Gå til innhold

hva betyr det at saken er "omtvistet" hos lindorff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

NÅr jeg logger inn på lindorff sine sider står det på saken min "omtvistet", hva vil det si? Jeg har alt klaget på saken...

Anonymous poster hash: 272c5...b0b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er omtvistet fordi du har klaget på saken...

• Liker 3
Skrevet

Den er omtvistet fordi du har klaget på saken...

Men hva betyr omtvistet? Har dem avsluttet hele saken eller bare satt den på "vent" til dem finner ut av hva de skal gjøre?

Anonymous poster hash: c2e8c...d94

Skrevet

Men hva betyr omtvistet? Har dem avsluttet hele saken eller bare satt den på "vent" til dem finner ut av hva de skal gjøre?

Omtvistet betyr påklaget.

Altså at saken skal klagebehandles.

Anonymous poster hash: d19d5...25f

Skrevet

Omtvistet betyr påklaget.

Altså at saken skal klagebehandles.

Anonymous poster hash: d19d5...25f

vet du om saken har stoppet opp da? Fristen for betaling utløper nemlig snart og jeg orker ikke ennå mer trøbbel med lindorff nå så viss dem ikke svarer så får jeg bare betale det jeg egentlig ikke skulle trengt å betale :(

Skrevet

vet du om saken har stoppet opp da? Fristen for betaling utløper nemlig snart og jeg orker ikke ennå mer trøbbel med lindorff nå så viss dem ikke svarer så får jeg bare betale det jeg egentlig ikke skulle trengt å betale :(

Så lenge den er omtvistet skal du ikke betale noe som helst.

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Uansett hva du gjør, ikke ta en skit av hva Lindorff sier for god fisk. Les deg opp på DINE rettgiheter og Lindorff sine PLIKTER. Ikke la den nedlatende og oppgitte tonen de prøver å knuse deg med gå inn på deg.

De prøvde seg én gang med meg og fikk som hatten passet for å ikke ha vært i nærheten av gjøre jobben sin.

Det du ellers spør om betyr at dere er uenige og at du har klaget.

• Liker 1
Skrevet

Når kravet er omtvistet = uenighet om kravet, kan ikke saken bare bankes igjennom i forliksrådet, det må finnes ut av hvem av dere som har "rett" i det dere, du og den som mener han skal ha penger hos deg.

Saken må opp til doms i rettsapparatet.

Anonymous poster hash: 0e0c1...4cf

Skrevet

Når kravet er omtvistet = uenighet om kravet, kan ikke saken bare bankes igjennom i forliksrådet, det må finnes ut av hvem av dere som har "rett" i det dere, du og den som mener han skal ha penger hos deg.

Saken må opp til doms i rettsapparatet.

Anonymous poster hash: 0e0c1...4cf

KOster det også penger dersom det gjør det? leste noe om 800 et sted..

Skrevet

Les litt her:

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/inkasso/inkassorvarsel

Når du har protestert er kravet mot deg omstridt. Så vidt jeg forstår må den du skylder penger fremme saken for forliksrådet hvis de fremdeles mener a du skylder penger. Det hadde sikkert vært nyttig å vite hvorfor du har protestert. antar noen på forumet har erfaring m slike saker. Tror ikke det kommer flere gebyreR før saken havner i forliksrådet, og det blir du varslet om. Hvis de ikke sender saken til forliksrådet regner jeg med at saken er ferdig. Sikkert noen som vet 100%..

Skrevet (endret)

Om den som skylder penger er uenig i kravet og legger inn en reel klage, anses kravet som omtvistet. (Det må være en "skikkelig grunn" til at du mener kravet er feil og ikke skal betales. At man ikke har lyst til å betale eller ikke har penger akkurat nå, er for eksempel ikke en reel tvist. (Og ja det finnes folk som bruker det som "klagegrunn" ;) )

En tvist kan være at du for eksempel mener du aldri har bestilt varen de har fakturert deg for, eller at du mener håndverksarbeider ikke er utført ihht kontrakt osv.)

Når ett krav er omtvistet kan ikke inkassoselskapet lenger behandle det som ett inkassokrav. Inkassogebyrene skal derfor midlertidig strykes fra kravet ditt. De må da kun være "prosessfullmektig" (eller "hjelper" om du vil) for kunden sin (kreditor) Når kravet er omtvistet er det forliksrådet som avgjør om det er du som har rett eller om kravet til kreditor er riktig.

For å få en sak sendt til forliksrådet må kreditor legge ut 860,- som er rettsgebyret.

Du vil få brev fra forliksrådet om å komme med en skriftlig forklaring til dem på hvorfor du mener kravet ikke er riktig. Så får kreditor sjansen til å uttale seg. (Dette for at forliksrådet skal være litt forberedt og se at det er en reel tvist). Så får du en inkalling til rettsmøte. Da MÅ DU møte opp.

Dersom, du ikke møter i forliksrådet vil det bli avsagt en fraværsdom som betyr at du blir dømt til å betale kravet + inkassogebyrene + rentene + de 860kr som kreditor la ut (enten du hadde rett eller ikke i utgangspunktet. ) Da går saken tilbake til Lindorf og de vil fortsette å kreve inn pengene av deg.

Dersom dere møtes i forliksrådet kan det skje flere ting.

* Du vinner saken og slipper å betale. (I så fall får ikke kreditor tilbake de 860kr i rettsgebyr som de la ut men må dekke disse selv.)

* Kreditor vinner saken og du blir dømt til å betale hele kravet (inkl rettsgebyrer m.m)

* Eller dere kommer til ett forlik og blir enige om å for eksempel betale deler av det utestående.

Det viktige her er å følge reglene slik at du ikke taper selv om du skulle ha rett. Send tilsvar til forliksrådet når du blir bedt om det. Møt opp osv osv.

Lykke til.

Endret av *Emma*
  • Liker 3
Skrevet

Veldig bra svar Emma!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...