlig språk, dårlige formuleringer, at man gjentar faktum unødig, eller har andre formfeil i besvarelsen. Gjennomsnittet i mitt årskull er ikke A-er eller B-er. Snarere C-er og D-er. B er dermed en særlig god karakter, og A er en ekstremt god karakter. Det bør og skal være sånn, fordi da er det enklere å skille de virkelig gode besvarelsene fra de middelmådige. Dersom det er mange A-er, er nivået også deretter. Det er viktig å huske på at du ikke er perfekt, og å strebe etter en A på eksamen kan medføre stor skuffelse når besvarelsen viser seg å være en C eller en B. Ta således ikke sorgene på forskudd, og ha ikke forventningene kjempehøye. Du må lese mye, stå på, gjøre masse oppgaver og være god student, men du har alltids anledning til å ta opp en eksamen igjen dersom du skulle ha en dårlig dag på eksamen. Lykke til Anonymous poster hash: e0f97...24a 2
Gjest HowardRoark Skrevet 18. oktober 2014 #4 Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Jeg fikk A i forretningsjus på BI, men det er kanskje ikke særlig imponerende. Forventet å måtte jobbe hardt for en C, men det gikk opp et lys når jeg begynte å jobbe skikkelig med det. Nøkkelen der var i hvert fall å lære seg juridisk metode, arbeide inn lovverket og løse gamle eksamenssett. Jeg gjorde alle tidligere eksamenssett to ganger. Gå gjerne for forståelse og bruk god tid først, men på slutten må du gå gjennom eksamenssettene som om du faktisk er på eksamen. Da har du ikke tid til å tenke, men må bare skrive fort som faen. Jeg skrev vel rundt 30 sider på forretningsjus. Gikk forøvrig ut med A i alle andre fag også, utenom ett. Har hørt en del si at det er et enkelt studium, så det er ikke sikkert det er noe å snakke om. Går nå på et tyngre studium. Jobber langt mer, men føler at jeg henger bra med. Går fortsatt for A-en. Problemet mitt er kanskje det at jeg er for grundig og gjør nesten for mye. Men det er mulig det er det som skal til om man vil ha en A. Ett tips er i hvert fall å være eksamensorientert og finne ut hva du faktisk skal kunne og hva som er viktigst. Se på læringsmål og jobb med gamle eksamenssett der de foreligger. Er det en spesiell oppgave du sliter med, så merk av denne og gjør den 10 ganger. Bruk post-it lapper til å skrive ned definisjoner. Heng de opp på pulten din eller hjemme. Søk alltid forståelse fremfor pugging. Da sitter kunnskapen bedre og du kan enklere resonnere deg frem til ting i ettertid. Noen bruker reiserute-teknikken til memorisering av stoff. Har ikke lært den selv da jeg har mest kvantitative fag, men mulig jeg skal lære den. Kjøpte boken "How to be a straight A-student", men er litt skuffet så langt (er ikke ferdig). Mye så langt er bare sunn fornuft i tillegg til at studentene bruker ganske mye tid tross alt. For min del er det i hvert fall hardt arbeid som ligger bak. Litt fornuft også. Men skulle gjerne brukt mindre tid på skolen. Vær sulten og stå på! Endret 18. oktober 2014 av HowardRoark
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #5 Skrevet 18. oktober 2014 Tusen takk for de gode svarene. Har dere noen tips til å innarbeide lovboka? Tar fortsatt i masse generelle tips, gjerne fokusert til jussen. Er så utrolig nervøs for å ikke få A. Er så redd for å få D er dårligere :( Anonymous poster hash: f5b15...3b6 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #7 Skrevet 19. oktober 2014 Tusen takk for de gode svarene. Har dere noen tips til å innarbeide lovboka? Tar fortsatt i masse generelle tips, gjerne fokusert til jussen. Er så utrolig nervøs for å ikke få A. Er så redd for å få D er dårligere :( Anonymous poster hash: f5b15...3b6 Er jusstudent på tredjeåret, og tro meg; du kommer trolig som "alle andre" ikke kun til å få A. Det vil bli B, og til og med C. Men husk; får du en D er det ikke verdens undergang. Det kan være du misforstod faktum, misforstod anførsler eller bare hadde en dårlig dag. Og det finnes viktigere ting i livet enn å få gode karakterer. Gjennomsnittskarakteren på jussen er C. Jeg er likevel en av dem som arbeider en del for å få et godt snitt, men jeg tar IKKE opp en eksamen jeg fikk B på. Er alltid fornøyd med B, uansett om A selvsagt er veldig kjekt. En C kan jeg ta opp igjen litt avhengig av hvor flink jeg faktisk var i faget; skal straks feks ta opp igjen en eksamen hvor jeg bare hadde en dårlig dag og misforstod faktum. Det viktigste er metode. Og det mener jeg virkelig. Det tar litt tid å lære seg hvordan en skal skrive lettleselig og godt. Det er viktig å vise at du holder på metoden gjennom hele praktikumen. Også når du skriver en teorioppgave er det viktig å ikke glemme at du skal gjøre det oversiktlig for leseren. Til og med nå på tredjeåret leser jeg stadig vekk medstudenters oppgaver som har helt rævva metode. Det gjør umiddelbart at jeg oppfatter oppgaven som ganske dårlig - uansett om den materielt sett er helt grei. Innarbeiding av lovsamlingen: gjør det som du selv vil. Du må finne noe som passer for deg. Selv bruker jeg mange ulike farger, men har ikke et system. Liker bare å merke litt her og der slik at hjernen min under en eksamen skjønner at "her har jeg vært før". Andre har egne farger for streng tolkning, innskrenkende tolkning, forarbeider, en viktig dom osv. Andre igjen har nærmest blanke lovsamlinger. De fleste av oss bruker jo i hverdagen kun Lovdata. Lesetid: jeg jobber en god del utenom skolen, rundt 40% (ikke relevant jobb). Så jeg leser ikke fra 8 til 18 hver dag akkurat. Leser som regel fra 8 til 16, og inni her er det gjerne forelesninger og oppgaveskriving. Tar meg gjerne fri en dag her og der dersom jeg er i rute med faget. Lager meg alltid en studieplan som jeg (forsøker) å følge, men det hender at jeg faller litt bak... men det ordner seg alltid til slutt. Forsøker å ta helt fri i helgene, men i eksamenstider gjør jeg ikke annet enn å lese, jobbe, spise, sove. Men igjen; jeg dør ikke av en C. Dagen er ikke ødelagt om jeg får en C. Det vil gjerne virke som om "alle andre" kun får B og A, men i realiteten er den mest normale karakteren på enhver eksamen C. Anonymous poster hash: b160a...50e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #8 Skrevet 19. oktober 2014 Det hjalp litt:) Men vi har ikke metode før etter jul, så jeg synes det er vanskelig. Kan noen skrive korte, generelle metode tips? 😊Anonymous poster hash: f5b15...3b6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå