Gå til innhold

Forskjell på kjøkkenmaskin og foodprosessor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på kjøkkenmaskin og foodprosessor?

Anonymous poster hash: 10a87...b20
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Navnet? :klo:

Jeg trodde helt ærlig at det var det samme, men en kjøkkenmaskin er visstnok ganske mye større og har andre bruksområder enn en foodprosessor. Det er også flere deler til en kjøkkenmaskin enn til en foodprosessor

Foodprosessor - brukes oftest til kutting av grønnsaker, milkshake (før smoothie-maskinen ihvertfall) eller andre flytende ting

Kjøkkenmaskin - brukes feks til elting av deiger, blanding av kakedeig, som feks mandeldeig til kransekake og andre ting som skal mikses slik. Den er også mer praktisk om du skal piske store mengder kremfløte, i motsetning til den vanlige, vesle håndmikseren brukt til små mengder.

Endret av Minya
Skrevet

Kjøkkenmaskin

0174_obh_6682_2.jpg

Den har en stor bolle og kommer med deler for visping, røring og elting. Det er også vanlig med annet ekstrautstyr, som kjøttkvern, blender, pastamaskin og mye mer. Motoren sitter over bollen.

Foodprosessor

cuisinart-food-processor.jpg

Kommer med kniver og ofte utstyr for røring, visping og riving. Mototen sitter under bollen.

Kjøkkenmaskiner er gjerne kraftigere og kan ha større boller enn en foodprosessor, men foodprosessoren er ofte raskere. Noen kjøkkenmaskiner har egne uttak for ekstrautstyr som trenger høy hastighet, da er de uttakene like raske som på en foodprosessor.

Skrevet

Kjøkkenmaskin

0174_obh_6682_2.jpg

Den har en stor bolle og kommer med deler for visping, røring og elting. Det er også vanlig med annet ekstrautstyr, som kjøttkvern, blender, pastamaskin og mye mer. Motoren sitter over bollen.

Foodprosessor

cuisinart-food-processor.jpg

Kommer med kniver og ofte utstyr for røring, visping og riving. Mototen sitter under bollen.

Kjøkkenmaskiner er gjerne kraftigere og kan ha større boller enn en foodprosessor, men foodprosessoren er ofte raskere. Noen kjøkkenmaskiner har egne uttak for ekstrautstyr som trenger høy hastighet, da er de uttakene like raske som på en foodprosessor.

Takk for kjempe god forklaring, men jeg vet fortsatt ikke helt hvilken som egner seg for meg? Synes på en måte de gjør den samme jobben, men prisen er jo helt forskjellig? TS

Skrevet

Takk for kjempe god forklaring, men jeg vet fortsatt ikke helt hvilken som egner seg for meg? Synes på en måte de gjør den samme jobben, men prisen er jo helt forskjellig? TS

Hva vil du gjøre med den da?

Skrevet

Skal du bake kjøper du kjøkkenmawkin. Skal du lage smoodies, kutte grønnsaker ol. Kjøper du foodprosessor.

Du kommer mye lengre med en kjøkkenmawkin. Særlig dersom du kjøper en kjøkkenmawkin som kan "bygges ut". Dvs. Du kan kjøpe deler til og få utvidet bruken. F.eks. foodprosessor, kjøttkvern, blender m.m.

Kjøper du en Kenwood får du en god, driftsikker kjøkkenmaskin du kan bygge ut. Koster fra kr. 2 000 på de store elbutikk kjedene. Nå nærmere jul har de ofte tilbud med mye tilleggsutstyr i pakken, uten at de koster særlig mye mer.

Anonymous poster hash: b3051...51b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...