Gå til innhold

Orkide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en orkide fra bestemor i sommer. Den er ganske høy og stor og har blomstret helt til nå. Er ett par blomster igjen på den. Normalt sett kaster jeg blomster som er avblomstret men bestemor døde for en mnd siden og derfor ønsker jeg å ta vare på den. Hvordan steller man den i perioden uten blomster? Har hatt den i stua men nå er den på badet. Hvilket rom er best i forhold til lys og temperatur. Alle rom er aktuelle utenom stua

Anonymous poster hash: ff75e...50f

Skrevet

I mellom blomstringsperioder trenger ikke orkideen særlig mye stell. Litt vanning i blant, bare. Og da skal du ta den ut av potta og la vannet renne gjennom barken før du setter den tilbake i potta. Ikke vann den rett i potta. Orkideer liker lys og varme, og et vestvendt vindu med en del sol er perfekt.

Jeg har en som blomstrer kontinuerlig. Helt fantastisk, med tanke på at jeg dreper alt av blomster og planter.

Skrevet

I mellom blomstringsperioder trenger ikke orkideen særlig mye stell. Litt vanning i blant, bare. Og da skal du ta den ut av potta og la vannet renne gjennom barken før du setter den tilbake i potta. Ikke vann den rett i potta. Orkideer liker lys og varme, og et vestvendt vindu med en del sol er perfekt.

Jeg har en som blomstrer kontinuerlig. Helt fantastisk, med tanke på at jeg dreper alt av blomster og planter.

Hvor ofte bør den vannes nå? Har vannet den ca 1-2 ganger i uka til nå, hver dag i sommer på det varmeste. Lar vannet renne gjennom den i 1 min og så renner det av før den settes på plass.

Så den bør fortsatt stå i vindu for å få mest mulig lys?

Skrevet

Hvor ofte bør den vannes nå? Har vannet den ca 1-2 ganger i uka til nå, hver dag i sommer på det varmeste. Lar vannet renne gjennom den i 1 min og så renner det av før den settes på plass.

Så den bør fortsatt stå i vindu for å få mest mulig lys?

Når den ikke blomstrer, trenger du ikke vanne den mer enn annenhver uke. Hvis bladene blir slappe og hengete, er det et tegn på at den trenger vann, men i generelt trenger de ikke vann så ofte.

Ja, vestvendt vindu med mye lys er ideelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...