Gå til innhold

Vurderer boligkjøp og kan nada om oppussing/"bygging" av kjeller mm. Pris, tid? hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Saken er; bor i et attraktivt område der større bolig er er DYRT så nå vurderer vi å kjøpe leilighet i 4-mannsbolig der kjelleren ikke er utnyttet og bygge ut den. Det vil i praksis si at alt nok er grå mur der nede (ikke vært på visning enda) og må settes i stand fra bunnen. Gulv, tak, vegger, vinduer må tas i kjeller samt at vi vil ha et vaskerom og et lite bad der nede. I tillegg må hele leiligheten i 1. etg fikses- der har det bodd en gammel dame siden huset var nytt i -51, så det vil si at alt må males, gulv legges i noen rom og pusse opp kjk og bad.

Jeg vet at dette er kostbart, men lurer på om noen har en grov peiling på ca hvor mye det kan koste??? OG hvor lang tid dette vil ta når man setter bort jobben. I og med at leiligheten selges som en 1. etg er prisen relativt lav så vi har litt å gå på ift penger til oppussing.

Hvor langt kommer man f.eks med 1.2 mill? Og er det sannsynlig at man kan få fikset mye av dette på 2 mnd.. :P

Veldig takknemlig for svar.. Har kun erfaring med enkel oppussing av en ok leilighet fra før,

Anonymous poster hash: cb003...12a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest paramount

Høres ut som det vil bli billigere å kjøpe et hus.....For har du ikke fagfolk til å gjøre disse jobbene kan det bli myyyye dyrere enn du hadde forestilt deg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det vil bli billigere å kjøpe et hus.....For har du ikke fagfolk til å gjøre disse jobbene kan det bli myyyye dyrere enn du hadde forestilt deg.....

Å nei , ikke her vi bor! Her koster husene minst 8 millioner.... Og denne leiligheten selges for 3.4. derfor er tanken vår at om vi bruker 1 drøy mill på å pusse opp (1.5?) - og da mener vi selvsagt av fagfolk- så er det faktisk en god deal i dette området. Og vips får vi en leilighet på 120 kvadrat.

Derfor; nyttige og praktiske innspill ift oppussing, noen??

Anonymous poster hash: 81dca...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kjelleren ble bygd i -51 er det sannsynlig at den ikke er laged for beboelse, og da kan det bli litt lavt under taket. Når en kjeller skal bli beboelig må gulvet isoleres, det vil stjele verdifull takhøyde. Derfor bør du ta med deg målebånd på visning og måle takhøyden i kjelleren for å se om det er nok. Er det mindre enn 2.20 blir det litt knapt for en person med normal høyde etter isoleringa.

Anonymous poster hash: f570f...bd2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremkommer det av salgsannonsen at kjelleren egner seg for utgravning? Og foreligger det tillatelse fra plan og bygg? I såfall kan dette være en god ide. Dere kommer langt med 1,5 mill

Anonymous poster hash: 6d048...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to! Det som står i annonsen er "utbyggingsmuligheter i kjeller", og denne 4-mannsboligen ligger i et borettslag med mange like hus hvor mange har bygd ut både kjeller og loft allerede. Det vil si at man må søke borettslaget (de godkjenner så fremt man plikter å gjøre ting forskriftsmessig) og plan og bygg om å få gjøre det, men i alle andre tilfeller er godkjenning gitt så jeg antar det ikke blir noe problem her heller..

mtp takhøyde er jeg usikker, det må vi undersøke på visning. Holder på å kontakte en bekjent som bor i samme borettslag i samme type hus og få litt inside-info om slikt. Etter litt undersøkelser på nettet har jeg også kommet til at vi nok kommer et bra stykke på vei med 1.5 mill..

Tar gjerne i mot flere tips. Hvor lang tid kan det ta å fikse en slik kjeller, f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar gjerne i mot flere tips. Hvor lang tid kan det ta å fikse en slik kjeller, f.eks..

Det spørs jo helt hva du vil gjøre.. Skal du bygge bad eller vaskerom, så vil det ta mer tid enn om du ikke skal gjøre det.

Vil du helsparkle murveggene og male dem, eller skal du lekte ut og legge plater på veggen? Skal du sette opp lettvegger, eller skal du ha sterkere, lydisolerte vegger?

Skal du legge varmekabler tar det lenger tid enn å ikke legge varmekabler. Skal du legge flisgulv tar det lenger tid enn parkett/laminat.

Jeg ville nok valgt helsparkling, maling, parkett/laminat og lettvegger. Men jeg vet at enkelte er petimetere som skal ha det akkurat sånn som de vil ha det, uansett hva det koster eller hvor lang tid det tar. Jeg liker å gjøre det enkelt..

Edit: forresten ville jeg valgt laminat, for parkettgulv er veldig kaldt. Det kan bli for kaldt om vinteren.

Endret av Kjemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kjelleren ble bygd i -51 er det sannsynlig at den ikke er laged for beboelse, og da kan det bli litt lavt under taket. Når en kjeller skal bli beboelig må gulvet isoleres, det vil stjele verdifull takhøyde. Derfor bør du ta med deg målebånd på visning og måle takhøyden i kjelleren for å se om det er nok. Er det mindre enn 2.20 blir det litt knapt for en person med normal høyde etter isoleringa. Anonymous poster hash: f570f...bd2

Her er det ikke tilstrekkelig å ta med "bare" et bålebånd, her må tømrer eller annen fagperson inn for å vurdere hva som er mulig og evt. Estimere pris på arbeidene. Der kan ligge massevis av kostbare feil og skader i form av fukt og råte i bygget.

Forøvrig, dette høres ut til å være begynnelsen på et av sinnasnekkerens prosjekter.

Anonymous poster hash: 5f661...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt hva du vil gjøre.. Skal du bygge bad eller vaskerom, så vil det ta mer tid enn om du ikke skal gjøre det.

Vil du helsparkle murveggene og male dem, eller skal du lekte ut og legge plater på veggen? Skal du sette opp lettvegger, eller skal du ha sterkere, lydisolerte vegger?

Skal du legge varmekabler tar det lenger tid enn å ikke legge varmekabler. Skal du legge flisgulv tar det lenger tid enn parkett/laminat.

Jeg ville nok valgt helsparkling, maling, parkett/laminat og lettvegger. Men jeg vet at enkelte er petimetere som skal ha det akkurat sånn som de vil ha det, uansett hva det koster eller hvor lang tid det tar. Jeg liker å gjøre det enkelt..

Edit: forresten ville jeg valgt laminat, for parkettgulv er veldig kaldt. Det kan bli for kaldt om vinteren.

Takk for svar! :) Som jeg skriver i hovedinnlegget må vi ta vegger,tak, gulv og vinduer i kjelleren samt ha et bad+vaskerom der. Bad/vaskerom innebærer full våtromsoppussing med flislegging og varmekabler. Ellers ser jeg for meg plater på veggene, takplater og parkett/laminat. Bra tips om at parkett er kaldt. muligens noe varmekabler her også. Vet at våtrom er kostbart og antakelig også å sette inn 5 vinduer i godkjent kjellervindustr (for oppholdsrom). Tenker oss en kjellerstue, et soverom og en bod i kjeller i tillegg. Hvorvidt man skal ha lettvegger el ikke aner jeg ikke... Fortsatt i sonderingsfasen-

Her er det ikke tilstrekkelig å ta med "bare" et bålebånd, her må tømrer eller annen fagperson inn for å vurdere hva som er mulig og evt. Estimere pris på arbeidene. Der kan ligge massevis av kostbare feil og skader i form av fukt og råte i bygget.

Forøvrig, dette høres ut til å være begynnelsen på et av sinnasnekkerens prosjekter.

Takk for svar. Jeg er generelt ikke så optimistisk ift store oppussingsprosjekter selv men mannen er ivrig siden dette- som skissert lenger opp i tråden- kan være et kupp økonomisk i vårt område ift hva man får av areal. Som jeg skrev lengre opp er det utbygd kjellere i svært mange av husene i dette borettslaget. Naboleiligheten i samme hus har også gjort det og dreneringsarbeid er gjort før, så jeg vil tro det er mindre fare for at det er større fuktskader her. Men det må vi jo undersøke nærmere på visning.

I og med at slik utbygging er gjort i kjellere i svært mange av de andre husene like ved og vi har 1-1.5 mill å pusse opp for- dvs at fagfolk gjør jobben- så ser jeg ikke helt at dette er noe sinnasnekkerprosjekt. Da føler jeg meg ganske sikker på at alt blir skikkelig og forskriftsmessig gjort. Det som gjør meg betenkt er tiden dette vil ta (jeg vet at alt tar mye mer tid enn man tror) og at det ikke er optimal timing for oss å fokusere på dette ift andre store ting i livet akkurat nå. likevel, her får man mye areal for pengene. I et område hvor eldre rekkehus på 120 kvadrat går for 6.5 mill.. skal vi ha oss større bolig her ligger det nok uansett en del oppussing i jobben det vil koste oss å komme inn på større-bolig-markedet, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du og tenkt over st en budrunde kan ta helt av?

Det kan absolutt være flere som mener de kan gjøre et kupp på dette "prosjektet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du og tenkt over st en budrunde kan ta helt av?

Det kan absolutt være flere som mener de kan gjøre et kupp på dette "prosjektet".

Absolutt. :) jeg har på ingen måte boligen i hende så dette er bare tanker som jeg må ha litt mer overblikk over før vi i det hele tatt kan vurdere å legge inn bud. Jeg trenger å vite litt om kostnader og tidsbruk på et slikt prosjekt før vi evt kan kjøpe. Og i dette området går de fleste boligene 500 000 til en mill over takst så vi tror på ingen måte den er vår enda. Men iom at den selges som 70 kvadrat m muligheter kan det være at den filtreres ut i søket til mange som ser etter større bolig (jeg pleier oftest å lete over 100 kvadrat selv). I tillegg er det så totaloppussing både av 1. etg og utbygging av kjeller at det kan være mange synes det blir for stor jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...