AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #1 Skrevet 15. oktober 2014 Hei! Jeg har levert macen min inn til service da jeg opplevde at macen blåste seg opp. Virker som det er batteriet som har skylden i det hele, men både tastatur- og styreflate har blitt ødelagt. Å reparere macen kom på over 6.000 kroner. Jeg dropper selvfølgelig å reparere den når det er nesten like dyrt som ny (macbook air). Det jeg lurte på da, er om innbo-forsikring eventuelt kan dekke dette? Noen som har erfaring med dette? Og hvis foreldrene mine har innbo, gjelder dette meg også som bor hjemme hos foreldrene mine (er over 18 år da). Hilsen frustrert jente Anonymous poster hash: 8f6ae...1e8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #2 Skrevet 16. oktober 2014 blåste seg opp?? Anonymous poster hash: 67498...bd7 2
Gjest HappyWaffle Skrevet 16. oktober 2014 #3 Skrevet 16. oktober 2014 først må du forklare meg hva blåst opp, skal bety? ble nyskjerrig på akkurat den formuleringen
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #4 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg ser for meg den ene tanta eller noe i en av Harry Potter filmene som bokstavelig talt ble blåst opp til mangedoblet størrelse og begynte å fly. Har Macen din begynt å fly, TS? Anonymous poster hash: 67498...bd7 8
Gjest HappyWaffle Skrevet 16. oktober 2014 #5 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg ser for meg den ene tanta eller noe i en av Harry Potter filmene som bokstavelig talt ble blåst opp til mangedoblet størrelse og begynte å fly. Har Macen din begynt å fly, TS? Anonymous poster hash: 67498...bd7 ikke bra å lese sånt når man er langt over overtrøttstadiet
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #6 Skrevet 16. oktober 2014 Haha:) Nei, altså batteriet har "eksplodert" eller blåst seg opp som de sa på Apple, kan vise bilde av noen andre som har opplevd det samme:http://www.dinside.no/867377/mac-batteriene-blaaste-seg-opp TS Anonymous poster hash: 8f6ae...1e8
slask Skrevet 16. oktober 2014 #7 Skrevet 16. oktober 2014 Folk er ganske uvitende om hvor mange potensielle brannbomber de har i huset. Lithium-batterier er skumle saker når det går galt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #8 Skrevet 16. oktober 2014 Folk er ganske uvitende om hvor mange potensielle brannbomber de har i huset. Lithium-batterier er skumle saker når det går galt. Ja.. Det var ganske skummelt når jeg oppdaget dette. Macen var heller ikke blitt brukt på mange måneder, så den var slik da jeg åpnet den. Men er det likt med vanlige windows-maskiner? Har ikke hørt noen oppleve det med vanlige PC-er Anonymous poster hash: 8f6ae...1e8
slask Skrevet 16. oktober 2014 #9 Skrevet 16. oktober 2014 Ja.. Det var ganske skummelt når jeg oppdaget dette. Macen var heller ikke blitt brukt på mange måneder, så den var slik da jeg åpnet den. Men er det likt med vanlige windows-maskiner? Har ikke hørt noen oppleve det med vanlige PC-er Anonymous poster hash: 8f6ae...1e8 Skal i utgangspunktet ikke være noen forskjell på batteriteknologien brukt i pc/laptop vs mac. Noen batteriserier kan være mer utsatt enn andre, og først og fremst er det produsentene som kjenner til forskjellene. Men det har jo totalt sett rundt i verden vært ganske mange branntilfeller, både på laptop og mobil. Og de ligger på dyner, senger, tepper, sofa. Galskap egentlig, for de blir så mye varmere da. Når en gjennomsnittlig bolig fort kan ha 5-10 slike enheter liggende å lade nærmest daglig så kan man tenke... Forøvrig, her er et laptop-eksempel. http://i.imgur.com/FhqrU.jpg PS! Jeg ville aldri ladet et batteri som har begynt å "blåse seg opp".
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #10 Skrevet 16. oktober 2014 Hvor gammel er maskinen? Norsk forbrukerlov gir deg vel visse rettigheter ihht defekte produkter... Anonymous poster hash: 7fffb...70f
slask Skrevet 16. oktober 2014 #11 Skrevet 16. oktober 2014 Hvor gammel er maskinen? Norsk forbrukerlov gir deg vel visse rettigheter ihht defekte produkter... Anonymous poster hash: 7fffb...70f Godt poeng. 5 års reklamasjonsrett gjelder i Norge, noe de sikkert "glemte" å fortelle. Man vil sikkert ikke få nytt batteri hvis batterikapasiteten er blitt elendig, men når batteriet ødelegger maskinen så er det å anse som fabrikasjonsfeil. Så til TS, det er bare å skrive brev og legge ved kvittering på kjøp om den er under 5 år og kjøpt i Norge. (NB! Må være kjøpt som privatperson). 3
Jolene Skrevet 16. oktober 2014 #12 Skrevet 16. oktober 2014 Man bruker da ikke en elektronisk gjenstand hvor batteriet har blåst seg opp. Trodde det var allmenn viten jeg...
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #13 Skrevet 16. oktober 2014 Du har sikkert dunket den bort i noe så airbagen har løst seg ut? Er vel bare å åpne den selv og ta ut airbagen? Da går den jo ned til vanlig size igjen? Anonymous poster hash: f2d74...51e
slask Skrevet 16. oktober 2014 #14 Skrevet 16. oktober 2014 Man bruker da ikke en elektronisk gjenstand hvor batteriet har blåst seg opp. Trodde det var allmenn viten jeg... Ja, det står sikkert i håndboken for oppblåste gjenstander som jeg ikke finner for øyeblikket. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #15 Skrevet 16. oktober 2014 Godt poeng. 5 års reklamasjonsrett gjelder i Norge, noe de sikkert "glemte" å fortelle. Man vil sikkert ikke få nytt batteri hvis batterikapasiteten er blitt elendig, men når batteriet ødelegger maskinen så er det å anse som fabrikasjonsfeil. Så til TS, det er bare å skrive brev og legge ved kvittering på kjøp om den er under 5 år og kjøpt i Norge. (NB! Må være kjøpt som privatperson). Macen er tre år gammel. De sa at batteriet ikke hadde en forventet levetid på mer enn 3 år, derfor går det ikke under reklamasjonsretten...:/ Men jeg har sagt at jeg godtar å betale for nytt batteri, men ikke de andre delene da det er batteriet som har forårsaket at både tastatur- og styreflate er ødelagt. Macen har ligget i en dataveske i noen måneder på et trygt sted. Ingen som kan ha dunket borti den eller noe. Leste noe om at når en mac ikke blir brukt på en stund så kan dette skje med batteriet. Så man blir faktisk "straffet" av at man ikke bruker macen da.... TS Anonymous poster hash: 8f6ae...1e8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #16 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg forstår at batteriet ikke har en levetid på 3,4,5 år, men batteriet har jo faktisk ødelagt hele macen min.. TS Anonymous poster hash: 8f6ae...1e8
Jolene Skrevet 16. oktober 2014 #17 Skrevet 16. oktober 2014 Ja, det står sikkert i håndboken for oppblåste gjenstander som jeg ikke finner for øyeblikket. Man bruker ikke en elektronisk gjenstand hvor det er tydelig at feks. batteriet har endret seg. Er man smart så søker man opp sånt på nettet. Opplevde det samme med mobilen min sitt batteri, da brukte jeg den ikke nettopp fordi det kunne ha skadet selve mobilen. Å tenke litt er aldri dumt.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #18 Skrevet 16. oktober 2014 Man bruker ikke en elektronisk gjenstand hvor det er tydelig at feks. batteriet har endret seg. Er man smart så søker man opp sånt på nettet. Opplevde det samme med mobilen min sitt batteri, da brukte jeg den ikke nettopp fordi det kunne ha skadet selve mobilen. Å tenke litt er aldri dumt. Er det meg (TS) dere mener ikke tenker? Jeg har ikke brukt macen etter at jeg oppdaget at den var eksplodert (eller hva den nå enn gjorde). Leverte den rett inn til service.Anonymous poster hash: 8f6ae...1e8
Jolene Skrevet 16. oktober 2014 #19 Skrevet 16. oktober 2014 Er det meg (TS) dere mener ikke tenker? Jeg har ikke brukt macen etter at jeg oppdaget at den var eksplodert (eller hva den nå enn gjorde). Leverte den rett inn til service.Anonymous poster hash: 8f6ae...1e8 Dersom du ikke brukte den eller slo den på når du så at batteriet var blåst opp gjelder det ikke deg. Dersom du brukte den til tross for at batteriet var blåst opp (dvs. før det eksploderer) gjelder det deg.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #20 Skrevet 16. oktober 2014 Apple har elendig kundeservice når det kommer til sånne her saker. De styrer glatt unna norsk lov om de kan, og "glemmer å nevne" forbrukerens rett. Råder deg til å sende inn klageskjema til forbrukerrådet, for med en tre år gammel mac har du fortsatt rettigheter. Du burde forhøre deg med dem om det er slik at batteriet ikke går under reklamasjonsretten på elektronikk som vanligvis(hvertfall for bærbare pcer) er på fem år. Anonymous poster hash: 02415...a3e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå