AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #1 Skrevet 15. oktober 2014 Det er så mye snakk om at vi som har uføretrygd og gjeld kommer dårligere ut etter ny reform. Jeg forstår ikke helt dette. Jeg har minste sats og huslån. Jeg får utbetalt 13600 ca i mnd. Jeg har nå 0 i skatt fordi jeg er trygdet og har minste ytelse. Jeg er samboer og ikke gift. Siden jeg ikke har skatt har jeg heller ikke kunnet dra noe av på skatten på huslånet, Så kommer ny reform, la oss si at de kompenserer meg med 4000 kr ( jeg gjetter) Og jeg går ut i fra at alle på minstesats blir kompensert likt,( alle på minstesats får 4000 kr i økning) og ikke sitter og finner de med gjeld og sier ( som enkelte ser ut til å tro) og gir disse mindre i kompensasjon fordi de har gjeld. (Jaså så du har gjeld, nei da får du bare 2500 kr i økning på trygden) Det er jo ikke slik. Alle på trygd får etter mitt regnestykke i utgangspunktet 4000 kr i økning på trygden for å kompensere for begynnende skatt. Alle på minstetrygd får da 17600 kr. Av disse skal vi alle skatte. La oss si at vi alle i utgangspunktet skal skatte de 4000 kr vi fikk i kompensasjon. De som ikke har gjeld, skatter 4000 kr, og ender opp likt som før 13600. De som har gjeld som meg, hadde ved tidligere regler fått trekt i fra nesten halvparten av denne skatten ( var det ikke over 50%) Og sittet igjen med 15600 (før med samme regler og samme trygdeinntekt) Men nå er regelen at istedet for at jeg kan trekke i fra over 50 % har regjeringen bestemt at jeg ikke skal få mer fradrag enn 27%. Altså vil jeg skatte 4000 kr mnd - fradraget på 27% som er 1080 og da blir skatten jeg skal betale i mnd 2920. Jeg vil da sitte igjen med trygden 17600 som er den nye trygden etter reformen, minus skatt som er 2090. Jeg kommer da til 15570 kr. Jeg vil da komme bedre ut enn før, Jeg kan ikke forstå annet med mitt hode. Men jeg ser at hvis man tidligere hadde en høyere trygd, hadde en jobb ved siden av så man faktisk fikk trekt i fra disse 50 % i skatt nå kommer dårligere ut. Har jeg oppfattet dette riktig? Er de noe jeg har missforstått her? Anonymous poster hash: 98ffb...b10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #2 Skrevet 15. oktober 2014 Det er så mye snakk om at vi som har uføretrygd og gjeld kommer dårligere ut etter ny reform. Jeg forstår ikke helt dette. Jeg har minste sats og huslån. Jeg får utbetalt 13600 ca i mnd. Jeg har nå 0 i skatt fordi jeg er trygdet og har minste ytelse. Jeg er samboer og ikke gift. Siden jeg ikke har skatt har jeg heller ikke kunnet dra noe av på skatten på huslånet, Så kommer ny reform, la oss si at de kompenserer meg med 4000 kr ( jeg gjetter) Og jeg går ut i fra at alle på minstesats blir kompensert likt,( alle på minstesats får 4000 kr i økning) og ikke sitter og finner de med gjeld og sier ( som enkelte ser ut til å tro) og gir disse mindre i kompensasjon fordi de har gjeld. (Jaså så du har gjeld, nei da får du bare 2500 kr i økning på trygden) Det er jo ikke slik. Alle på trygd får etter mitt regnestykke i utgangspunktet 4000 kr i økning på trygden for å kompensere for begynnende skatt. Alle på minstetrygd får da 17600 kr. Av disse skal vi alle skatte. La oss si at vi alle i utgangspunktet skal skatte de 4000 kr vi fikk i kompensasjon. De som ikke har gjeld, skatter 4000 kr, og ender opp likt som før 13600. De som har gjeld som meg, hadde ved tidligere regler fått trekt i fra nesten halvparten av denne skatten ( var det ikke over 50%) Og sittet igjen med 15600 (før med samme regler og samme trygdeinntekt) Men nå er regelen at istedet for at jeg kan trekke i fra over 50 % har regjeringen bestemt at jeg ikke skal få mer fradrag enn 27%. Altså vil jeg skatte 4000 kr mnd - fradraget på 27% som er 1080 og da blir skatten jeg skal betale i mnd 2920. Jeg vil da sitte igjen med trygden 17600 som er den nye trygden etter reformen, minus skatt som er 2090. Jeg kommer da til 15570 kr. Jeg vil da komme bedre ut enn før, Jeg kan ikke forstå annet med mitt hode. Men jeg ser at hvis man tidligere hadde en høyere trygd, hadde en jobb ved siden av så man faktisk fikk trekt i fra disse 50 % i skatt nå kommer dårligere ut. Har jeg oppfattet dette riktig? Er de noe jeg har missforstått her? Anonymous poster hash: 98ffb...b10 Ts her...ser at jeg regnet feil på det jeg vil sitte igjen med med skattefradrag på 27% som blir 14680 kr i mnd i stedet for 15 570 som jeg skrev. Uansett så kommer jeg jo ut med mer enn tidligere. Som pr i dag er 13600 kr. Anonymous poster hash: 98ffb...b10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #3 Skrevet 15. oktober 2014 Ja, det er noe du ikke forstår. De blåblå droppet å øke trygden slik den rødgrønne regjeringen lovet, men skatten økes fortsatt. Så man vil dermed sitte igjen med mindre. De med barn og lån vil rammes enda mer, da barnetillegget reduseres drastisk (fra ca 35 000 til 700 eller noe).Anonymous poster hash: 6c544...052 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #4 Skrevet 15. oktober 2014 Ja, det er noe du ikke forstår. De blåblå droppet å øke trygden slik den rødgrønne regjeringen lovet, men skatten økes fortsatt. Så man vil dermed sitte igjen med mindre. De med barn og lån vil rammes enda mer, da barnetillegget reduseres drastisk (fra ca 35 000 til 700 eller noe).Anonymous poster hash: 6c544...052 ts her Hvor har du det i fra at blåblå dropper å øke trygden? Jeg har fått brev om at trygden min skal økes for å kompensere for skatte regelen, og det er ingen som har sagt noe annet. Det jeg har fått med meg er at de kutter i skatter og tilleggsytelser. Anonymous poster hash: 98ffb...b10 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #5 Skrevet 15. oktober 2014 Ja, det er noe du ikke forstår. De blåblå droppet å øke trygden slik den rødgrønne regjeringen lovet, men skatten økes fortsatt. Så man vil dermed sitte igjen med mindre. De med barn og lån vil rammes enda mer, da barnetillegget reduseres drastisk (fra ca 35 000 til 700 eller noe).Anonymous poster hash: 6c544...052 Greit om du holder deg til fakta. Hvor har du det fra at trygden ikke økes for å kompansere økt skatt? Link, takk. Eller er du den som bevisst sprer feilinfo i disse trådene med samme tema? Anonymous poster hash: 62d47...5fa 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #6 Skrevet 15. oktober 2014 Ja, det er noe du ikke forstår. De blåblå droppet å øke trygden slik den rødgrønne regjeringen lovet, men skatten økes fortsatt. Så man vil dermed sitte igjen med mindre. De med barn og lån vil rammes enda mer, da barnetillegget reduseres drastisk (fra ca 35 000 til 700 eller noe).Anonymous poster hash: 6c544...052 ts her Hvor har du det i fra at blåblå dropper å øke trygden? Jeg har fått brev om at trygden min skal økes for å kompensere for skatte regelen, og det er ingen som har sagt noe annet. Det jeg har fått med meg er at de kutter i skatter og tilleggsytelser. Anonymous poster hash: 98ffb...b10 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/eriksson-endrer-ufoeretrygden/a/23309752/ Her kan du lese at trygden økes for å kompensere for ny skattelegging. Det skaper en den frykt hos mange at det stadig vekk er noen som hevder at de blåblå har tatt vekk denne kompensasjonen. Noe som ikke er riktig. Anonymous poster hash: 98ffb...b10 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #7 Skrevet 15. oktober 2014 Greit om du holder deg til fakta. Hvor har du det fra at trygden ikke økes for å kompansere økt skatt? Link, takk. Eller er du den som bevisst sprer feilinfo i disse trådene med samme tema? Anonymous poster hash: 62d47...5fa ts her. Jeg ønsker også dokumentasjon på dette. For jeg har ikke hørt et eneste sted at de har trukket tilbake kompensasjonen for de trygdede. Det jeg derimot har fått med meg er at de skal kuttes i en del tilleggsytelser som rammer mange hardt. Anonymous poster hash: 98ffb...b10 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #8 Skrevet 15. oktober 2014 Det er ingen, slev ikke politikerne, vet hva som skjer med barnetillegg. Fordi dette handler om statsbudsjettet og neste års statsbudsjett er ikke vedtatt i Stortinget enda. Slik jeg har forstått dette vil alle med minstesats få samme økning. De vil komme ulikt ut fordi de har ulik gjeld og dermed får ulik skatt/fradrag. De som har ung ufør vil alle få samme økning i sin trygd, og også disse vil sitte igjen med ulike beløp etter skatt avhengig av hvor mhe gjeld de har, hva de eier, formue osv. Det vi vet er at all trygd skal skattlegges som arbeidsinntekt. Det som er foreslått er og at de med mye gjeld i en overgangsfase skal få en ekstra kompensasjon i en trårsperiode for det tapet de får som følge av omleggingenog økt skatt og mindre fradrag. Men heller ikke dette er vedtatt fordi statsbudsjettet ikke er vedtatt. Anonymous poster hash: cb36c...696 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #9 Skrevet 15. oktober 2014 Minstesatsen i dag for 100 % uføretrygd er 14200. Jeg har 850.000 i boliggjeld (ettroms) og vil få en økning i trygd til 219.200. Derfra trekkes det skatt på cirka 4900 i mnd. Bostøtten vil forsvinne fordi den regnes ut fra brutto inntekt hvis det ikke skjer noen endringer. Og da sitter jeg igjen med 2900 mindre i mnd. og faller under sosialsatsene. Jeg bruker 1500 i mnd. bare på medisiner som ikke dekkes av blå resept. Det ser ut som regjeringen vil ha folk flest på sosialen, og der dekkes ikke avdrag til boliglån, da må man låne. Hvis jeg skal leie blir det dyrere enn å fortsette å bo her. Anonymous poster hash: 4151e...399 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #10 Skrevet 15. oktober 2014 Minstesatsen i dag for 100 % uføretrygd er 14200. Jeg har 850.000 i boliggjeld (ettroms) og vil få en økning i trygd til 219.200. Derfra trekkes det skatt på cirka 4900 i mnd. Bostøtten vil forsvinne fordi den regnes ut fra brutto inntekt hvis det ikke skjer noen endringer. Og da sitter jeg igjen med 2900 mindre i mnd. og faller under sosialsatsene. Jeg bruker 1500 i mnd. bare på medisiner som ikke dekkes av blå resept. Det ser ut som regjeringen vil ha folk flest på sosialen, og der dekkes ikke avdrag til boliglån, da må man låne. Hvis jeg skal leie blir det dyrere enn å fortsette å bo her. Anonymous poster hash: 4151e...399 Dette er feil. Har du 219200 i lønn/trygd, uten noe som helst annet fradrag enn minstefradrag, blir du trukket 42508 i skatt i året. Dette blir 3542 i flat skatt pr mnd, ikke 4900 som du påstår. Du får i tillegg ennå mindre skattetrekk i mnd, siden du har lån og rentefradrag. Anonymous poster hash: 62d47...5fa 1
Susa Skrevet 15. oktober 2014 #11 Skrevet 15. oktober 2014 Sorry for at jeg kupper tråden din med et spm ts. Men, jeg og mannen er gift, han har søkt ufør. Han står som hovedlånetaker, jeg som medlånetaker. Dvs at han betaler mindre skatt pga rentefradraget. Bør vi få gjort om, slik at lånet står på meg? Eller blir det det samme siden vi er gift?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #12 Skrevet 16. oktober 2014 Det er ingen, slev ikke politikerne, vet hva som skjer med barnetillegg. Fordi dette handler om statsbudsjettet og neste års statsbudsjett er ikke vedtatt i Stortinget enda. Slik jeg har forstått dette vil alle med minstesats få samme økning. De vil komme ulikt ut fordi de har ulik gjeld og dermed får ulik skatt/fradrag. De som har ung ufør vil alle få samme økning i sin trygd, og også disse vil sitte igjen med ulike beløp etter skatt avhengig av hvor mhe gjeld de har, hva de eier, formue osv. Det vi vet er at all trygd skal skattlegges som arbeidsinntekt. Det som er foreslått er og at de med mye gjeld i en overgangsfase skal få en ekstra kompensasjon i en trårsperiode for det tapet de får som følge av omleggingenog økt skatt og mindre fradrag. Men heller ikke dette er vedtatt fordi statsbudsjettet ikke er vedtatt.Anonymous poster hash: cb36c...696 ts her. Ja slik har jeg oppfattet det også, og du forklarer det mer lettfattelig enn meg :-) Jeg blir bare så forvirret for det florerer med skrekkpropaganda og uriktige opplysninger. Det skal bli bra når det kommer på plass og all spekulasjon opphører. Anonymous poster hash: 98ffb...b10
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #13 Skrevet 16. oktober 2014 Sorry for at jeg kupper tråden din med et spm ts. Men, jeg og mannen er gift, han har søkt ufør. Han står som hovedlånetaker, jeg som medlånetaker. Dvs at han betaler mindre skatt pga rentefradraget. Bør vi få gjort om, slik at lånet står på meg? Eller blir det det samme siden vi er gift? Hvordan dette slår ut for dere vet jeg ikke. Men det jeg vet er at det vil gjøre en forskjell om en person får innvilget uføre i 2014 eller i 2015. De som får innvilget i 2015 får utelukkende ny trygd og ingen overgangsordning. Forøvrig der er mange som prøver å gjøre seg viktig og hevder at de vet alt om de nye tallene osv. Men dette er bare tull!Anonymous poster hash: cb36c...696 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #14 Skrevet 16. oktober 2014 Minstesatsen i dag for 100 % uføretrygd er 14200. Jeg har 850.000 i boliggjeld (ettroms) og vil få en økning i trygd til 219.200. Derfra trekkes det skatt på cirka 4900 i mnd. Bostøtten vil forsvinne fordi den regnes ut fra brutto inntekt hvis det ikke skjer noen endringer. Og da sitter jeg igjen med 2900 mindre i mnd. og faller under sosialsatsene. Jeg bruker 1500 i mnd. bare på medisiner som ikke dekkes av blå resept. Det ser ut som regjeringen vil ha folk flest på sosialen, og der dekkes ikke avdrag til boliglån, da må man låne. Hvis jeg skal leie blir det dyrere enn å fortsette å bo her. Anonymous poster hash: 4151e...399 Antageligvis vil bostøtten økes tilsvarende for uføretrygdede. Anonymous poster hash: d52ce...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #15 Skrevet 16. oktober 2014 Sorry for at jeg kupper tråden din med et spm ts. Men, jeg og mannen er gift, han har søkt ufør. Han står som hovedlånetaker, jeg som medlånetaker. Dvs at han betaler mindre skatt pga rentefradraget. Bør vi få gjort om, slik at lånet står på meg? Eller blir det det samme siden vi er gift? Så lenge rentefradraget er mindre enn skatten er det det samme hvem lånet står på, fordi uføre nå får samme fradragsprosent som folk i arbeid. Så spørsmålet er hvor stort lånet deres er og hvor stor skatt han vil måtte betale som ufør. Siden han ikke har fått innvilget søknaden ennå, og det kan ta tid, så ville jeg anbefale at du står som hovedlånetaker slik at du er sikret fullt rentefradrag. (Det kan fort være at han ikke får innvilget søknaden på lang tid, og da kan dere ikke få utnyttet fullt fradrag for i år(?) og neste år) Anonymous poster hash: 341cb...d91
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #16 Skrevet 16. oktober 2014 Dette er feil. Har du 219200 i lønn/trygd, uten noe som helst annet fradrag enn minstefradrag, blir du trukket 42508 i skatt i året. Dette blir 3542 i flat skatt pr mnd, ikke 4900 som du påstår. Du får i tillegg ennå mindre skattetrekk i mnd, siden du har lån og rentefradrag. Anonymous poster hash: 62d47...5fa Men de pengene ser jeg vel ikke før skatteoppgjøret i 2016 eller tar skattetaten hensyn til det ved fastsettelse av skatteprosent? Antageligvis vil bostøtten økes tilsvarende for uføretrygdede. Anonymous poster hash: d52ce...3c8 Vi får håpe det. Jeg har heldigvis en liten restarbeidsevne, men den varierer og helsen er ikke stabil. Jeg er heldig og kan jobbe for en venninne, men det er lang reisevei og dyrt å fly pluss ta tog for å komme dit, og pga. at hun har katter og hunder jeg reagerer på kan jeg bare jobbe på sommeren i korte perioder. Jeg kan ikke få tilsvarende jobb her jeg bor fordi jeg ikke har lappen og pga sykdom er uegnet som sjåfør. Anonymous poster hash: 4151e...399
Druid Skrevet 16. oktober 2014 #17 Skrevet 16. oktober 2014 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/eriksson-endrer-ufoeretrygden/a/23309752/ Her kan du lese at trygden økes for å kompensere for ny skattelegging. Det skaper en den frykt hos mange at det stadig vekk er noen som hevder at de blåblå har tatt vekk denne kompensasjonen. Noe som ikke er riktig. Anonymous poster hash: 98ffb...b10 Denne er en midlertidig ordning som skal fases ut over tre år; så for de som har gjeld som avskrives innen denne tiden, er overkommelig.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #18 Skrevet 16. oktober 2014 Men nå er regelen at istedet for at jeg kan trekke i fra over 50 % har regjeringen bestemt at jeg ikke skal få mer fradrag enn 27%. Altså vil jeg skatte 4000 kr mnd - fradraget på 27% som er 1080 og da blir skatten jeg skal betale i mnd 2920. Har jeg oppfattet dette riktig? Er de noe jeg har missforstått her? Anonymous poster hash: 98ffb...b10 Rentefradraget trekkes ikke med utgangspunkt i skatten du betaler, men av rentene du betaler på lån. Anonymous poster hash: 341cb...d91
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #19 Skrevet 16. oktober 2014 Ja, det er noe du ikke forstår. De blåblå droppet å øke trygden slik den rødgrønne regjeringen lovet, men skatten økes fortsatt. Så man vil dermed sitte igjen med mindre. De med barn og lån vil rammes enda mer, da barnetillegget reduseres drastisk (fra ca 35 000 til 700 eller noe).Anonymous poster hash: 6c544...052 7000. Anonymous poster hash: ea499...35c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #20 Skrevet 16. oktober 2014 Denne er en midlertidig ordning som skal fases ut over tre år; så for de som har gjeld som avskrives innen denne tiden, er overkommelig. ? Boliglån blir da ikke avskrevet fordi man er ufør. Så for alle med høyt boliglån så er det bare en utsettelse på nedgang i trygd, med mindre de vil at man skal selge boligen og bli hjemløs. Anonymous poster hash: 341cb...d91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå