AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #1 Skrevet 15. oktober 2014 Hei, Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare meg på. Jeg ønsker å flytte fra samboeren min. For hver dag som går føler jeg meg mer og mer kvalt. Vi bare krangler, og det har vært omtrent bare konflikter det siste året. Det er flere sider ved han jeg ikke orker mer. Saken er den at jeg har hatt overgangsstønad en gang før. Fikk det i halvannet år, da jeg ble alene med et barn. Så traff jeg han jeg bor meg nå, og fikk ikke mer stønader da. Jeg er student, og har kun inntekt fra lånekassen frem til sommeren. Da er jeg ferdig utdannet. Så jeg har lite penger, og på ingen måte mulighet til å klare meg på egenhånd økonomisk hvis jeg ikke kan få hjelp fra NAV. Jeg dro på NAV og snakket med en dame der, som fortalte meg at det ikke var sikkert at jeg fikk overgangsstønad siden jeg hadde fått det før. Kan dette virkelig stemme? Jeg var i mammaperm første gang jeg fikk stønad, og gikk rett ut i skole etter mammaperm. Jeg vet at overgangsstønaden er til for å "komme seg på beina" og bare burde holde for en gang, men jeg er jo fremdeles student så er jo like langt føler jeg.... Anonymous poster hash: b8675...f34
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #2 Skrevet 15. oktober 2014 Ja, hovedregelen er at 2. gang du søker om OS kan du bare få det til barnet er fylt 1 år eller har barnehageplass. Anonymous poster hash: e03db...d54 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #3 Skrevet 15. oktober 2014 Åh kjære vene da må jeg bli her frem til neste år.. Anonymous poster hash: b8675...f34
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #4 Skrevet 15. oktober 2014 Du får et barnetillegg fra lånekassen, og så får du jobbe i de helgene barnet er til faren sin. Det er jo andre som klarer seg uten overgangsstønad. Anonymous poster hash: 9a36f...73f 9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #5 Skrevet 15. oktober 2014 Det kan vel være at du kan få OS på grunnlag at du er under nødvendig utdannelse? Jeg vet ikke hvordan det er når du ikke har "brukt opp" de tre årene du egentlig kan få for, om du kan ta igjen den tiden nå i ettertid. Jeg ville tatt kontakt med nav og pratet med dem. Anonymous poster hash: 520d5...76f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #6 Skrevet 15. oktober 2014 Har lest litt nå, og i loven står det: "Det vil oppstå tilfeller hvor den enslige moren eller faren har mottatt stønad etter § 15-6 andre ledd, andre punktum, for senere å bli enslig mor/far på nytt etter separasjon, skilsmisse eller samlivsbrudd. (...) Dersom forsørgeren har mottatt stønad i mindre enn tre år, kan det gis stønad etter § 15-6 andre ledd, andre punktum og eventuelt femte ledd dersom vedkommende blir separert (eventuelt etter samlivsbrudd). Samlet stønadstid kan aldri overstige tre år." "§ 15-6 Andre ledd – andre punktum – ordinær stønadsperiode Overgangsstønad kan som hovedregel gis i inntil tre år i frem til det yngste barnet fyller åtte år. Det er det yngste barnets alder som er avgjørende for om forsørgeren kan få overgangsstønad og for hvor lang tid stønad kan gis. Det yngste barnet må med andre ord være under åtte år for at det kan gis overgangsstønad, se likevel unntakene i femte til åttende ledd. Får forsørgeren et nytt barn mens vedkommende mottar stønad, kan det imidlertid ikke gis stønad i en ny periode på tre år, se kommentarene til tredje punktum nedenfor. Det stilles ikke krav om at stønadsretten må foreligge sammenhengende." https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+15-6+Overgangsst%C3%B8nad.147718.cms Anonymous poster hash: 520d5...76f 2
Betasuppe Skrevet 16. oktober 2014 #7 Skrevet 16. oktober 2014 Prøvd familieterapi før enda en oppvekst går til helvete? 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #9 Skrevet 16. oktober 2014 Ps . Kanskje nye regler fra neste år Ja, da blir OS kuttet til maks ett år, men kun inntil barnet har fylt ett år og fått barnehageplass. Er nok mange av forslagene i statsbudsjettet som ikke kommer til å gå igjennom, men denne tror jeg ingen av partiene ser på som en prioritert sak. Anonymous poster hash: 3bccf...ccd
Lexandra Skrevet 16. oktober 2014 #10 Skrevet 16. oktober 2014 Er faktisk ikke så uvanlig å krangle etter å ha vært noen år sammen og man er sliten på grunn av barn,jobb/studie og andre utfordringer i hverdagen.. Bit tennene sammen i hverdagene og plei forholdet i ny og ne.. Er den ene morgengretten/sliten, så ikke gå inn i en diskusjon .. Dette vil redusere konfliktnivået betraktelig 1
Peter007 Skrevet 16. oktober 2014 #11 Skrevet 16. oktober 2014 (endret) Ja, da blir OS kuttet til maks ett år, men kun inntil barnet har fylt ett år og fått barnehageplass. Er nok mange av forslagene i statsbudsjettet som ikke kommer til å gå igjennom, men denne tror jeg ingen av partiene ser på som en prioritert sak.Anonymous poster hash: 3bccf...ccd Jepp tror nok forslaget går igjennom. Jeg nå synest alt skulle bort også første året. Det hele burde vært overført til sosiale stønader. Det er de som ikke har noe reelt behov samtidig det er de som sliter. For det er det dumt, men ved å gjøre det til sosiale stønader er dette en løsning. En trenger ikke bruke felles penger på de som ikke lider noen nød. Bakgrunnen min for mine uttalelse er blant annet det er grupper som misbruker dette i et større omfang. Det er viktig med streng kontroll selv om dette er både dyrt og tar tid. En har rett og slett ingen annen mulighet. Endret 16. oktober 2014 av Peter007 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #12 Skrevet 17. oktober 2014 Jepp tror nok forslaget går igjennom. Jeg nå synest alt skulle bort også første året. Det hele burde vært overført til sosiale stønader. Det er de som ikke har noe reelt behov samtidig det er de som sliter. For det er det dumt, men ved å gjøre det til sosiale stønader er dette en løsning. En trenger ikke bruke felles penger på de som ikke lider noen nød. Tror du pengene som brukes til sosialstøtte er penger som magisk oppstår og ikke kommer inn på samme måte som alle andre inntekter og formuer staten måtte ha? Anonymous poster hash: e03db...d54
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2014 #13 Skrevet 17. oktober 2014 (endret) Jepp tror nok forslaget går igjennom. Jeg nå synest alt skulle bort også første året. Det hele burde vært overført til sosiale stønader. Det er de som ikke har noe reelt behov samtidig det er de som sliter. For det er det dumt, men ved å gjøre det til sosiale stønader er dette en løsning. En trenger ikke bruke felles penger på de som ikke lider noen nød. Bakgrunnen min for mine uttalelse er blant annet det er grupper som misbruker dette i et større omfang. Det er viktig med streng kontroll selv om dette er både dyrt og tar tid. En har rett og slett ingen annen mulighet. Så kommunalbudsjettet er ikke felles penger? Makan til idioti på deg, kom tilbake når du vet hva du snakker om. Endret 17. oktober 2014 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #14 Skrevet 17. oktober 2014 Da må det være nye regler, for jeg fikk os for to av mine barn . Tre år på alle, så til sammen 6 år. Før det kunne man få overgangstønad til ungen gikk i 4 klasse uten noen lov om å stå arbeidsledig. Synes det bare tar mer og mer fra oss enslige Anonymous poster hash: 928b4...62e
Peter007 Skrevet 17. oktober 2014 #15 Skrevet 17. oktober 2014 Da må det være nye regler, for jeg fikk os for to av mine barn . Tre år på alle, så til sammen 6 år. Før det kunne man få overgangstønad til ungen gikk i 4 klasse uten noen lov om å stå arbeidsledig. Synes det bare tar mer og mer fra oss ensligen kommer med nytt forslag Anonymous poster hash: 928b4...62e Ja den nye regjeringa nytt budsjettforslag.
Peter007 Skrevet 17. oktober 2014 #16 Skrevet 17. oktober 2014 Så kommunalbudsjettet er ikke felles penger? Makan til idioti på deg, kom tilbake når du vet hva du snakker om. Pass dine ord
Blåklokke Skrevet 17. oktober 2014 #18 Skrevet 17. oktober 2014 Prøvd familieterapi før enda en oppvekst går til helvete? Unødvendig kommentar til TS som sliter nok som hun gjør.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2014 #19 Skrevet 17. oktober 2014 Før 1998 kunne man få opptil 10 år med overgangsstønad. Stønadsnivået var mye lavere enn i dag, og det var ikke uvanlig med supplerende sosialstønad i tillegg. I 1998 økte stønadsnivået, og lengden ble kortet ned til 3 år inntil yngstemann var 8 år. Det var ingen aktivitetskrav, og man kunne få flere perioder. Det var heller ikke uvanlig å få utvidet perioden med to år dersom man var under utdanning. Det er kun få år siden at det ble stilt aktivitetskrav fra barnet var ett år og hadde krav på barnehageplass, og at man ikke kunne få mer enn en periode (når denne er oppbrukt, men man kom i nytt samlivsbrudd med små barn, kan man få innvilget OS til barnet er ett år og tidspunktet for barnehageopptaket man har krav på plass er). Og nå kuttes det nok ned til ett år. Vi har heller ikke samme behov for denne stønaden som tidligere, da aleneforsørgere i de fleste tilfeller klarer seg fint uten. Noe om overgangsstønadens historie frem til 2000 kan leses her: http://www.fafo.no/pub/rapp/20176/20176.pdf Anonymous poster hash: 3bccf...ccd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå