AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #1 Skrevet 16. oktober 2014 Er det sannhet eller myte at alle utlendinger som kommer til Norge, og som ønsker det, får førerkort av NAV?Anonymous poster hash: abde8...6d2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #2 Skrevet 16. oktober 2014 Myte Anonymous poster hash: 8de51...bce 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #3 Skrevet 16. oktober 2014 Myte Anonymous poster hash: 8de51...bce Nei, det er dessverre ikke en myte. Men det avhenger av hvor de bor. Anonymous poster hash: cbe49...142 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #4 Skrevet 16. oktober 2014 Det var kun snakk om der en gang. Men ble ikke noe av.Anonymous poster hash: 8de51...bce
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #5 Skrevet 16. oktober 2014 Jag är svensk och jag fick gratis körkort av NAV. Jag behövde bara ta tåget från Göteborg till Kornsjø så fick jag körkortet gratis. Tack Norge! Anonymous poster hash: da15d...63b 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #6 Skrevet 16. oktober 2014 Jag är svensk och jag fick gratis körkort av NAV. Jag behövde bara ta tåget från Göteborg till Kornsjø så fick jag körkortet gratis. Tack Norge! Anonymous poster hash: da15d...63b Hvorfor det?Anonymous poster hash: abde8...6d2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #7 Skrevet 16. oktober 2014 Jag är svensk och jag fick gratis körkort av NAV. Jag behövde bara ta tåget från Göteborg till Kornsjø så fick jag körkortet gratis. Tack Norge! Anonymous poster hash: da15d...63b Yeah right Anonymous poster hash: 8de51...bce 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #8 Skrevet 16. oktober 2014 Nei, det er dessverre ikke en myte. Men det avhenger av hvor de bor. Anonymous poster hash: cbe49...142 Hvor de bor?Anonymous poster hash: abde8...6d2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #9 Skrevet 16. oktober 2014 Er du utenlandsk selv?Anonymous poster hash: 8de51...bce 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #10 Skrevet 16. oktober 2014 Hvor de bor?Anonymous poster hash: abde8...6d2 Ja. Det er opp til kommunen å bestemme om de ønsker å gi flyktningene tilskudd til førerkort eller ei. Så om man er så heldig at man blir bosatt i en slik kommune kan man godt vandre inn døra på nav, fylle ut noen papirer og få gratis førerkort. Anonymous poster hash: cbe49...142 1
Druid Skrevet 16. oktober 2014 #11 Skrevet 16. oktober 2014 Hvor de bor?Anonymous poster hash: abde8...6d2 Integreringen av innvandrere er basert på den kommunale delen av NAV og de midlene som settes av til å få dem i jobb og integrert i samfunnet. Sertifikat er sånn sett ett av de enkleste formene for yrkesopplæring, hvilket som regel er motivasjonen for å gi dem det. Og siden det er kommunalt, er det avhangig av hvor du bor. I sin tid var jeg arbeidsledig, og da fikk jeg tilbud om CE kurs som ville ført til at jeg fikk den lappen gratis. Jeg valgte det vekk.
FrittgåendeBurugle Skrevet 16. oktober 2014 #12 Skrevet 16. oktober 2014 Jag är svensk och jag fick gratis körkort av NAV. Jag behövde bara ta tåget från Göteborg till Kornsjø så fick jag körkortet gratis. Tack Norge! Anonymous poster hash: da15d...63b Det tror jeg ingenting på.
listefyll Skrevet 16. oktober 2014 #13 Skrevet 16. oktober 2014 Dersom de blir bosatt i en liten bygd uten kollektiv, synes jeg det Er fint at de får betalt førerkort. Det gjør at de får dratt på kurs/utdanning/jobb, kjørt barna sine i barnehagen og deltatt på sosiale ting. De færreste velger at de skal til Norge, og de velger ikke bosted i Norge selv når de blir innvilget asyl. Det er også noen norske unge utenfor arbeidslivet bosatt i områder uten kollektivt som får førerkort dekket av nav. I mange tilfeller er det samfunnsøkonomisk lønnsomt at folk får førerkort, akkurat som det er sanfunnsøkonomisk lønnsomt at folk får støtte til høyere utdanning. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #14 Skrevet 16. oktober 2014 Dersom de blir bosatt i en liten bygd uten kollektiv, synes jeg det Er fint at de får betalt førerkort. Det gjør at de får dratt på kurs/utdanning/jobb, kjørt barna sine i barnehagen og deltatt på sosiale ting. De færreste velger at de skal til Norge, og de velger ikke bosted i Norge selv når de blir innvilget asyl. Det er også noen norske unge utenfor arbeidslivet bosatt i områder uten kollektivt som får førerkort dekket av nav. I mange tilfeller er det samfunnsøkonomisk lønnsomt at folk får førerkort, akkurat som det er sanfunnsøkonomisk lønnsomt at folk får støtte til høyere utdanning. Vel, nå er det tydeligvis langt enklere for en flyktning enn en norsk ungdom å få støtte til førerkort, i hvert fall i Åmli. http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/flyktninger-faar-sponset-foererkort/a/10051236/ - Dette gjelder flyktninger og ikke andre innbyggere i kommunen. Anonymous poster hash: cbe49...142 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #15 Skrevet 16. oktober 2014 Takk for svar. Jeg har ikke råd til førerkort pga sykdom og minstesats AAP, men får ikke dekket av NAV, så kom jeg til å tenke på dette spørsmålet da nei, jeg er ikke utlending. TsAnonymous poster hash: abde8...6d2 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #16 Skrevet 16. oktober 2014 Fikk førerkort av NAV selv. Var NAV selv som foreslo det. Skulle hjelpe meg i jobb, da jeg ikke hadde verken det eller førerkort på den tiden. Men ble uføretrygd. Har selvfølgelig førerkortet enda. Anonymous poster hash: 7c094...97a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #17 Skrevet 16. oktober 2014 I to eller tre byer/kommuner i Hedmark får somaliere 45.000 kr til kjøreopplæring. Pengene settes direkte over fra sosialkontoret og til kjøreskolen. De pengene som blir til overs etter at personen har fått bestått førerprøven, plikter vi å betale ut til personen. Dette gjelder bare for somaliere og ikke andre nasjonaliteter. Anonymous poster hash: aaf7a...fd1
listefyll Skrevet 16. oktober 2014 #18 Skrevet 16. oktober 2014 Vel, nå er det tydeligvis langt enklere for en flyktning enn en norsk ungdom å få støtte til førerkort, i hvert fall i Åmli.http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/flyktninger-faar-sponset-foererkort/a/10051236/ Anonymous poster hash: cbe49...142
listefyll Skrevet 16. oktober 2014 #19 Skrevet 16. oktober 2014 Takk for svar. Jeg har ikke råd til førerkort pga sykdom og minstesats AAP, men får ikke dekket av NAV, så kom jeg til å tenke på dette spørsmålet da nei, jeg er ikke utlending. TsAnonymous poster hash: abde8...6d2 Nå vet jeg hverken situasjonen din, eller sykdommen din, men vil gi deg et råd. Tenk nøye gjennom hva som vil endre seg dersom du får lappen. Vil det øke muligheten din for å kunne komme i arbeid? I så fall, hvordan? Har du gode svar på dette, er det lov å ta det opp med nav. Men det er viktig med realistiske vurderinger av situasjonen. Nav kan selvsagt si nei, men du øker i hvertfall sjansen for at de vurderer det. Deres mål er å unngå at du blir varig ufør.
Wonderbitch Skrevet 16. oktober 2014 #20 Skrevet 16. oktober 2014 Om nav bruker 30-40 000 på at de får sertifikat, for så at de kommer i jobb er det utrolig mye billigere enn om de skulle få sosialstønad år ut og år inn! Men det føles jo litt urettferdig alikevel. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå