Gå til innhold

Betaler du for seg som gjest?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Spør av nysgjerrighet...

Hvis du selv har bedt deg selv på besøk til et vennepar eller søsken av deg, og kommer en langhelg med hele familien (2 voksne og 1-2 barn), ville du da ha tilbudt å betale litt for deg for å dekke utgifter til mat o.l?

Grunnen til at jeg spør er at vi har hatt besøk at noen som selv bad seg selv til oss, noe vi synes var greit. Vi dekket alle utgifter i 4 dager for en familie på 3. Det jeg reagerer litt på er at de ikke engang tilbydde seg å betale noe for seg.

For meg er det forskjell på å bli bedt et sted og det å be seg selv. (Det plager meg ikke dette, men jeg spør av nysgjerrighet.)

Hva gjør du når du er på besøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betaler ikke for meg med rene penger. (sånn x kr. pr. hode i x antall dager).

Men drar vi og handler sammen - betaler jeg - evt. kjøper jeg middag - og lager (om jeg får lov) minst annenhver dag, tar med pålegg og vin til maten, brus til barna etc. + litt snop. I tilleg vil jeg ta med en gave til vertskapet - for å vise at jeg satte pris på at vi fikk komme.

Ville ikke falle meg inn å bare være gjest - og jeg ville nok vært enda mer påpasselig hvis jeg inveterte meg selv og ikke ble invitert. (men liker ikke å invitere meg selv jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å sørge for å ha kjøpt matvarer, eller ta de jeg er hos med ut på middag eller noe lignende for å kompensere for oppholdet - men jeg betaler ikke for meg sånn a la 200 kr pr hode pr natt... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg bare en person, litt forskjell på utgiftene til en og fire selvfølgelig. Jeg synes det er litt pinlig å komme drassende med penger, men som gjest synes jeg det er fint å gi en gave til verten. Mange vil også lettere ta i mot en gave, enten det er et par flasker vin eller noe til huset. Jeg ville aldri ha takket ja til penger fra noen som overnatta hos oss, det ville bli for teit. Derimot er det hyggelig med noen som hjelper til med oppvask og liknende, har ikke opplevd gjester som ikke gjør dette.

Leste litt i en gammel heimkunnskapsbok hos bestemor nå i sommer. Der sto det at dersom man hadde vært gjest hos noen og ligget dem til byrde (de mente at overnattingbesøk alltid var en byrde uansett hvor lite bry man forsøkte å være til), så burde man skrive til dem i etterkant og takke for gjestfriheten. Har ikke tenkt på det før, men det ville jo være en veldig koselig ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Jeg betaler heller ikke for meg i kroner og ører, men jeg kjøper mat o.l Er ikke spesielt mange jeg inviterer meg selv til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg ville betalt for meg. Hadde tilbudt meg å handle en av dagene eller invitert dem med ut eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barndomshjemmet mitt har vært som et hotell i alle år!! :wink::ler:

Slitsomt til tider, men de har alltid et sted å bo uansett hvilket land de reiser til!! :) :)

Gjestene er gjester og betaler ingenting og det samme gjelder mine foreldre når de er på besøk. :)

Om disse besøkene hvor folk inviterer seg selv gjentar seg regelmessig vill jeg kanskje synes det hadde vært på sin plass å bidra litt, men som et engangstilfelle syns jeg ikke det er nødvendig. Litt gjestfrihet er koselig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barndomshjemmet mitt har vært som et hotell i alle år!! :wink::ler:

Selv om jeg visste at de ville sagt nei, ville jeg alltid tilbudt meg, det ser jeg på som normal høflighet. Synes ikke om at folk forventer at andre skal betale.

Det er litt det samme med folk som aldri spør om de kan komme, de bare sier at de kommer. Jeg ville ikke sagt nei til overnattingsbesøk, men synes det er litt frekt å ikke spørre likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig i at man ikke akkurat trenger å betale for seg i kroner, men kanskje gi en gave eller være med på å betale småting...

Men men, folk er forskjellig. Og disse vi hadde på besøk takket ikke engang for seg så. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å betale for meg direkte jeg heller. Men som oftest drar jeg og handler ilag med den jeg er på besøk hos, og da pleier jeg å si at jeg betaler mens du pakker varene. Eller jeg kan si at middagen imorgen ordner jeg, og så handler jeg inn og lager maten. Og så har jeg gjerne med vin og litt "ekstra" som f.eks. godteri eller kake til kaffen o.l.

De som har besøkt meg har også pleid å gjøre det samme.

Så er det også forskjell på om jeg kommer til en enslig person eller om jeg kommer til en stor familie. Hos en enslig blir man "lagt mere merke til" i matveien, hvis dere skjønner. Men nå har jeg jo "blitt familie" selv og da er jeg enda mere påpasselig med å "ikke ligge til byrde" når vi besøker noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er jeg bare en, men jeg ville nok betalt for meg. ikke med penger, men som dere andre sier med å handle inn mat eller ta dem med ut på resturant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Hos venner eller søsken ville jeg nok betalt for meg, i form av mat eller sånn ja, men det er en relativt hypotetisk situasjon for meg. Jeg inviterer ikke meg selv til min bror, og sambos søstre bor hos sine foreldre enda. Jeg har ikke venner det er naturlig å invitere meg selv til heller.

Men, vi "inviterer oss selv" til våre foreldre stadig vekk. Dvs, det er dit vi drar på ferier, vi spør selvsagt alltid om det passer, men de er alltid så glad for å ha oss på besøk. Der betaler vi aldri for oss, det vil de ikke ha noe av. (derimot har de en egen even til å være den somhandelr maten når de er på besøk hos oss) Det handler sikkert om at de er vår foreldre, og de vet at de har mye bedre råd enn oss. Nå er vi enda bare to da, ikke en familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betaler for meg - i den grad at jeg har med meg ett eller annet. Handler litt mat, snop og sånn............

Og hjelper selvfølgelig til med matlaging, oppvask m.m.

Sitter ikke i ro og venter på å bli oppvartet selv om jeg er gjest........

Er jeg hos noen med barn, så hender det jeg kjøper en liten ting/gave til dem hvis vi alle er på shopping eller andre ting. Spandere kinobilletter - sirkusbilletter e.l.

Blir vel litt spesielt om man besøker foreldrene sine........ (min far bor i nærheten) - men ville nok bidratt der også om det hadde vært aktuelt.

Når man har "sitt eget hjem" - så vet man at alt koster....... ingen ting er gratis. Derfor prøver jeg å bidra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Men våre foreldre vil ikke høre på at vi skal betale noe, og de vil ikke høre på at vi skal betale noe når de er hos oss heller....

(vi er kanskje voksne, men i deres øyne er vi sikkert barna deres enda, selv om vi begge fyller 25 denne sommeren, og har bodd hjemmefra sdien vi var 19)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Ja, jeg betaler for meg selv, enten det er hos venner eller familie. Kjøper inn mat, drikke og snop som vi kan kose oss med. Hjelper til med oppvask ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det er dyrt å handle mat i Norge. Jeg forventer at gjester som kommer på ferie bidrar med matinnkjøp-

Har man selv ferie i tillegg så får gjester ta i et tak med husarbeid også.

Forskjell på helgebesøk og en uke. enten man blir bedt eller ber seg selv.

Tenk bare på varmvann/vaskemaskin hva det drar i kr ved at du har familiebesøk en uke.

Vil ikke ta imot penger fra noen.

Selvfølgelig handler jeg inn der vi selv er. Har med blomster da vi kommer og kjøper noe ved avreise. Sender alltid noen ord i etterkant og takker for oppholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at gjester som kommer på ferie bidrar med matinnkjøp-

Har aldri opplevd å føle at jeg er til bry om jeg er på besøk hos noen.

Men ville ikke følt meg særlig velkommen om jeg hadde merket at de jeg besøkte

forventet et eller annet. :-? :riste:

Normal høflighet er vel å gi verten en flaske vin/blomster o.l, bidra med matlaging/evt. handling av et eller annet om man er på besøk for en lengre periode og ellers tilby seg hjelp, men jeg synes ikke man skal invitere eller ta i mot gjester om man forventer at gjestene skal bidra.

Gjester er jo gjester, om man inviterer noen til middag forventer man ikke noe tilbake, eller?!

Ikke vi iallefall. Det er fordi vi ønsker selskapet! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sliten vertinne

Vi inviterte med oss en vennefamilie på båttur en hel helg. Kjempekoselig det, men bidro ikke med NOE, og da mener jeg ikke noe. Vi er selv barnløs og kanskje ikke helt vant til å håndtere barn i båt, men vi har mye kontakt med disse barna og kjenner de godt. Foreldrene var derfor TOTALT på ferie. Vi hadde ansvar for å underholde barna, for at barna ikke falt og slo seg inne i båten under overfart med relativt store bølger, for at de ikke falt over bord (selv under prosessen med å ankre opp hvor det fort kan bli litt hektisk med tauer, fendre, dreg osv), at alle hadde mat og drikke til en hver tid (gikk det mer enn en time uten at det sto mat på bordet ble det mas fra de voksen om at de var sultne) og all rydding, oppvask osv. Foreldrene løftet ikke en finger hele helgen, det var ikke noe takk og ikke noe hjelp og hente. Det siste de sa da vi slapp de av etter endt helg var at nå skulle de stoppe på en bensinstasjon for å få seg litt mat – da var det en time siden sist vi spiste!!! Hadde vi enda fått en takk, forlanger ikke at de skal komme med en flaske vin eller bidra med mat, men et takk hadde vært vanvittig koselig. Det hører med at denne familien er svært oppegående og vanlig høflige sånn som vi til nå har kjent dem i alle fall, og vi har kjent dem i snart 10 år. For å si det sånn: det blir lenge til vi inviterer de med på båttur neste gang! Jeg blir litt skuffet jeg over sånne besøk og det tar litt tid før jeg klarer å ha et like godt forhold til slike mennesker igjen – helt sikker idiotisk og utakknemlig av meg, men sånn er jeg bare. Vi pleier alltid og ta med litt i form av gave eller mat, og takker alltid for oss ved avreise. Ofte ringer jeg eller sender en mail noen dager etterpå også for å takke for sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er dere her inne som til vanlig klager over at alt er så dyrt? Med barn, hus osv...

En ting er sikkert, når jeg får feriegjester så har ikke vi råd til å holde de med alt. Det er tre måltider om dagen + div kos i ferien.

De er alle velkommen, men dere kan da ikke mene at det er normalt å forvente at gjester skal bidra i form av oppvask/rydding og ei flaske vin?

Vet ikke om noen som tar det for gitt at en skal bo/leve gratis hos andre i ferien. Folk tenker da sjøl?

Vet noen tar det for gitt at når en reiser til besteforeldrene med barnebarn så er det GRATIS. Det er vel ikke mange som vil si at det blir for dyrt for dem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...