Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lenge tenkt å prøve å kutte karbohydrater og sukker i et forsøk på å "miste" et par kilo....

Helt tragisk, men i dag er første dagen og føler meg bare slapp og tom. Har spist tre måltider salat med litt mager

skinke pluss en liten porsjon middag i dag.

Drukket mye vann, men begynner å lure på om dette er riktig måte å gjøre det på.

Trimmer 4-5 ganger i uken.

Noen som har noe erfaring med dette å kutte på karbo.

Er det normalt å føle seg sånn og vil det vedvare hele tiden? (Da spørs det om jeg faller av ...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lady-M
Skrevet

En lavkarbo diett er ikke noe man kan leve med over lang tid. Kroppen og hjernen trenger karbo for å fungere. Etter en stund, vil man merke at man kanskje blit litt surrete i hodet... :-?

Det er heller bedre om man legger om kostholdet til noe som kan være varig. Sukker er raske karbohydrater og er en ting man kan kutte ned på. Spis heller langsomme karbos. Få i deg nok proteiner som fisk, fugl, kjøtt, det metter en del. Spis 5-6 måltider om dagen.

Hvis man klarer å holde seg borte fra sukker og hvitt mel på hverdagene, kan man heller unne seg litt ekstra godt i helgene.

Det skal være en livstil, ikke en diett. :wink:

Skrevet

Jeg holder knappen på at du heller skal prøve å kutte ned på de raske karbohydratene. hvis ikke er det stor sjanse for at du spretter opp i vekt igjen etter endt "kur", for sånn jeg forstår det på deg så er dette bare for å miste et par kilo og ikke en livsstil-endring.

Gjest Hillary..
Skrevet

Etter å ha satt meg inn i en del info, så har jeg kommet frem til (for å si det enkelt) at

lavkarbo oghøuprotein-dietter er for mannfolk, mens kvinner bør spise sunnekrbohydrater og frukt og grønt.

Spis grovbrød, helkorn osv. Havregrøt. Brun ris og pasta.

Kutt ut loff og mest mulig hvete - og sukker!

Skrevet

Jeg trodde Pasta var kjappe karbohydrater jeg, vet at brytere får beskjed om å spise kunn det dagen før kamp, for å veie minst mulig.

Pasta er jo laget av hvete.

Skrevet
Jeg trodde Pasta var kjappe karbohydrater jeg, vet at brytere får beskjed om å spise kunn det dagen før kamp, for å veie minst mulig.

Pasta er jo laget av hvete.

Spørs hvordan pasta og hvordan den er kokt.

Dessuten så vil ikke en dag forandre vekten til bryterne noe særlig, de får sikkert beskjed om det for at de ikke skal ha for mye tung mat i magen (les: kjøtt) som ligger der lenge og derfor kan føre til et par hundre gram mer på vekten (uten at de har lagt på seg et par hundre gram i fett)

Gjest Virvel
Skrevet
En lavkarbo diett er ikke noe man kan leve med over lang tid. Kroppen og hjernen trenger karbo for å fungere. Etter en stund' date=' vil man merke at man kanskje blit litt surrete i hodet... [/quote']

Nemlig. Hjernen er helt avhengig av glukose, og kan bare omstille seg til forbrenning av andre næringsstoffer ved ekstreme sulttilstander.

Gjest Ethereal
Skrevet

Helt enig! Jeg så et innlegg her inne der noen etterlyste mat med null karbohydrater, og tenkte med meg selv at det er en skummel vei å gå. Karbohydrater er blitt gjort til helsefiende nummer én, men i realiteten trenger kroppen vår ganske mye karbohydrater for å fungere.

Men cluet er HVA SLAGS karbohydrater; man bør prøve å spise mest av de langsomme karbohydratene, som frigis saktere til blodet, og mindre av de raske karbohydratene. Den glykemiske indeksen til matvarer er nettopp en indeks som viser hastigheten de ulike karbohydrattypene frigis i.

Mange vet dette, men det finnes også mange som ikke vet, og derfor velger jeg å gjenta (en god ting kan ikke sies for ofte) :)

Skrevet

.. og så må man finne altenativer, ikke bare kutte ut mat... salat og litt skinke er det svært lite energi i!....

Gjest Ethereal
Skrevet

Men Mathias, for enkelte er det mye viktigere å bli tynnest mulig enn å være sunn og gi kroppen det den behøver :roll: Spis riktig, og NOK, oppretthold et rimelig høyt aktivitetsnivå, og kroppen vil etterhvert stabilisere seg på den vekten som er riktig for den (og det er også endel av filosofien bak Lindberg-kostholdet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...