Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Er ganske uviten når det kommer til å ta opp lån. Jeg har fast 100% jobb og 15.000 kr i egenkapital og lurer på om jeg kan få noe lån på dette?

Jeg tenker selvfølgelig ikke på et stort lån, men rundt 100.000 kr. Og er det mulig å ta opp et boliglån på 100.000 eller må det gå som forbrukslån?

(For å forklare meg litt bedre, så har en vennine av meg tenkt til å kjøpe leilighet, men hun trenger da ca. 100.000 kr ekstra.. Som jeg lurer på om jeg kan få lånt, fordi jeg isåfall skal bo i samme leilighet.)

Anonymous poster hash: d4165...7d8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du snakke med banken din om.

Anonymous poster hash: 5a4e1...b30

Skrevet

For å ta opp boliglån må du kjøpe bolig ihvertfall. Panten på lånet er nemlig boligen du kjøper. Jeg vet heller ikke hvor god idè det er å ta opp lån på andres vegne. Jeg ville aldri i livet ha gjort det. Kan hende du selv trenger å ta opp boliglån om ikke lenge, og da har du allerede "gitt bort" 100.000 av det du maks kan få.

Anonymous poster hash: 8c8d0...4cb
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke funnet på å være medeier med en så liten andel (115.000kr) sammen med en venninne. Hva om vennskapet ryker, hun får samboer eller du får samboer, eller en av dere blir gravid?

Du har 100 % stilling og skriver ikke noe om inntekt. Kan hende har du krav på startlån fra Husbanken og kan kjøpe din egen leilighet.

Anonymous poster hash: 74e76...ded
Skrevet

Meg over. Jeg regner med at du skal ha pant i boligen (din bank skal ha)? Hvis du har tenkt å gi henne pengene selv om du skal bo der er det en dårlig ide. Forbrukslån har skyhøye renter og lønner seg aldri. Nå bør du dra frem vær varsom plakaten.

Anonymous poster hash: 74e76...ded
Skrevet

Høres ikke ut som noe lurt prosjekt å gå inn med de 100.000.

Om din venninne vil kjøpe leilighet så må hun fikse så hun har råd til det. Hvis ikke kan dere vel leie sammen frem til hun har spart opp nok? Og du kanskje også har spart opp mer enn 15.000?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...