Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i gang med IVF, vi bruker Stork Klinik i Danmark. Planen er at jeg skal starte ved førstkommende menstruasjon, og den venter jeg til søndag. Vi tar all kommuniksjon via mail, og jeg skjønner egentlig NADA :ironi:

I "forklarings mailen", står det jo ingenting om hvor, når, hvem eller hva, bare at jeg, og jeg repterer skal gjøre det slik; På 3. cyklusdag skal Charlotte have lavet ultralyd, hvor vi vil se om slimhinden er tynd og om alt er som det skal være. Hvis scanningen er ok, kan hun opstarte med Menopur 112,5 IE på kvällen som vil være hendes første stimulationsdag.

På 6. stimulationsdag skal hun begynde med Orgalutran på morgenen.

På 8. stimulationsdag skal der laves en ny ultralyd hvorefter vi vil planlægge resten af planen.

QUE PASA? Men det stopper ikke der... På resepten jeg fikk, står det 4 forskjellige ting, den ene heter Ovitrelle, denne er det 1 x1av, og skal gjøres etter skriftlig anvisning. Den andre heter menopur, den er det 1 htgl. av og 18 engangsprøyter x3. Skal gjøres etter skriftlig anvisning. Den tredje heter Orgalutran, den er det 5 stykk x1 av. Samme anvisning som nevnt over. Den fjerde heter Lutinus, den er det 21 stk x3 av. Denne skal gjøres "1 vagitories 3 gange daglig i skeden".

Greit, jeg skjønner meg halvveis på den siste der, men de tre første er jeg helt blank på. Har spurt etter forklaring, og det var da denne over her. Etterspurte en mer grundig forklaring, så jeg håper jeg får den, men håper også at noen av dere kan hjelpe meg, som har vært hos Stork før, og vet hva som skal gjøres når, hvordan det skal gjøres. De nevner også ultralyd, men vi har jo ikke drop-in ultralyd, så da vet jeg liksom ikke..

Håper noen av dere har peiling! Fikk også med ett slik "skjema", overskrift KORT BEHANDLING, med masse tomme lommer, men på den ene står det 112,5, dette da fra dag en, og frem til dag 7. De merker dag 1 og dag 8 med ul(ultralyd antar jeg) Oralutran er merket fra og med dag 6 og frem til 8. "Follikler, højre ovarium" stpr det 8 AF under, "Follikler, venstre ovarium" står det 5 AF under. "Endometrium mm" står det SKANNET s. KH/NM

Vet dette er et skudd i blinde, men jeg HÅPER noen kan hjelpe meg! :pls:

Anonymous poster hash: b50da...dbc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bump!

Skrevet

Har ikke vært på Stork, men har erfaring fra IVF og kan prøve å forklare :)

Hvis det er noe spesifikt du lurer på er det sikkert enklere å svare, så skyt i vei med tanke på spørsmål!

Menopur stimulerer foliklene, altså de små væskefylte posene på eggstokkene som eggene ligger og flyter i. Dette stoffet skal du ta 112.5 IE av fra 3. dag i syklusen din, der første dagen i mens er 1. syklusdag. Dette stoffet kommer i engangssprøyter som du må sette på deg selv (eller partneren din må gjøre det, dersom du ikke klarer det selv). Det følger stort sett med en liten "brukerhåndbok" med sprøytene som forklarer nøye hvordan de skal settes, så dette får du til :) Der står det nok også hvordan du stiller inn dosen (112.5 IE). Jeg brukte et annet alternativ (puregon), de var veldig enkle å sette og hadde veldig tynne og snille nåler. Vet ikke hvordan menopur er i forhold, men det kan sikkert noen andre her svare på. Jeg tokk denne sprøyten hver kveld kokken 1800. Det er ikke supersensitivt at det settes på nøyaktig samme tidspunkt hver dag, men jeg prøvde å holde meg til et fast tidspunkt.

Orgalutran er eggløsningshindrende. Det skal sørge for at du ikke får eggløsning av deg selv - alle eggene skal jo "spares opp" til du drar inn til klinikken for å hente ut eggene. 6. dag du setter menopur skal du ta 1. sprøyte orgalutran. Disse kommer som engangssprøyter. De har hakket tykkere nål. Jeg fikk beskjed om å sette dem i "mageflesket". Igjen gikk det helt greit - det tar ikke lange tiden før det ikke er skummelt å sette sprøyter på seg selv! Denne bør du passe på å sette på ca akkurat samme tid hver dag, da den kun virker i 30 timer, give or take.

Ovitrelle er eggløsningssprøyten, som setter i gang eggløsningen din. Dette sørger for den endelige modningen av eggene. Denne settes ca 36 timer før du drar inn til egguttak. Den kom i en "engangspenn" (likner litt på insulinpenn).

Lutinus er progestron. Dette skal opprettholde livmorslimhinnen din fra og med uttaket og utover, og sørge for at livmorslimhinnen er tykk nok til å kunne holde på et egg. Jeg tok det fra og med samme dagen jeg var på egguttak, og skal ta det frem til jeg enten får mens (dvs ikke ble gravid) eller til uke 9 i svangerskapet dersom det klaffer. Det kommer som vaginale stikkpiller, og jeg stapper inn en når jeg våkner, en om ettermiddagen og en ved leggetid. Litt grisete, men går greit.

• Liker 1
Skrevet

"Kort behandling" betyr for øvrig at du slipper 4-6 uker med nesespray for å "nedregulere" hormonene dine og starte en kunstig overgangsalder før du starter på sprøytene.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk! Ble litt klokere :) TS

Skrevet

Du må i morgen skaffe deg gynekolog som kan ta deg på kort varsel, om du ikke allerede har, og dere ikke skal reise til Danmark for hver kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...