AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #1 Skrevet 15. oktober 2014 I mange år nå har jeg fantasert om å kunne bo på et småbruk, gro egne grønnsaker/fruk, ha et par dyr og leve i rolige omgivelser. Men går dette når jeg er sykepleier? Med tanke på slitsomme turnus og det at jeg for tiden er singel og har derfor ingen til å hjelpe til på gården. Ikke minst, må jeg ha godkjent noe for å kunne drive et småbruk? Er dette noe jeg kan satse på eller er det ikke noe vits? Anonymous poster hash: 595a6...292
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #2 Skrevet 15. oktober 2014 I mange år nå har jeg fantasert om å kunne bo på et småbruk, gro egne grønnsaker/fruk, ha et par dyr og leve i rolige omgivelser. Men går dette når jeg er sykepleier? Med tanke på slitsomme turnus og det at jeg for tiden er singel og har derfor ingen til å hjelpe til på gården. Turnus er vel perfekt, da har du vel flere fridager innimellom. Ikke minst, må jeg ha godkjent noe for å kunne drive et småbruk? Nei! Er dette noe jeg kan satse på eller er det ikke noe vits? Gå for drømmen! Anonymous poster hash: 595a6...292 Anonymous poster hash: ec6f1...85f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #3 Skrevet 15. oktober 2014 I mange år nå har jeg fantasert om å kunne bo på et småbruk, gro egne grønnsaker/fruk, ha et par dyr og leve i rolige omgivelser. Men går dette når jeg er sykepleier? Med tanke på slitsomme turnus og det at jeg for tiden er singel og har derfor ingen til å hjelpe til på gården. Ikke minst, må jeg ha godkjent noe for å kunne drive et småbruk? Er dette noe jeg kan satse på eller er det ikke noe vits? Anonymous poster hash: 595a6...292 Hvilke dyr er det snakk om? En ku må melkes til faste tider. Hester kan venne seg til at man kommer i stallen med en tidsforskjell på 2-3 timer. Helst bør hester gå i flokk, minst to stk. eller ha par sauer å beite sammen med. Har du drivhus må du åpne lukene når det er riktig varmt ute. Det blir kanskje en del vedlikehold. Er du hendig klarer du det meste selv, men ved hjelp av gode naboer eller familie og venner kommer du langt. Lykke til. Gå for drømmen din. Anonymous poster hash: fe7b4...258 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #4 Skrevet 15. oktober 2014 Hvilke dyr er det snakk om? En ku må melkes til faste tider. Hester kan venne seg til at man kommer i stallen med en tidsforskjell på 2-3 timer. Helst bør hester gå i flokk, minst to stk. eller ha par sauer å beite sammen med. Har du drivhus må du åpne lukene når det er riktig varmt ute. Det blir kanskje en del vedlikehold. Er du hendig klarer du det meste selv, men ved hjelp av gode naboer eller familie og venner kommer du langt. Lykke til. Gå for drømmen din. Anonymous poster hash: fe7b4...258 Tenkte mest på smådyr som sauer, høns og geit. Vet ikke om det blir litt vanskelig med kuer og hester? Spesielt siden du nevner faste tider, noe som blir litt vanskelig med turnus? Nå vet ikke jeg hvordan de andre dyrene er med faste tider osv. Anonymous poster hash: 595a6...292
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #5 Skrevet 15. oktober 2014 Skal du kjøpe deg gårdsbruk da eller? I såfall er det dyrt. Det er også bo- og driveplikt. Men generelt sett er det relativt vanlig at bønder har bijobber. Men man må gå helhjertlig inn for det. Gårdslivet er ikke noe hvileliv. Anonymous poster hash: 9c686...a12
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #6 Skrevet 15. oktober 2014 Skal du kjøpe deg gårdsbruk da eller? I såfall er det dyrt. Det er også bo- og driveplikt. Men generelt sett er det relativt vanlig at bønder har bijobber. Men man må gå helhjertlig inn for det. Gårdslivet er ikke noe hvileliv. Anonymous poster hash: 9c686...a12 Det er ikke boplikt hvis eiendommen er under hundre mål. Men det er ikke noe latmannsliv. Hele sommerhalvåret går med til hage og grønnsaker. Jeg vet ikke hva geiter krever (melking?), men de er veldig glad i å ødelegge alt de får tak i så du må ha høye gjerder. Da ville jeg heller hatt villsau. De kan gå ute året rundt, men må ha le for vind og nedbør. Anonymous poster hash: fe7b4...258 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #7 Skrevet 15. oktober 2014 Tenkte mest på smådyr som sauer, høns og geit. Vet ikke om det blir litt vanskelig med kuer og hester? Spesielt siden du nevner faste tider, noe som blir litt vanskelig med turnus? Nå vet ikke jeg hvordan de andre dyrene er med faste tider osv. Anonymous poster hash: 595a6...292 Skaffer du en kaldblodshest (fjording, islands, døl eller nordlandshest) kan de gå ute hele året, men de må ha en stall som er isolert mot vind og nedbør og godt med halm og flis å ligge på inne. Det kalles løsdrift og du kan lese deg mer opp på det. Husk at det stilles strenge krav og at du bør kunne mye før du skaffer egen hest. Jeg ville begynt med høner og par sauer og satt meg inn i hva dyrene krever av stell og foring. http://www.hest.no/blog/?bid=7119&blid=782268 http://no.wikipedia.org/wiki/Hestehus Anonymous poster hash: fe7b4...258
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #8 Skrevet 15. oktober 2014 Hvorfor satse på to middelmådige/lavstatusyrker? Hvorfor ikke heller satset på et godt yrke? Anonymous poster hash: 8590f...21b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #9 Skrevet 15. oktober 2014 I mange år nå har jeg fantasert om å kunne bo på et småbruk, gro egne grønnsaker/fruk, ha et par dyr og leve i rolige omgivelser. Men går dette når jeg er sykepleier? Med tanke på slitsomme turnus og det at jeg for tiden er singel og har derfor ingen til å hjelpe til på gården. Ikke minst, må jeg ha godkjent noe for å kunne drive et småbruk? Er dette noe jeg kan satse på eller er det ikke noe vits? Anonymous poster hash: 595a6...292 Hvis du vil drive økologisk kan du kanskje få venner og familie til å hjelpe til deler av sommeren (noen helger) og gi dem en del av overskuddet fra innhøstingen? Jeg forstår drømmen din. Jeg har satt den ut i livet selv en gang for lenge siden, men økonomien gikk dårlig og det var mer vedlikehold enn forventet. Jeg hadde ingen dyr, bare frukt, bær og grønnsaker. Jeg ville ikke skaffe dyr før jeg så hvordan det gikk. Kjøp ikke katta i sekken. Det kan fort bli dyrt. Gården bør være vedlikeholdt og du må ta høyde for utgifter til drenering, nytt tak, nye vinduer m.fl. Har du bare et hus er det en ting, men også fjøs, gjerder og drivhus krever litt kapital. Anonymous poster hash: fe7b4...258 1
Gjest Skrevet 16. oktober 2014 #10 Skrevet 16. oktober 2014 Lufting av drivhus ordnes med å sette inn en automatisk vindusåpner. Rimelig og greit. Høner greier seg fint med stell på uregelmessige tider så lenge de har tilgang på mat og vann. Enkle beholdere å få tak i som sørger for det. Andre husdyr setter pris på faste foringstider, men mulig man kan ordne seg noe automatikk. Lykke til, TS. Du kan hvis du vil. 1
Gjest Silverstream Skrevet 16. oktober 2014 #11 Skrevet 16. oktober 2014 Hvorfor satse på to middelmådige/lavstatusyrker? Hvorfor ikke heller satset på et godt yrke? Anonymous poster hash: 8590f...21b Du skal være glad noen vil jobbe som dette.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 16. oktober 2014 #12 Skrevet 16. oktober 2014 Begynn med krydderhage på verandaen..det gjorde jeg..bestemte for at småbruk ikke var min greie likevel etter en sommer med vanning, luking, klipping og tørking. Det tar rett og slett veldig mye tid, selv noe så enkelt..så du må virkelig vite at du vil elske det før du går i gang. Det er mitt tips.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #13 Skrevet 16. oktober 2014 Begynn med krydderhage på verandaen..det gjorde jeg..bestemte for at småbruk ikke var min greie likevel etter en sommer med vanning, luking, klipping og tørking. Det tar rett og slett veldig mye tid, selv noe så enkelt..så du må virkelig vite at du vil elske det før du går i gang. Det er mitt tips. Det er egentlig mitt tips også. Jeg har prøvd og man blir bundet selv om man ikke har dyr. Men hvis ts bor i nærheten av familie og venner kan det ordne seg, men man kan ikke stole på andre enn seg selv. Anonymous poster hash: fe7b4...258
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #14 Skrevet 16. oktober 2014 Svigerinnen min er sykepleier, og hun har et lite småbruk med sauer og høns. Fungerer veldig bra for henne iallefall, og i perioder med f.eks lamming og klipping av sau så får hun hjelp av familie og gode naboer. Anonymous poster hash: f32b5...894
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå