Gå til innhold

Strømregning. Urimelig kostnad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi leier en kjellerlleilighet og har en egen måler som måler strømforbruket vårt. Vi har ikke vårt eget abbonement, men betaler strømmen vi bruker gjennom de vi leier av. De står for nettleien.

Fikk beskjed om å ta bilde av måleren å sende til de vi leier av slik at de kunne regne ut hva vi skulle betale av regningen.. Vi leste av 1130

Etter en stund får vi en sms det det står at vi skal betale 1130 kr, dvs de kom frem til at 1 kwt koster 1 kr...

Er ikke det sykt dyrt?

Hva kan det komme av?...

Anonymous poster hash: 87482...c7b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi leier en kjellerlleilighet og har en egen måler som måler strømforbruket vårt. Vi har ikke vårt eget abbonement, men betaler strømmen vi bruker gjennom de vi leier av. De står for nettleien.

Fikk beskjed om å ta bilde av måleren å sende til de vi leier av slik at de kunne regne ut hva vi skulle betale av regningen.. Vi leste av 1130

Etter en stund får vi en sms det det står at vi skal betale 1130 kr, dvs de kom frem til at 1 kwt koster 1 kr...

Er ikke det sykt dyrt?

Hva kan det komme av?...

Urimelig.

Hvor lang tid er dette for, og sto måleren på 0 når dere flyttet inn?

Hadde bedt om kopi av deres strømregning som vedlegg slik at dere kan kalkulere kr/kWh selv

Anonymous poster hash: 9747f...0b5

Skrevet

Det er for tre måneder.

Aner ikke om måleren sto på null, men håper det. Det hadde i alle fall ikke bodd noen her før oss

Skal be om å få se regningen, for jeg ser jo rundt på nettet at vanlig pris per kwt er 0,3 - 0,6 øre osv

Skrevet

Men nettleien har to deler. En fast avgift pr år, og den delen som er pr. kwt. Det er helt vanlig og ikke urimelig at dette blir oppunder 1 kr pr kwt.

Anonymous poster hash: eebd7...680
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tenker også at oppmot 1 kr for nettleie og strømforbruk er en mulig kostnad. At dere ikke sjekket strømmåleren før dere flyttet inn er deres eget problem. Men jeg syntes 1130 var mye for 3 mnd nå. Bruker dere mye strøm?

Anonymous poster hash: c4053...5b9
Skrevet

Syns ikke det høres så galt ut altså. Jeg bor på 50kvm og bruker ca 300-350 kWh per mnd. Betaler også 1 kr til huseier, og fant ut at det ikke var så galt.

Skrevet

Hei!

Er ikke det sykt dyrt?

Hva kan det komme av?...

Jeg synes ikke 1130 kr er dyrt for tre mnd i det hele tatt. Jeg har bodd i leilighet tidligere og hadde vært veldig glad om jeg ikke betalte mer. Nå kommer det selvfølgelig an på hvor stor leiligheten er, men strøm er dyrt, selv på sommeren bruker man jo strøm selv om det er mye mindre enn på vinteren.

1 kr synes jeg høres ut som en riktig sum.

Anonymous poster hash: bc983...a8d

• Liker 2
Skrevet

Altså, for å få levert strøm må man ha 2 forskjellige ting:

Kundeforhold til det lokale nettselskapet og kundeforhold til en strømleverandør.

Hos netteier betaler man nettleie, som består av 2 deler. Årlig Fastbeløp for å være koblet til strømnettet (uavhengig av forbruk, fordeles på hver faktura) og energiledd. Energileddet kan best beskrives som frakt/vedlikeholdsavgift og det er avhenging av forbruk. Da har netteier en fast sum per kWh du har brukt, denne varierer ikke igjennom året. Det koster like mye å frakte strømmen, sommer som vinter og vedlikeholdskostnader er like store.

1030 kWh kan være mye i forbruk og det kan være lite, avhengig av vær, str på boenheten, hvordan det er isolert, hvordan det varmes opp osv.

Vil anbefale at du spør huseier om de kanskje kan forklare dette for deg, hvordan de har regnet det ut :)

Skrevet (endret)

Hos oss er den faste nettleien 6000 kr pr. år. I tillegg kommer som nevnt nettleie pr. kWh som brukes, og så til slutt selve strømmen. Jeg synes ikke det høres urimelig ut at utleier tar 1 kr pr kWh. Mener også å ha lest anbefalinger at dette er det en bør ta som utleier om det ikke er egen strømmåler. Jeg skulle ønske vi hadde en strømregning inkl. nettleie på 377 kr md...

Endret av Portvinpiken
  • Liker 1
Skrevet

Hva står i husleiekontrakten ang. Strøm? Husleiekontrakten er avtalen som regulerer forholdet mellomleier og utleier.

Det du bruker mest strøm på er varmt vann og varme. Synes ikke oppgitt beløp for tre mnd. Er lite. Du lan jo henvende det til ditt lokale strømselskap og forhøre deg om pris.

Anonymous poster hash: 53f44...953

Skrevet

Synes overhode ikke det var urimelig.

Forrige sted jeg bodde betalte vi 1,5kr Per kwh. Gjennomsnittlig for hele året.

Hvis dere betalte 1100kr for tre mnd er det grisebillig etter min mening..

Har bodd litt ulike steder, men alltid hatt strømregninger på 400-600kr mnd om sommer og 600-800kr vinter vår, og 800-1000 kr vinter. Da er det kjellerleiligheter 40-65kvm.

Skrevet

Syns dette høres helt riktig ut, og syns virkelig ikke at det var dyrt heller. Det er vanlig å betale 300-400 kr i strøm per mnd, med mindre dere bor i en splitter ny, superisolert leilighet :)

Vanlig å regne med ca 1 kr

Skrevet

Jeg tenker også at oppmot 1 kr for nettleie og strømforbruk er en mulig kostnad. At dere ikke sjekket strømmåleren før dere flyttet inn er deres eget problem. Men jeg syntes 1130 var mye for 3 mnd nå. Bruker dere mye strøm?

Mye? Vi er to stykker i en leilighet på 70kvm. Siste strømavlesning hadde vi brukt 1536 kWh for 55 dager, og det var lite (pga sommeren) for oss.

Anonymous poster hash: 8a449...054

• Liker 1
Skrevet

Mye? Vi er to stykker i en leilighet på 70kvm. Siste strømavlesning hadde vi brukt 1536 kWh for 55 dager, og det var lite (pga sommeren) for oss.

Jeg skjønner jeg er heldig. Vi betaler 5-600 for 3 mnd om sommeren, og har 70 kvadrat

Skrevet

Jeg skjønner jeg er heldig. Vi betaler 5-600 for 3 mnd om sommeren, og har 70 kvadrat

Er dere bevisst på strømbruket og begrenser det?

Skrevet

1130 for 3 måneder? :sjokkert:

skjønner etter å ha lest denne tråden at jeg bruker ekstremt mye strøm :fnise:

jeg betaler 1000 for EN måned... men så har jeg stort hus da..

Anonymous poster hash: 8857f...041
  • Liker 1
Skrevet

Hos oss er den faste nettleien 6000 kr pr. år. I tillegg kommer som nevnt nettleie pr. kWh som brukes, og så til slutt selve strømmen. Jeg synes ikke det høres urimelig ut at utleier tar 1 kr pr kWh. Mener også å ha lest anbefalinger at dette er det en bør ta som utleier om det ikke er egen strømmåler. Jeg skulle ønske vi hadde en strømregning inkl. nettleie på 377 kr md...

TS har felles nettleie med utleier. Da kan ikke dette sammenlignes.

Dette er f.eks. vanlig i borettslag og sameier at de har en felles avtale på innkjøp av strøm og dermed får en nettleie enten for hele brl. Eller pr. Blokk i borettslaget.

Altså nettleien blir delt på antall leiligheter.

Skrevet

TS har felles nettleie med utleier. Da kan ikke dette sammenlignes.

Dette er f.eks. vanlig i borettslag og sameier at de har en felles avtale på innkjøp av strøm og dermed får en nettleie enten for hele brl. Eller pr. Blokk i borettslaget.

Altså nettleien blir delt på antall leiligheter.

Nettleie pr brukte kWh er vel uansett det samme. De slipper vel ikke unna dette. Og dette er ikke en blokk da... Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at det ikke kan sammenlikes - nettleie slipper ingen unna vil jeg tro. Uavhengig av hvor mange leiligheter det er snakk om.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...