AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #1 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg lurer på om det er slik at dersom man har en diagnose på en form for psykisk lidelse så kan det medføre at man ikke får tegnet eller får problemer med å få tegnet ulike forsikringer, livsforsikring, uføre etc. Stemmer dette? Anonymous poster hash: 05c30...4bc
BritneyBitch Skrevet 16. oktober 2014 #2 Skrevet 16. oktober 2014 Ja, det stemmer. I noen tilfeller får du avslag, andre tilfeller får du forhøyet premie. Du må levere legeerklæring som bekrefter helsen din i mange tilfeller, og hvis du lyver vil du bli tiltalt for forsikringssvindel dersom de avslører løgnen.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #3 Skrevet 16. oktober 2014 Ok, takk for svar. Har lest litt om denne problematikken nå og skjønner at det vil potensielt kunne medføre store negative konsekvenser dersom symptomer på en psykisk lidelse eller en psykisk diagnose journalføres hos fastlegen/helsevesenet både i forhold til forsikring, utdanning, arbeid og andre forhold. Synd, jeg har selv stilt en diagnose på mine symptomer/problemer og vurderte å oppsøke hjelp men da blir ikke det aktuelt. Anonymous poster hash: 05c30...4bc
BritneyBitch Skrevet 16. oktober 2014 #4 Skrevet 16. oktober 2014 Det verste er vel muligens i forhold til forsikring, og jeg syns det er helt hårreisende at man ikke kan motta hjelp for psykiske problemer uten å samtidig gjøre det umulig å få uføreforsikring. Jeg har ei venninne som virkelig har fått kjenne dette på kroppen. Hun ble misbrukt gjennom hele barndommen og tenårene - fysisk, psykisk og seksuelt. Hun flyttet hjemmefra da hun var 17, og har siden den gang prøvd etter beste evne å klare seg selv. Hun hadde ingen til å hjelpe seg, og overlevde på studielån og strøjobber. Det gikk ikke spesielt bra, og hun er nå ufør. Hun fikk aldri muligheten til å tegne forsikring, hun tjente aldri nok til at det ville utgjøre en forskjell på trygda og hun ble ikke påkjørt slik at hun fikk forsikringsutbetaling. Dermed vil hun alltid være blant de fattigste i Norge, helt uforskyldt. Urettferdig, ja! 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #5 Skrevet 16. oktober 2014 Det verste er vel muligens i forhold til forsikring, og jeg syns det er helt hårreisende at man ikke kan motta hjelp for psykiske problemer uten å samtidig gjøre det umulig å få uføreforsikring. Jeg har ei venninne som virkelig har fått kjenne dette på kroppen. Hun ble misbrukt gjennom hele barndommen og tenårene - fysisk, psykisk og seksuelt. Hun flyttet hjemmefra da hun var 17, og har siden den gang prøvd etter beste evne å klare seg selv. Hun hadde ingen til å hjelpe seg, og overlevde på studielån og strøjobber. Det gikk ikke spesielt bra, og hun er nå ufør. Hun fikk aldri muligheten til å tegne forsikring, hun tjente aldri nok til at det ville utgjøre en forskjell på trygda og hun ble ikke påkjørt slik at hun fikk forsikringsutbetaling. Dermed vil hun alltid være blant de fattigste i Norge, helt uforskyldt. Urettferdig, ja! Ja det er virkelig urettferdig. Ikke for at man skal skille mellom psykiske lidelser, jeg mener, det bør jo ikke være forskjell på stigmatisering i forhold til ulike psykiske lidelser, men hvem som helst kan jo få en psykisk lidelse om du har uflaks og er på feil sted til feil tid og opplever noe traumatisk i livet. Kan ikke skjønne at det fremdeles skal være så mye tabuer knyttet til psykiske lidelser, men det blir jo i alle fall ikke bedre av at man "diskriminerer" de som har en psykisk lidelse ved å straffe de i forhold til f.eks. å ta fra de muligheten til å tegne forsikring. Føler med venninnen din. Anonymous poster hash: 05c30...4bc
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #6 Skrevet 16. oktober 2014 Tegn forsikring først. Oppsøk hjelp etterpå. Forsikringsselskapet holdes ikke oppdatert hver gang du går til lege, og premien blir da den samme som for andre. Du sier du har stilt din egen diagnose. Det er mulig du har psykiske problemer, men noen diagnose har du ikke før du har fått det av en lege. Det er heller ikke gitt at premien blir høyere av en diagnose. Det varierer med forsikringsselskap, type forsikring og saksbehandleren. Jeg fikk selv tegnet uføreforsikring uten forhøyet premie selv om jeg tidligere har vært under behandling for angst og depresjon og opplyste forsikringsselskapet om det da forsikringen ble tegnet. Ærlighet varer lengst, men du trenger altså ikke opplyse dem om en diagnose du har satt selv. Anonymous poster hash: 15011...a04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå