AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #1 Skrevet 16. oktober 2014 Dere som har flere barn, hva tenker dere om 3,5års aldersforskjell? Kom gjerne med positive eller negative tanker. Jeg tror det er det det blir her. Mest fordi vi ikke er helt klare for å gå igang igjen ennå (det er jo ganske slitsomt), men også fordi jeg vil at datteren vår skal få være "den eneste" litt til. Føler det er så mange som har 1-2år mellom barna sine, og jeg blir så paff/imponert over at de orker å gå rett på en til! Ei jeg kjenner visste kjønnet på den hun hadde i magen, før den førstefødtes ettårsdag! Jeg "gruer" meg allerede litt til å være gravid og sannsynligvis litt dårlig, og ta meg av jenta mi samtidig... Jeg og mannen er høyt utdannede og veldig pliktoppfyllende og arbeidsomme. Så hvorfor syns vi dette er så mye mer slitsomt enn andre syns? (Og jenta vår er vel egentlig over gjennomsnittet rolig og grei. Selv om hun nok var en litt ekstra utfordrende baby) Anonymous poster hash: 21cf7...970
Gjest Magdalene Skrevet 16. oktober 2014 #2 Skrevet 16. oktober 2014 Har nøyaktig 3,5år mellom våre. Helt perfekt på alle måter! De har masse glede av hverandre, samtidig som storesøster er så stor at hun enkelt forklares ting. Vi kan med god samvittighet finne på noe med kun storesøster, nettop fordi hun er en del større. Hadde det bar vært ett år mellom hadde jeg nok hatt dårlig samvittighet om jeg bare hadde tatt med F.eks en av dem på kino. Men samtidig liker de jo mange av de samme tingene, som karuseller, tegning og slikt hjemme, badeland, dyrepark etc. Den perfekte aldersforskjell spør du meg 😊
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #3 Skrevet 16. oktober 2014 Så flott å høre! Det er nemlig min eneste bekymring ang aldersforskjellen, at de ikke skal ha glede av hverandre i oppveksten. Og at vi gjør det tungvindt for oss selv ved at de ikke kan leke sammen. Jeg liker tanken på at hun skal være litt stor og selvstendig. Ser for meg at jeg lett kan få dårlig samvittighet overfor eldste, særlig dersom hun er for liten til å forstå. Jeg ser også for meg at det kan bli litt ekstra stas for henne å bli storesøster når hun er stor nok til å glede seg/hjelpe til/velge ut ting til babyen osv. Min jente er nok over gjennomsnittet mammadalt, og jeg tror rett og slett hun hadde lidd av å bli storesøster nå (akkurat blitt 2år). Har du samme kjønn på barna eller en av hver? Har det betydning tror du? (kanskje dumt spørsmål da) Anonymous poster hash: 21cf7...970
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #4 Skrevet 16. oktober 2014 Denne diskusjon er tatt hundre ganger her inne. De som har lengre tid mellom barna er fornøyd med de, de som har kortere tid mellom barna er fornøyd med dette. Da min eldste var 9 mnd på vei visste vi hvilket kjønn på den i magen. Jeg er hjemmeværende og blir det et par år til, dette passer best for oss. Lengre tid passer best for andre. Det er ingen fasit. Da vi snakket om barn i starten ville vi begge ha to tette hvis det lot seg gjøre. Personlig tenker vi det er like greit å fortsette i tralten med bleieskift, våkenetter +++ istedet for å være "ferdig" med en liten en, og så begynne på ny på en måte. Som sagt, ingen fasit. Dere må gjøre det som føles riktig og best for deres familie. Hva andre har gjort spiller ingen rolle.Anonymous poster hash: 9e89f...3b3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #5 Skrevet 16. oktober 2014 Min jente er nok over gjennomsnittet mammadalt, og jeg tror rett og slett hun hadde lidd av å bli storesøster nå (akkurat blitt 2år) Anonymous poster hash: 21cf7...970 På tide at hun får søsken snart da kanskje?Anonymous poster hash: af9dc...c9e
Gjest Magdalene Skrevet 16. oktober 2014 #6 Skrevet 16. oktober 2014 På tide at hun får søsken snart da kanskje?Anonymous poster hash: af9dc...c9e Hvorfor det? De blir vel ikke mindre mammadalt av å få søsken?
PrinsesseNila Skrevet 16. oktober 2014 #7 Skrevet 16. oktober 2014 Det er 3 år mellom meg og søsteren min og jeg mener oppriktigtalt at det er verste "mellomrommet" mulig. Jeg hatet henne fra hun ble født til den dag i dag (er i 20 årene). Vi har aldri kommet godt overens. Den yngste lillesøsteren min som er 6 år yngre enn meg har jeg et helt fantastisk forhold til. Jeg anbefaler faktisk å vente lengst mulig, og flere jeg har snakket med er helt enig. Større mellomrom = bedre forhold mellom søskenene. Dette enkelt og greit fordi en slipper å konkurere like mye om oppmerksomhet, samt at en ikke får en ny søster/bror midt i trassalder og tiden en trenger mye oppmerksomhet av foreldrene sine. Argumentet om "lekekamerat" er bullshit
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #8 Skrevet 16. oktober 2014 For meg er ikke det å være mammadalt en sykdom;) Jeg tenker også at 6år kan være en fin aldersforskjell. Men det har noe med at vi ikke ønsker å være småbarnsforeldre i evigheter. Vi gleder oss til neste fase hvor vi kan reise med barna og finne på litt andre ting:) tror det kan være utfordrende å finne på ting som fenger begge barna. Pluss at jeg gjerne vil få barna før jeg blir 30år.. TsAnonymous poster hash: 21cf7...970
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #9 Skrevet 16. oktober 2014 For meg er ikke det å være mammadalt en sykdom;) Jeg tenker også at 6år kan være en fin aldersforskjell. Men det har noe med at vi ikke ønsker å være småbarnsforeldre i evigheter. Vi gleder oss til neste fase hvor vi kan reise med barna og finne på litt andre ting:) tror det kan være utfordrende å finne på ting som fenger begge barna. Pluss at jeg gjerne vil få barna før jeg blir 30år.. TsAnonymous poster hash: 21cf7...970 Tenker mye av det samme som deg, derfor vi får to tette. Jeg skrev tidligere her. I tillegg synes VI at. At man må lære å dele på oppmerksomhet og lære å vente. Har man flere barn vil det alltid måtte bli deling. Hvis jeg måtte velge mellom 6 år mellom barna eller kun 1 barn hadde jeg likegodt kunne fått 1 barn. Man vet aldri hvor gått barna går overens heller, det er ingen fasit, noen har bra forhold og set er 10 år mellom dem, for andre føles det som om de ikke har noe godt forhold pga avstanden. Igjen, man må gjøre det man selv synes passer. Anonymous poster hash: 9e89f...3b3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #10 Skrevet 16. oktober 2014 Vi har tre tette, 4, 1 og baby. 13 mnd mellom de siste. Klart vi var spente og litt nervøse for hbordan det skulle bli, men nå kunne jeg ikle tenke meg noe annerledes. Det med å få gode søskenrelasjoner tror jeg igrunn går mest på kjemi og evt hvordan foreldrene taklet det. Vi er veldig opptatt av at eldste ikke skal seg tilsidesatt og vi har alt fokus på barna og leker mye sammen med de hele tiden. Jeg personlig syntes stor aldersforskjell er litt dårlig gjort for barna, for meg er det viktig at de er som venner så de slltid har noen å leke med!! Plus at de hat hverandre på samme stadie bør de vokser opp. Barn sammen, ungdom sammen og voksne sammen. Kanskje de kan få barn ca samme tid slik at det blir en skikkelig sammensveiset gjeng!!Anonymous poster hash: 123d0...730
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #11 Skrevet 16. oktober 2014 For meg er 2-3 år mellom perfekt. Anonymous poster hash: c28a6...32f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #12 Skrevet 16. oktober 2014 Tenker mye av det samme som deg, derfor vi får to tette. Jeg skrev tidligere her. I tillegg synes VI at. At man må lære å dele på oppmerksomhet og lære å vente. Har man flere barn vil det alltid måtte bli deling. Hvis jeg måtte velge mellom 6 år mellom barna eller kun 1 barn hadde jeg likegodt kunne fått 1 barn. Man vet aldri hvor gått barna går overens heller, det er ingen fasit, noen har bra forhold og set er 10 år mellom dem, for andre føles det som om de ikke har noe godt forhold pga avstanden. Igjen, man må gjøre det man selv synes passer. Anonymous poster hash: 9e89f...3b3 Jeg føler at det med å vente på tur, og dele, læres veldig fint i barnehagen for min 2åring. I tillegg har hun aldri vært så "eiesyk" på ting, og alltid villig delt med andre. Det å dele på mamma syns jeg er best å utsette litt for vår jente:) Vi får også barn mest for vår egen del. At de har hverandre er bare en bonus:) TsAnonymous poster hash: 21cf7...970
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå