Gå til innhold

Hjelp til valg av kjøkkenmaskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver og kikker på kjøkkenmaskiner og tenkte egentlig litt på OBH Nordica Hercules, men så ser jeg at det er en som er 300w kraftigere og med ca. 1 liter større bolle som heter Zeus... Men sistnevnte finner jeg ikke noen test av så lurer på om noen her inne har prøvd den? Koster 600 kr. mer enn Hercules, men er den verdt det så betaler jeg det :)

Eller om noen har andre tips? Kommer til å bruke den mest til brøddeig, bolledeig o.l. Drømmen er selvfølgelig en Kenwood Major, men den blir litt dyr og det er vel få som eeegentlig trenger den når man bare er hobbybaker :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har spurt min kjære som jobber med reparasjon av slike ting. Han anbefaler bosh, kenwod eller elektrolux hvis du har tenkt å bruke den til deiger.

Skrevet

Vi fikk vår Kenwood Major med alt utstyr (+ gratis hjemkjøring, vaffeljern og strykejern) med på kjøpet etter litt pruting da vi kjøpte vaskemaskin og tørketrommel. Så tenk litt på om det er noe mer du trenger samtidig, det er mulig å få gode tilbud. Dette gjelder særlig om du har flere konkurrerende butikker i ditt nærområdet.

Skrevet

Vi fikk vår Kenwood Major med alt utstyr (+ gratis hjemkjøring, vaffeljern og strykejern) med på kjøpet etter litt pruting da vi kjøpte vaskemaskin og tørketrommel. Så tenk litt på om det er noe mer du trenger samtidig, det er mulig å få gode tilbud. Dette gjelder særlig om du har flere konkurrerende butikker i ditt nærområdet.

Har akkurat flyttet inn i nybygd hus med nye hvitevarer så litt sent :(

Skrevet

Har spurt min kjære som jobber med reparasjon av slike ting. Han anbefaler bosh, kenwod eller elektrolux hvis du har tenkt å bruke den til deiger.

Kenwood er jo den jeg har mest lyst på, men den er litt for dyr... Skal sjekke opp de andre :)

• 4 måneder senere...
Skrevet

Du har sikkert kjøpt en maskin allerede. Jeg kjøpte selv OBH Norfica Zeus og er meget fornøyd. Den har en motor på 1500W, og en stor bolle på over 6l. Den bråker ikke og står stødig, i tillegg har jeg den i hvit (creme) og kan ha den på kjøkkenbenken. For meg stod det mellom den og kenwood. Men fant ut at jeg kom best ut med denne og er fornøyd.

Man får også tilleggspakker til denne og trenger ikke kjøpe kenwood med ekstra utstyr man ikke har bruk for.

Anbefales definitivt fra min side:)

En jeg ikke anbefaler er BOSCH. Noe så irriterende har jeg aldri vært borti. Jeg tror nok de har utviklet seg og fått bedre maskiner enn min som var 2 år gammel, men for en driiit maskin sier jeg bare. Den hoppa på benken, bråket mye og var vanskelig å rengjøre og bytte kroker på. Ikke hadde den stor nok bolle og var for svak til det meste. Aldri ha BOSCH igjen... :( jeg hadde den røde, husker ikke navn..

BOSCH er flink med verktøy ol. Men på kjøkkenet, nei takk!

• Liker 1
Skrevet

Du har sikkert kjøpt en maskin allerede. Jeg kjøpte selv OBH Norfica Zeus og er meget fornøyd. Den har en motor på 1500W, og en stor bolle på over 6l. Den bråker ikke og står stødig, i tillegg har jeg den i hvit (creme) og kan ha den på kjøkkenbenken. For meg stod det mellom den og kenwood. Men fant ut at jeg kom best ut med denne og er fornøyd.

Man får også tilleggspakker til denne og trenger ikke kjøpe kenwood med ekstra utstyr man ikke har bruk for.

Anbefales definitivt fra min side:)

Har du forsøkt å bake grovbrød med denne? Er ikke så veldig imponert over mengden deig den skal kunne ta i følge bruksanvisningen, og det er i hovedsak brøddeig jeg vil bruke kjøkkenmaskin til, så det er et must at den takler det fint. Liker ellers funksjonene og tilbehøret til den, så jeg har et håp om at den duger til brøddeig også! :)

Skrevet

Elsker Kenwood Majoren vår! <3

Hvor mye koster den Zeusen, egentlig? Ser etter litt søking at de ligger på 2490,- men vi betalte bare 2222,- for Majoren vår..

Skrevet

Elsker Kenwood Majoren vår! <3

Hvor mye koster den Zeusen, egentlig? Ser etter litt søking at de ligger på 2490,- men vi betalte bare 2222,- for Majoren vår..

Da tipper jeg dere har den på 900 watt?

Anonymous poster hash: a42b9...433

Skrevet

Da tipper jeg dere har den på 900 watt?

Ja, trenger ikke mer for å sette brøddeig - eller som TS sier "når man bare er hobbybaker". :)

Skrevet

Ja, trenger ikke mer for å sette brøddeig - eller som TS sier "når man bare er hobbybaker". :)

Okei :) zeusen er jo på 1500 watt så det er jo ikke så rart at den er litt dyrere :)

• Liker 1
Skrevet

Har du forsøkt å bake grovbrød med denne? Er ikke så veldig imponert over mengden deig den skal kunne ta i følge bruksanvisningen, og det er i hovedsak brøddeig jeg vil bruke kjøkkenmaskin til, så det er et must at den takler det fint. Liker ellers funksjonene og tilbehøret til den, så jeg har et håp om at den duger til brøddeig også! :)

Den Zeusen min er kraftig og kan fint lage 4 brød i slengen. Bollen er over 6l så ikke sikker på hva du mener. Tar jo mye mer deig enn gjennomsnittet.. De fleste bollene er endel mindre...

Den er laget slik at uansett hvordan deig du har så er kraften like god, dvs: den strever ikke mere.

Min koster 3500 om jeg ikke husker feil, men nå koster den ca 2500.

Grunnen at jeg ville ha en kraftig maskin er fordi jeg vil ha den en stund, og ikke være nødt til å kjøpe ny for at den ikke takler jobben bra. Har boschen i vrange enda 😝😝 hehe

Håper det hjalp :)

Skrevet

Den Zeusen min er kraftig og kan fint lage 4 brød i slengen. Bollen er over 6l så ikke sikker på hva du mener. Tar jo mye mer deig enn gjennomsnittet.. De fleste bollene er endel mindre...

Den er laget slik at uansett hvordan deig du har så er kraften like god, dvs: den strever ikke mere.

Min koster 3500 om jeg ikke husker feil, men nå koster den ca 2500.

Grunnen at jeg ville ha en kraftig maskin er fordi jeg vil ha den en stund, og ikke være nødt til å kjøpe ny for at den ikke takler jobben bra. Har boschen i vrange enda hehe

Håper det hjalp :)

Jeg tenker på at bruksanvisningen til Zeus angir 2,3 kilo som maksvekt til sammen for ingredienser. Til sammenligning er maksvekt for en 900w Kenwood Major hele fem kilo for det de kaller myk gjærdeig. Derfor lurer jeg litt på hva Zeus faktisk takler. Jeg lager fort deiger på over 2,3 kilo, så det er jo ingen vits å kjøpe ei maskin som ikke takler det jeg vil bruke den til. Samtidig så mistenker jeg at den egentlig fint vil takler både tre og fire kilo, men at de sikrer seg ved å sette en lavere vekt. Bare så dumt å bomme på det, dersom faktisk 2,3 er maks av hva den tåler...

Skrevet

Sier du det😳 - Det har jeg faktisk ikke sjekket, eller tenkt på må jeg innrømme. Men vil tro at det er rart om den ikke skal takle vekta iom at motoren er så kraftig som den er...

Kan prøve å undersøke da, går den i stykker har jeg garanti enda😝

Men burde jo kunne stå en bedre beskrivelse en plass ang dette...Hmm 😁😁

Skrevet

Det hender at Kenwood Major er på kampanjepris. Eg fekk denne http://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/kjokkenmaskin/KM665SP2/kenwood-major-classic-kjokkenmaskin-km665sp2 til ca 1700-1800 på Lefdal. Då fekk eg med blender som tilbehør også. Eg lager store bolledeiger, brød- og rundstykkedeiger uten problem. Mamma hadde vel sin i 15-16 år før ho tok knekken på den med ein svær deig med frø som skulle svelle over natta. Då hadde den tidlegare overlevd fall i bakken bl.a :) Så eg konkluderte med at sjølv om eg synes 1800 kr er mykje, så er det ikkje mykje når ein tenker på kor lenge den varer, kor god kvalitet det er og kor mykje eg bruker den! :)

Denne trur eg burde holde lenge viss du er hobbybaker! :) Den holder iallefall for meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...