Gå til innhold

hvor lenge kan en katt være innekatt?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

jeg kjenner en jente som har en katt som er inne hele tiden. grunnen til det er at hun bor i blokk og har ingen hage.

denne katten er rundt 3-4 år og har nesten aldri vært ute av døren..

den stikker av hver gang vi åpner ytterdøren, men blir helt forstyrret når den ser at det bare er trapper opp og ned..

jeg lurer på en ting:

blir katter gale av dette?

å bli tvunget til å være inne 24t i døgnet?

jeg liker ikke hva jeg ser, men det finnes ingen utvei.

min venninne "reddet" denne katten fra noen slemme mennesker som var slemme med moren til katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En katt kan fint være innekatt så lenge den er vant til det fra den var liten, synes det er ganske slemt å gjøre en gammel utekatt om til innekatt. Vi har selv en innekatt, hun var innekatt da vi fikk henne og vi bor i blokk så hun kan ikke gå ut uansett, men når vi flytter skal vi finne et sted hvor hun kan bli utekatt. Hun er bare tre år og har et langt liv foran seg, så jeg tror hun vil bli glad for å få utvidet horisonten litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge katten aldri har vært en utekatt er det ikke synd på den fordi den må være en innekatt. Da kan den være innekatt hele livet og likevell ha et fullverdi liv :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Noen katter kan være innekatter, mens andre vil ikke. Katten min nektet å være inne. Jeg måtte slippe han ut selv om vi bodde rett ved siden av en motorvei, gikk heldigvis bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, noen katter vil aldri trives som innekatter, mens andre nekter å gå ut i det hele tatt. Da må man bare se an katten og prøve å finne en løsning. Gale blir de uansett ikke, men de kan kjede seg voldsomt, og miste litt "livsgnisten". Viktig at eieren prøver å underholde og aktivisere katten litt, ha mange leker og kanskje ett litt stort klatretre, feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M
Så lenge katten aldri har vært en utekatt er det ikke synd på den fordi den må være en innekatt. Da kan den være innekatt hele livet og likevell ha et fullverdi liv :sjarmor:

Mener du at det er et fullverdig liv for en katt å kun være inne i en leilighet, i motsetning til å få kunne gå ut?

Det synes ikke jeg! Fra opprinnelsen var alle katter ute, det er menneskene som har tatt med katten inn. En katt som ikke har opplevd annet, vet heller ikke noe om det å være ute. Men katter ser faktisk at det er noe mer enn den leiligheten de er i. De ser at det er en annen verden utenfor vinduet. Nå er det helt umulig for oss mennesker å vite hva katten tenker om dette eller om den i det hele tatt forstår at det er en annen verden enn husets fire vegger.

Men et fullverdig katteliv mener jeg en innekatt aldri får.

Jeg skjønner at folk ikke vil slippe ut katten i et trafikkert område, men jeg tror faktisk ikke jeg ville hatt katt om jeg hadde bodd slik. Det er jo noen katteraser som passer bedre som innekatt, og noen som ikke vil ut og da er saken litt annerledes.

Mener ikke at innekatter har det vondt, men synes det er synd at de ikke får den friheten de fortjener. :wink: Men det er min mening da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at folk ikke vil slippe ut katten i et trafikkert område' date=' men jeg tror faktisk ikke jeg ville hatt katt om jeg hadde bodd slik. Det er jo noen katteraser som passer bedre som innekatt, og noen som ikke vil ut og da er saken litt annerledes.[/quote']

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men slik kattesituasjonen er i Norge i dag, med en halv million hjemløse katter, så mener jeg at man må tøye dette litt. Det er bedre at hjemløse kattunger ender opp som innekatter, enn at de må avlives. Noen katter som har vært hjemløse hele livet trives også så godt inne når de endelig får ett hjem, at de kan være lykkelige innkatter resten av livet. Men å gjøre en utekatt til innekatt, blir feil.

Så er det også annerledes å ha den som innekatt for en periode. Selv overtok jeg en omplasseringskatt som var innekatt, når jeg bodde ett sted jeg ellers aldri ville fått meg en katt, nettopp fordi jeg ikke kunne sluppet den ut. Etter ett år flyttet jeg, og pus ble en lykkelig utekatt istedet. Hun er fortsatt ikke ute hver dag, men trives med å ta en liten tur i ny og ne.

Dersom man har innekatt kan det også være lurt å ha en katt til, så den får selskap. Da er det lurest å ta kontakt med dyrebeskyttelsen, siden de har 30 dagers "returrett" og kan ta katten tilbake, dersom det overhode ikke fungerer mellom de to kattene feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...