Gå til innhold

Lufteluke, kulde og dumme spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før dere dømmer meg så tenk på at jeg bor alene på hybel for første gang og ikke tør å spørre andre enn dere her på kvinneguiden... :sjenert:

Det er så utrolig kaldt på hybelen min for tiden, har en liten ovn som varmer godt, men det føles som varmen bare forsvinner ut etterhvert, går med tykke og varme vintergensere og ullundertøy for tiden. I veggen er det en firkantet hvit luke som er delvis åpen, slik har den stått siden jeg flyttet inn i sommer og jeg har ikke lukket den fordi jeg tenker at det bare skal være sånn....... Åssen gjør jeg det nå fremover, kan jeg lukke den luka slik at det ikke blir så kaldt her inne, hva skjer da, blir det for tett luft eller?

Anonymous poster hash: 3f516...093
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan lukke den, men luft godt med gjennomtrekk med jevne mellomrom.

Anonymous poster hash: 897e7...98a

• Liker 1
Skrevet

Bare å lukke luken. Pass på å lufte med vinduene jevnlig, ellers blir luften veldig tett.

Anonymous poster hash: 9a4b6...38e
Skrevet

Når det er virkelig kaldt ute lukker vi lufteluka og ventilene over vinduene og sprenglufter et par ganger om dagen. Sprenglufting er når vi setter alle vinduene på fullt gap i noen få minutter til lufta er skiftet ut. Ofte gjør vi det samtidig som vi lager middag, for da produserer vi mer varme enn vanlig. Siden vi lufter i så kort tid rekker ikke all varmen å forsvinne, og det går ganske raskt å varme opp rommet igjen.

Hvis du ikke er flink til å lufte jevnlig bør du ikke lukke lufteluka, for da vil du etterhvert få veldig dårlig luft. Hvis hybelen har naturlig avtrekk bør du heller lukke lufteluka annet enn når det er veldig kaldt, for det gjør at avtrekket fungerer mye dårligere, så du kan få fuktproblemer på badet. Hvis du ikke har vifte på badet men har en tilsvarende luftelluke der som ikke er i yttervegg, er det sannsynlig at du har naturlig avtrekk.

Gjest anobano
Skrevet

Er det en slik en dere snakker om:

ventil1680.jpg

Jeg har en del sånne. Har 3 stykken i stua. Burde jeg lukke noen av dem? er det vanlig?

Skrevet

Jeg har en del sånne. Har 3 stykken i stua. Burde jeg lukke noen av dem? er det vanlig?

Vi har ingen av disse i stuen, men to vinduer. Jeg har lukket dem og åpner vinduer en gang i blant om det blir for tett luft, og har dem åpne når jeg tørker klær. Ingen fare med det :)

Anonymous poster hash: baf0e...9d9

Gjest anobano
Skrevet

Vi har ingen av disse i stuen, men to vinduer. Jeg har lukket dem og åpner vinduer en gang i blant om det blir for tett luft, og har dem åpne når jeg tørker klær. Ingen fare med det :)

Anonymous poster hash: baf0e...9d9

Jeg ble fortalt at disse måtte være åpne hele tiden for å forhindre mugging/råte.. Men det burde vel holde med en i stua og en på soverommet som er åpen? og ja, det tyter ut kulde ikke rart jeg har frøse sånn idet siste..

Skrevet

Jeg ble fortalt at disse måtte være åpne hele tiden for å forhindre mugging/råte.. Men det burde vel holde med en i stua og en på soverommet som er åpen? og ja, det tyter ut kulde ikke rart jeg har frøse sånn idet siste..

De må da ikke være åpne? Jeg har kun en på hvert soverom. Du fyrer jo bare for kråka om du har tre sånne åpne i stua. Ville lukket alle og så luftet godt ut en gang om dagen med vinduene åpne

Anonymous poster hash: 2ee07...11b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...